Massakerar sladdar
Hej alla katt-människor. Nu är det så att vi har ett problem här hemma då vår yngsta katt ( snart 2 år så ingen bebis som tappar tänder ) tuggar sönder varenda sladd vi har. Senast var det kabeln från xbox till tv och har även tuggat sönder sladdar till högtalare, headset osv osv.
Har ni något tips på vad man kan göra för att förhindra detta? Smörja in sladdarna med något? Köpa någon tugggrej åt henne som är roligare än sladdarna? Hjääälp :P
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
Göm dom så gott det går. Och så finns det ju olika gömmor för sladdar att köpa hem. :)
Kort och gott se till att katten inte får möjlighet att komma åt sladdarna, det kan ju innebära en del risker.
Aktiveras katten på olika sätt? Tänkte så att katten inte bara är uttråkad.
Vi tyckte att vi hade gjort det ;P Men nu har vi trixat lite så vi hoppas att dom är bättre gömda. Men vi kan ju inte gömma alla sladdar vi har :/
Jo hon har att göra under dagarna :P Hon har en kompis som hon busar med hela tiden och när kompisen inte vill busa så brukar hon jaga kaninen eller så jagar kaninen henne.
Fast iofs så beteer hon sig rastlöst då hon jagar sin svans minst en halvtimme om dagen. Säkert mer när vi inte är hemma. Vet inte riktigt vad jag kan göra för att aktivera henne mer.
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
Haha lägg er på golvet och spana från kattens synvinkel ;P
Vad för sladdar är svårt att gömma? Går det lösa med såna kabelgömmor som finns. Visst det blir inte snyggt, men det är väl värt det :) Finns ju nån här på sajten som använder tejp på sladdar som är svårt att gömma för då kan inte katterna tugga på dom åtminstone.
Vad gör ni själva för att aktivera katterna? Jaktlekar med vippor? Får dom jobba för maten? m.m
Haha får göra det ;P
Alltså sådana som vägglampor som har en sladd som går från golvet och upp på väggen..
Jo nog leker vi med dom alltid ^^ Jag brukar hitta på lite "leksaker" själv som man har nå godis i så dom får klura ut hur man ska få ut dom :)
Tyvärr är inte den här katten riktigt som alla andra så hon är inte ett dugg intresserad :P Hon fattar inte vad som är så kul med leksaker fyllda med kattmynta heller.
Hon verkar knappt förstå vad som händer när hon löper, som hon inte började göra förän hon var 1,5 år heller ;P

#5 Tror inte det vore så bra idé för oss att göra då den andra katten verkar gilla att äta tejp -.-
Tyvärr! :P Annars skulle vi nog göra sådär för det var smart^^
TABASCO!
Ta tabasco på ett papper och smörj in alla kablar och sladdar med det. Då undviker katten sladdarna och skulle hon få för sig att smaka så gör hon det inte igen. Och nej det skadar inte katten. Man ska ju inte lägga mängder utan bara gnida med pappret. Det ska räcka.
Men ni kanske har en katt som tycker om mer krydda? ;)
Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.
#7 Jo hon gillar det.. Vi hade en flaska på bordet förut och hon slickade i sig -.- gissa om någon var dålig i magen sen?
ÄR ni säkra på att det är en katt ni har? O.o
#9 Ibland blir vi lite fundersamma faktiskt..
Men hon ser ut som en.. En liiiiten katt 
högst troligen en mutant ;) de kablar ni måste ha längs golv och så kan ni dra dem så dom sitter i en kabellist?
Annars öhm… dra vitlök på kablarna, citrus ska ju också vara avskräckande…
Det finns förövrigt bollar man fyller med mat så får dom rulla bollen för att få ut maten. Är man tillräckligt hungrig gör man det ;) Katter är smarta så klart dom inte gör saker om dom inte behöver =P
Förövrigt.. gisses vad lycklig jag är att min ena som gillar kablar endast vill ligga på dom. Tror det har med elektromagnetiska fälten som bildas att göra.
"Hon verkar knappt förstå vad som händer när hon löper, som hon inte började göra förän hon var 1,5 år heller ;P"
är hon fortfarande okastrerad? för det är annars ett alternativ då det som regel tenderar till att lugna ner katten.
annars är tyvärr kabelbitandet ett komplicerat problem som ofta är svårt att handskas med, försök aktivera henne med interaktiva leksaker där du deltar (tex vippor) men om det inte funkar så är det så får ni försöka gömma de kablar ni kan och sedan åka till kjell o kompani eller liknande och köpa sladdskydd.
det är som hårda plaströr man lägger sladdarna i som är väldigt svåra att lyckas tugga sig igenom hon kommer antagligen tugga på dom men då minskar ni risken att hon skadar sig iaf.
om inte annat kanske ni kan testa att ha stopp o väx (egentligen för nagelbitande, andvände det för att få min katt att sluta tugga på en av mina prydnader) eller liknande på mer utsatta områden?
Medarbetare på Datorspel I Fokus
Citron på sladdarna, det är ingen smak katter gillar, hon kommer troligen inte smaka på en sladd igen om dom är insmörjda lätt med citron.
#12 Nej, hon är inte kastrerad än eftersom hon alldeles nyligen började löpa och jag kastrerar mina katter när det är helt hundra att de är könsmogna :)
Ska kolla efter sådana plaströr! Lät bra :P
#13 Citron funkar nog på de flesta katter men inte denna. :P
Helt OT: Det finns inget mervärde i att de är helt könsmogna vid kastration. Snarare riskerar man att de ändå kommer att ha ett löpbeteende/strilande även efter kastration.
Betr. sladdar: kabelrännor även upp på väggarna. I värsta fall får ni kamouflera genom att tapetsera dem så de matchar väggen.
Medarbetare Hittekatter iFokus
#15 Har aldrig varit något problem med tidigare katter :) Dessutom har hon i princip inget löp-beteende.
Anti-bit? sån spray som man har på häst täcken kanske?:)
http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!
Hej!
Har haft samma problem med tuggande sladdar, det är inte roligt och väldigt farligt för katten! Det finns "rör" att lägga sladdar inuti.
Ett annat tips är att köpa en bitring och hänga upp i en tråd, vår katt älskade att bita i den :)
Bara några tips!
Lycka Till
Tandkräm på sladdar fungerar.
Min brorsa har en katt som äter alla sladdar hon ser och tandkräm funkar på henne.
lurvponnyn.vimeddjur.se