Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3211 ggr
Lisemarie
0

Kattmat

Hej! Nu har jag suttit i dryga timman och läst diverse olika artiklar om kattmat. Jag har precis blivit kattägare, för första gången, och upplever att det är en hel djungel det här kring vilken mat man ska välja till sin katt. De allra flesta avråder från att köpa torrfoder från matbutikerna, men om man faktiskt inte har möjlighet att köpa något dyrare foder måste det väl ändå finnas någon typ av skillnad mellan de "dåliga" fodren? Har sett att väldigt många klankar ner på Friskies, vilket jag har till katten nu då det är vad han är van vid. Det känns ju dock inte riktigt bra när jag läst hur dåligt alla säger att det är. I skolan (gick djurvård) fick jag lära mig att det var bra att ge katten torrfoder för att förebygga tandsten, hur mycket sanning ligger det i det? Ser att här på forumet är det många som enbart ger sina katter blötmat och verkar nöjda med det. Det är så knepigt att veta vad som är bäst för katten, det råder så otroligt delade meningar kring allting! Vore dock tacksam om någon kunde komma med lite tips och råd till en förvirrad förstagångsägare.

[AndreaPirlo92]
1

Jag ger fodret Ziwi Peak som är lufttorkat kött. Dyrt men mycket bra mat :)

Lisemarie
0

Oj, det var ganska dyrt. 129 kronor för 400 gram var lite väl saftigt för min plånbok. En sådan förpackning kan inte räcka särskilt länge, va?

[AndreaPirlo92]
0

Ja, sedan så måste det ju användas rätt fort eftersom det är så pass färskt. Men vad har du för katt?

[AndreaPirlo92]
0

Annars kan jag rekommendera acana och taste of the wild som är ungefär samma sorts mat som Ziwi peak.

Sturken
7

Ett par sidor jag rekommenderar att du läser är: http://www.catinfo.org/

och även http://www.kattstatus.se/.

På dessa sidor finns den mesta informationen om mat till katter, varför torrfoder i matbutikerna inte är bra osv.

Det man ska ha i åtanke när det gäller katter är att de är strikta köttätare. De kan inte tillgodose sig andra tillsatser som spannmål och liknande. Det bästa är att titta på innehållsförteckningen på torrfodrena. Första ingrediens ska vara kött (helst andra och tredje också) samt så lite spannmål som möjligt.

Anledningen till att Friskies inte är ett bra torrfoder är att det innehåller ca 4% animaliskt protein resterande protein kommer från växtriket. Bland de torrfoder som finns i matvarubutikerna finns det inte några torrfoder som har högt proteininnehåll och lite spannmål. Även om dessa foder är billigare i kilopris behöver katten oftast äta mer av detta och därmed blir det dyrare i längden än att köpa ett bättre torrfoder.

Blötmat är numera ett fullfoder och en katt kan leva gott på detta. Det är det bästa att ge en katt eftersom det innehåller i stort sett endast kött. Katter är även dåliga på att dricka vatten och får därmed i sig mycket mer vätska om de får blötmat.

Bra torrfoder är Applaws, går att köpa billigt på zooplus.dk, eller tex Porta 21 Sensible, finns att köpa billigt på Bromma Zoomarknad. 

Torrfoder hjälper inte till att förhindra tandsten då katter inte maler maten som vi gör utan det är en myt som lever kvar. Jag tror att det finns ett torrfoder som har visat minimal effekt mot tandsten (tror det var ett torrfoder från RC). Det bästa att förhindra tandsten är antingen att borsta tänderna på katten eller ge exempelvis en rå kycklingvinge en-ett par gånger i veckan.

grandma
1

Precis så där kände jag också när jag var nybliven kattägare och sen lär man sig hela tiden. Mitt mål var från början att ge min katt,( som var vuxen när hon kom till mig och mest van vid torrfoder), det bästa möjliga utefter alla tips och råd jag fått och vad som till slut känns bäst för mig och min katt. 

Jag vill ge henne så mycket kött som möjligt eftersom katten är köttätare, inte vegetarian.  I kött finns det livsnödvändiga taurinet som de inte kan tillverka själva och det är där många foder brister.

Du kommer att få massor av råd härifrån och du får ta till dig och pröva dig fram.

Jag ger i dagsläget min katt Eukanuba torrfoder samt olika mjukfoder 50/50. Det är inte alltid så att det bästa är dyrast och om man först provar en liten förpackning och det funkar bra så kan man slå sig på att köpa en större, t.ex Applaws 7,5 kg förpackning kostar ungefär 55 kr/kg. Kommer jag att gå över till så småningom.

Tyvärr har många torrfoder i butikerna mest spannmål i sig och Friskies har fått väldigt dåligt i tester. Kött ska stå som första ingrediens.

