Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1690 ggr
Mixa20
0

Kattpälsen

Hej!

Jag har en huskatt som är 9 år. 

Hon fäller som bara den och har alltid gjort …jag har i stort sett 

borstat henne lite då och då….varpå det blir vita mjäll

som sitter ovanpå pälsen samt att det är stört omöjligt att borsta henne riktigt då hon alltid ska till att busa och bitas när jag borstar henne.

Hon har dessutom i bakre partiet tjockare päls och de ansamlar sig rikliga småtovvor som går att dra ut med bara handen.

Dessa skulle jag vilja undvika men vet inte hur jag riktigt ska kunna få det gjort då hon inte gillar detta med borstningen.

Hon spinner och purrar det 10 första tagen sedan är det kört.

Några tips mottages gärna.

IceJossan
0

Vilken sorts mat äter hon? Blöt eller torr, vilket/vilka märken? En mycket vanlig orsak till ful päls är att katten får fel mat. Innehållet ska vara så näst intill enbart kött man kan komma, inget spannmål och minst 20% fett.

Mixa20
0

Hon äter One Indoor Purina torrfoder.

Är en innekatt och är kastrerad.

Har provat att byta mat ett tag men hon slutar att äta det och jamar tills hon får det hon gillar. Jag kanske är en hönsmatte…inte vet jag. Men hon är mitt "barn"

Något förslag på kattmat torrfoder som jag kan testa? Hon gillar bara kyckling.

mitzerl
0

Att byta kattmat är svårt. Ofta krävs det en lång övergång för att katten skall acceptera det nya. Jag förde över min kräsna torrfoderjunkie på blötmat för nåt år sen och det tog flera månader av matblandande. Först mycket av det gamla och lite av det nya, sen lite mer av det nya och lite mer osv.

Vill du ha det optimala fodret så är det bäst att försöka gå över till blötmat eller BARF, men annars kan jag tipsa om Eukanuba som är ett torrfoder med hög proteinhalt och inte så mycket spannmål.

IceJossan
0

Applaws, Orijen, Acana, Carnia, m.fl.