Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 2823 ggr
Marie_1987
0

Bygga Muskler på en katt

Tycker att min ena Bengal har för smala ben men stor mage hur gör man för att få hullet att utvecklas till muskler på benen? ger henne idag eukanuba senior som en kille från eukanuba gav mig som råd. så jag provade men tycker det låter konstigt att ge senior till en 2 åring.

Har någon erfarenhet från sånnt där katt hjul? Vart kan man köpa d? och använder dom det om man skulle köpa ett?

IceJossan
2

Varför skulle han äta seniormat? Det låter helt befängt. Ge din katt en sort med mycket lite eller helst inget spannmål alls och med minst 20% fett. Helst bara blötmat och torrisar bara som motivation till aktivering (t.ex. att kasta godis över hinderbanor och i aktiveringsleksaker så att han får jobba för torrisara). Klättring, hopp, språng… Se till att han gör sånt som rent naturligt bygger muskler (och minskar midjemåttet).

Marie_1987
0

Jag har Applaws till Kattungen kanske skulle ge mamman det också fast vuxen fodret då? men vad rädd att hon skulle bli för fet om jag gav henne det. jag ska inte ge henne ett foder som det e mindre fett i då? som t.e.x stereleseringsfoder en månad och se om magen går ner?

Scorpio97
2

Katter ska inte ha "bantningsfoder" med mindre fett (: Istället ska man ge ett bra foder (helst blötmat), och sedan minska lite i mängd istället. Om det är mycket spannmål i maten blir katten oftast fetare, eftersom katten måste äta mer för att bli mätt (och katter kan inte ta upp näring från spannmål). Torrfoder för steriliserade/kastrerade katter innehåller oftast mer spannmål, så det blir nog inte bättre av det.

Bra foder och mycket lek tycker jag är bästa sättet för att få en katt mindre rund (:

//Jessie

Silvestris
1

Bort med kolhydraterna och kör på ett proteinrikt foder med medelhög fetthalt (ca 20%).

Sedan mycket fysisk aktivitet.

Marie_1987
0

okej då ger jag henne applaws och tio minuters promenader i koppel varje och massa lek :) för där e det 80% kyckling