Blötfoder ger jag allt möjligt som innehåller kyckling eftersom min katt älskar det, anka och kalkon med. Bozita, Iams, whiskas ja det finns en del att välja på. Applaws, Porta m.m.

Är det en kattunge så är det  speciellt foder för dem. Har inte den erfarenheten så då får nån annan hjälpa till..

Lycka till med kissen.

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

videofotografen
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag varvar torrfoder med burkmat på 800 grams burkar.

Torrfoder kör jag med 15 kg säckar SJÖGÅRDEN "Läckra Kyckling" som jag köper på ÖoB för 175 kronor säcken. 

Burkmat köper jag 800 grams burkar MY CAT som jag även dom köper på ÖoB för 10 kronor burken. Ofta brukar de ha extrapris om man köper ett helt "flak".

Bor på landet som under den varmare årstiden fångar de även mycket skogsmöss som de älskar att både fånga. leka med o äta upp.

Några bilder: http://www.fotoalbumet.se/elektronikfreak

IceJossan
4

Sjöbogårdens innehåller mest spannmål och annat jox. Väldigt lite kött. Katter bör äta bara kött eller så nära det går.

Thaeri
1

Om jag tar ett litet räkneexempel och bland torrfodren väljer Mjau Kalaskyckling från mataffären (dåligt) och Orijen från djuraffären (bra för att vara torrfoder, så OK mer objektivt), och bland blötfodren väljer Mjau på burk (riktigt, riktigt bra) så blir resultatet det här.

Kattens vikt (normalvik): 4 kg, vilket enligt den formel jag brukar använda och som stämmer hyfsat innebär ett energibehov på 190 kcal/dag eller 793 kJ.

Mjau Kalaskyckling: 15,20 kJ/g; 105 kr för 4 kg.
793 / 15,20 ≈ 52 g/dag.
(105/4) · 0,052 ≈ 1,37 kr/dag ≈ 42 kr/månad

Orijen: 4,15 kcal/g; 519 kr för 7 kg.
190 / 4,15 ≈ 46 g/dag.
(519/7) · 0,046 ≈ 3,41 kr/dag ≈ 104 kr/månad

Mjau burkmat: 3,15 kJ/g; 10,90 kr för 635 g.
793 / 3,15 ≈ 250 g/dag.
(10,90/0,635) · 0,25 ≈ 4,29 kr/dag ≈ 131 kr/månad

Visst, de bättre fodren är dyrare, men det rör sig ändå om summor på under 150 kr/månad, och har man inte råd med det så ska man ärligt talat inte ha katt. Särskilt inte då sämre foder gör att katten riskerar sjukdomar som gör att den kan behöva äta svindyr specialmat för resten av livet plus att man får lägga till veterinärräkningar till det hela, och då har man helt plötsligt hamnat på summor långt över detta, och vad gör man då?

Sen finns det foder i samma klass med Orijen som är billigare, Applaws till exempel, men det blev svårt att räkna fram ett dagsbehov då jag inte hittade några siffror på energiinnehållet. Men jag rekommenderar blötmat oavsett då det tar bort ytterligare riskfaktorer i och med vattenhalten.

Och jodå, jag vet hur det är att ha ont om pengar, vilket är anledningen till att jag för tillfället är kattlös 😉

Lisemarie
0

Då är ju min fråga till alla er som säger att katter mår dåligt/blir sjuka av exempelvis Friskies. Hur kommer det sig då att väldigt många katter lever ett långt, friskt liv på Friskies torr- och blötfoder? Jag vet att katter är köttätare och naturligt enbart äter animaliskt protein osv, men majoriteten av alla katter verkar ju må jättebra av vanligt matbutiksfoder. Är det då värt att lägga ut en massa pengar när katten varken blir gladare eller friskare av det?

[AndreaPirlo92]
0

Allt är ju individuellt 🙂 Jag tycker att om en katt mår bra av ett visst foder så ska man fortsätta med det. Tror all mat har sina nackdelar 😉

Thaeri
5

#10, många människor har taskig kosthållning, dricker lite väl mycket och röker och blir ändå över 90 och utan att bli sådär jättesjuka innan de dör.

Men när det gäller dem så vet man ju att de har haft tur och de kunde lika gärna fått diabetes vid 55, dött av en hjärtattack vid 60, eller lungcancer vid 65 eller leverproblem vid 70. Så varför tillämpa logiken "men jag känner ju till …" för katter men inte för människor?

Sen finns en väldigt viktig skillnad: om en människa hör till dem med otur och som blir sjuk av sin kosthållning så får hen skylla sig själv, en katt är helt i händerna på sin ägare. Och dessutom så mår inte katten psykiskt sämre av att få äta ett bra foder än ett dåligt.

