Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 950 ggr
Yolle
0

Introducera hund till katt

Troligen ska jag och min kompis flytta ihop nu i vår. Det kommer bli jättebra för han ska bygga en inhägnad på tomten (vi ska hyra hus) så min lilla misse ska få komma ut. Jag kommer dessutom få chansen att odla så jag skulle bli jätteglad om det blir verklighet.

Problemet är ju bara det att han har en hund. Min misse är van eftersom han växte upp med en livlig vovve. Men hans hund har aldrig varit i närheten av en katt. Hur ska vi göra för att introducera dem för varandra?

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

Timmorn
0

Jag är ingen expert. Jag säger bara hur vi gjorde med min hund. Newfoundland- supersnäll, har jagat katt inomhus för att leka, utomhus vid tomten- för revir.

Men katten har helt enkelt suttit i buren, och när vi gick förbi hunden så fräste och morrade katten, vår hund gjorde ingenting. Respekterade och backade snarare eftersom att den morrade.
Men då kan ju hunden - så länge den är lugn få nosa på buren. Egentligen borde man väl visa för hunden att när katten morrar så ska man backa och låta den vara.
Men vi höll kattungen nära hunden så han fick nosa och de blev kompisar på ett par dagar för katten kom närmre och närmre, började leka med fluffiga svansen osv. Hunden är väldigt glad i katten, förutom när den luktar på hans matskål - han var 10 när vi introducerade kattungen för honom.
En annan hund som kommer på besök ibland har jag tagit katten nära så han fått nosa - när hunden varit lugn väldigt viktigt. Sen släppt katten och låtit katten bestämma när han velat komma närmare. Och sagt till den hunden när den har velat springa efter - utomhus. Inomhus var vi så tydliga med att katten bestämmer du ligger där du ska.
Men tror det är viktigt att hunden är lugn i mötet med katten, och att man inte tvingar på det så mycket utan låter de sköta det själva. Den första veckan kanske det kan vara bra att låta katten ha sin bur den kan ligga i eller ett allmänt tryggt krypin, där den kan gömma sig.

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

Yolle
0

Det låter ju jättebra. Troligen kommer båda få varsitt eget utrymme eftersom vi ändå ska ha olika sovrum :)

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.