Raskatt m. tabbyteckning?
Hej! En snabb fråga, finns det en raskatt med tabbyteckning? Vilken ras är det isåfall och hur vanligt förekommande är den? Finns den rasen i Sverige? Jag vet inte i vilken grupp jag skulle sätta inlägget i men en mod. får gärna flytta på den om den är felplacerad!
Bengaler kan även vara tabby, eller? Är det lika förekommande som leopardmönstrat? (förlåt om jag säger helt fel begrepp men jag vet inte vad jag annars ska kalla den teckningen haha)

Det känns som om det skulle vara enklare att räkna upp de raser där det inte är godkänt.
Du kan ju kika på SVERAKs hemsida där finns det statistik på alla raser och vilket antal i de olika färger och mönster som är reggade i SVERAK.
Stolt ägare till tre La permer
#2 Bengaler är inte tabby, de är spotted eller marble.
Sajtvärd Katter iFokus

#4, fast är inte marble väldigt likt tabby? Skillnaden är väl att marble är mer horisontellt så att säga medan tabby har mer en slags mittpunkt på varje sida?
Så för de som inte har koll på bengal är det lätt att tro att det är samma färg menar jag.
Och jag menar naturligtvis den sortens marble som har rakt igenom svarta fläckar.
#3 Tack! #4 Som #5 säger så är marble väldigt likt tabby. Dock verkar det kallas marble av en anledning, annars skulle det väl heta tabby?
Ragdoll kan också vara tabby i pointsen.
Marble är ju mer mosaikmönstrat medan tabby är randigt, eller har jag fel? https://www.google.se/search?q=marble+bengal&hl=sv&client=safari&tbo=d&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=oJUiUZDjDOSD4gS0iIHoDg&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=320&bih=416#p=0 Vi fick en marblefärgad kattunge efter vår halvbengal som är spotted. Oväntat men roligt, tycker att det är så otroligt vackert!

EMS koden för marbel är 22 den också så på sätt och vis är det ju en tabbymönstrad katt.
Ni är såå duktiga här på KiF, tack för att ni lägger ner tid på att svara! :) #10 Vad står EMS för?

EMS-kod
Sedan 1992 används Easy Mind System, EMS och alla raser, färger, mönster mm på stambokförda katter har en förkortning. Rasen anges med tre bokstäver, därefter följer kod för färg och eventuellt mönster och ögonfärg. I förekommande fall finns kod för öronform och svanslängd.
Mer info finns på SVERAKS hemsida.