Sen får man även tänka på att väldigt, väldigt många av de katter som äter torrfoder från mataffären även är utekatter och kan balansera upp det hela med egenfångade byten till viss del, det kan inte en innekatt. Men å andra sidan går det åt mindre mat, så då blir besparingen ungefär en kopp kaffe på stan. Är inte ens djur värt mer än det?

Sen är Friskies blötfoder inte på långa vägar lika illa som deras torrfoder. Visst, fortfarande inte bra för att vara blötfoder, men inte samma katastrof som torrfodret.

Men återigen: alla katter som äter dålig mat blir inte sjuka lika lite som att alla människor som har en dålig livsstil blir det. Men risken ökar, och man vet aldrig på förhand om man tillhör de som har tur eller otur, så varför chansa? Särskilt som det för katter innebär en sådan fruktansvärt liten merkostnad.

#11, sjukdomar som felaktig kost orsakar tar många år på sig att utvecklas, och när man väl ser symptom på dem är det för sent. OK, urinsten går att få bukt med, men diabetes är kronisk, och har katten väl fått synbara njurproblem är det bara en tidsfråga innan den är så dålig att den får avlivas, även med specialkost. Och jag kan lova dig en sak, alla katter som råkat ut för detta såg ut att må bra med den kost de åt fram tills att de blev sjuka.

[AndreaPirlo92]
0

Men vad är egentligen bra kost då? Man hör hit och dit att en viss mat ska vara superbra medans en annan säger att den är kass. Man vet ju inte riktigt vad man ska lyssna på. 🤐

Thaeri
1

Lättast är att läsa in sig på katters näringslära och sen se hur bra fodret man tittar på stämmer överens med det.

Och alltid tänka på att det är innehåll och sammansättning som är det viktiga, inte var man köper fodret eller vilket märke det är, utan hur just den sort man tittar på ser ut.

(Sen finns det såklart vissa saker man kan säga rent generellt, som det här med torrfoder i mataffären, eller att man för Royal Canin får betala för varumärket och inte innehållet, men det är ju för att alla de enskilda sorterna inom respektive grupp råkar stämma in på det)

Här finns några bra artiklar:

http://www.kattstatus.se/page1.html

Sturken
0

#13 Det absolut bästa är att barfa en katt. Men många har inte möjligheten eller kunskapen att göra det. Det näst bästa är blötmat. Sist på lista ligger torrfoder. Där ska man kolla på innehållsförteckningen för att det ska vara ett så högt köttinnehåll som möjligt och så lite spannmål som möjligt. 

Det bästa är att gå in på länkarna och läsa mer om vad som är bra och vad som kanhända om man ger ett dåligt torrfoder. 

Det verkar redan som du ger ett bra torrfoder utan spannmål?

[AndreaPirlo92]
1

Jag ger Ziwi peak, vilket inte innehåller några spannmål 🙂 så på så sätt vet jag att man ska ge spannmålsfri mat.

vinteralvan
1

#10 Det finns människor som ser ut att må jättebra på skräpmat också men varför riskera sin hälsa på det sättet. Vill du ha ett billigt och bra foder så är Mjau blötmat bland det bästa som finns av färdig kattmat.

grandma
4

Ja detta med kattmat är en djungel men jag tror att det går mer mot att fler och fler inser att mjukfoder är det bästa för katten och att torrfodret inte ens behövs ens för tänderna.  Påminner mig om ett inlägg jag läste för inte så länge sen på ett annat forum, " sen när har man kunnat ersätta tandborstning med att äta kakor".  Folk tror fortfarande , eftersom t.om en del veterinärer säger det att torrfoder är bra för tänderna.

// Nalle Puh// 

Mullemu
2

Dessutom mår inte vi människor alltid så strålande bra heller för hade vi gjort det så hade sjukdomskostnaderna i varit enormt mycket lägre än vad de är idag.

Att uppnå en hög ålder är inte ett likhetstecken med att må bra. Många människor har en massa småkrämpor och besvär som skulle kunna undvikas helt alt lindras rejält genom en bra kost däribland diabetes.

Lisemarie
0

Om vi då säger att jag skulle börja köpa Mjau blötfoder åt honom, hur beräknar jag då hur mycket han behöver per dag?
En tetrapak innehåller, om jag inte minns fel, 370 g, hur många måltider blir det?

grandma
0

det beror ju på hans vikt. Ibland står det hur mycket katten behöver, om man utgår från det och sen kan det bli + eller -. Håll koll på vikten. Min katt skulle äta tills hon storknade om jag inte reglerade mängden. Men det är mindre risk att bli överviktig med blötfoder.

// Nalle Puh// 

Lisemarie
0

Okej, får passa på att kolla upp vikten imorgon när vi ska till veterinären. Har nämligen ingen våg här hemma.

grandma
0

Mät honom runt om efter det.😉

// Nalle Puh//