Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 14593 ggr
marabo_
0

bengal :)

är det någon som har erfaranhet av bengal katter? jag funderar på en och jag skulle vilja ha lite mer info än de jag kan hitta! :)

joheck
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Super vackra katter! Min är lite speciell dock så nog ingen idé att jag skriver om honom då det inte finns någon som han <3

Tänk på att hitta en seriös uppfödare dock. Vet inte hur hälsolägget på rasen är för tillfället men min pojke som är 7 år har en väldans massa hälsoproblem pga dålig avel. Rasen blev ju väldig populär där nån gång vilket gjorde att många börja avla, även på skit.

Här är min herre Phoenix.

Ödlan
4

Jag har ett gäng huskatter och en Bengal. Vad är det du undrar över mer exakt?

Nu är min lilla kille bara 1 år så jag har ingen längre erfarenhet av just Bengal men nåt kanske jag kan svara på Glad

ElinaPersson
2

Jag har 2 själv! Dom är 4½ månad cirka och helt underbara individer… Det blir aldrig tråkigt med en bengal då dom ständigt hittar på nya upptåg och gärna följer med in i duschen, hänger på din axel när du äter och kastar sig hejvilt i hemmet från höga höjder till låga Skrattande

Bengalens hälsa har blivit mycket bättre senaste åren och man har även lyckats få bort mycket av det vilda som var för några år sedan.. Många har uppfattningar om att bengalen inte lämpar sig i en liten lägenhet och jag blev själv frågad "hur sjutton tänker du när du skaffar dig 2 bengaler? dom kommer riva ditt hem…" men tvärtom, dom förgyller hela vardagen och är enormt intellegenta..

Har du några specifika frågor du vill ha svar på? eftersom du skriver att du läst lite men att det är vissa saker du inte hittar? Tungan ute

Bild på Kenai Skrattande

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

joheck
1

#3 Vad skönt att hälsan har blivit bättre! Min pojk har nog lyckats få typ alla de problem som fanns tidigare….

Måste bara tillägga att era hade väldigt häftiga fläckar också, min ser helt annorlunda ut.

ElinaPersson
2

#4 Ja han var väldigt speciell, fin ändå men inte alls som bengalen kanske ser ut idag Glad vad kommer han ifrån för uppfödare?

ElinaPersson
0

#2 Får jag gissa på att din katt kommer ifrån Norrgulds? Skäms

joheck
0

#5 Ja han är så fin så, ser väl inte lika "vild" ut i teckningen som dagens då. Han har ju mycket finare färg än på den bilden (kass kamera). Vill inte skriva uppfödare här då jag har sagt mycket negativt om denne (med all rätt dock). Kan skicka det i pm istället, ska bara ringa mamma och be henne kolla i stamtavlan^^.

ElinaPersson
0

#7 Huvudsaken för dig måste ändå vara att han är otroligt go Skrattande tråkigt när det skiter sig med uppfödaren, dom ska ju ändå vara ett stöd genom kattens liv… Men de får du jättegärna göra!

joheck
0

#8 Världens underbaraste katt! Jag kommer nog aldrig våga skaffa en till bengal då jag skulle förvänta mig en till Phoenix vilket jag tror är stört omöjligt. Otroligt charmiga är dom dockSkrattande.

ElinaPersson
0

#9 Haha… Så är det nog alltid! Vill själv inte ha något annat än mina egna små killar Skrattande

annzoo
1

Jag har 7 st underbara bengaler, vad vill du veta?

Man kan väl säga att HCM finns i rasen samt PK-def (pk-brist) så det är viktigt att kolla efter uppfödare som kollar dessa.

en sida där en hel del info om bengalen är www.bengalkatten.nu

#1 vilka hälsoproblem har din katt? Du får gärna PMa om du ej vill skriva ut de här

ElinaPersson
0

#11 Är du uppfödare utav rasen? Glad

Tilla_
4

Jag har en bengalhona, S*Låndalens Christmas Eve (född på julafton!) numera kallad Tessla. För övrigt från en uppfödning där HCM-scanning och PK-test är självklarheter!

Detta är min första och enda bengal och hon har väl endel rastypiska drag. Hon är väldigt aktiv, studsig så att säga men hon fungerar utmärkt som innekatt. Går ut med henne i sele ibland men det uppskattar hon bara på sommaren för annars fryser hon. :P Hon är lätt att aktivera hemma, glömmer man bort att leka med henne så kommer det att märkas på natten, då hittar hon på otyg.. ;) Sen gillar hon vatten, hon har tom duschat med mig några gånger.

Jag skulle inte rekommendera att ha en ung, frisk bengal som ensamkatt, då får man nog att göra, haha. En kompis att leka med är viktigt. :)

Tilla_
4

Tessla igen. :)

Tilla_
5

Här med bästa kompisen Elmo. Som sagt, viktigt med en kompis att busa med!

elli-kleo
0

Dom är otroligt vackra tycker jag, men har fått för mig att dom är väldigt aktiva och dessutom dyra? Hur mycket brukar en bengal kosta. Alltså en kattunge med stamtavla som kommer från en bra uppfödare?

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

krystyna
2

Jag har fåt en bengal "på halsen", ha, ha, ha….min son skaffade sig en i våras och sen vi har passat honnon några gånger så vill han inte vara hos honnom längre! Här har han oss 24 timmar om dygnet och så ett hus på 300 kvadrat meter att springa och bussa! En underbar kille! Följer oss överallt! Vill bli klappat hela tiden och så kan man inte öppna en vattenkran föran han är där och ska skvalpa och leka med vatten och sen dricka.

ElinaPersson
2

#16 Dom är aktiva och älskar att var med överallt Skrattande Vanligtvis kostar dom 9000-10000kr och att då köpa 2st är dyrt, men något som är värt de då dom har stor nytta av varann o samma aktivitetsnivå…

#17 Haha… Ja dom älskar som sagt sällskap och att få såpass stor yta är rena lyxen… Det är typiskt bengaler att leka med vatten Flört

marabo_
0

lite om deras beteende och är det en familje katt? Något specielt men kanske borde veta?

#1 #2 #3 #4 #13 #14 #15 jättesöta katter

tack för alla svar! :) Som jag fått.

annzoo
0

#12 jepp de är ja =)

#19 de är aktiva, sociala, vattengalna, vissa är knäkatter och sitter gärna på axlar eller i knäet, sängvärmare..=)

Men vill du ha en social katt välj uppfödare som hanterar dem mycket av flera människor från start, inte att de endast en person hanterar dem. Jag har haft besvikna köpare som hälsat på uppfödare som är ensamstående och inte socialicerat dem på rätt sätt.

ElinaPersson
0

#19 Det är absolut en familjekatt då dom älskar liv och rörelse, de hänger jag gärna med och ju mer som händer desto roligare nästan då dom sjävla är väldigt aktiva :)

Håller med annzoo om att du bör välja en uppfödare som hanterar dom mycket..

Du bör även veta att dom är ganska pratglada katter och älskar vatten, så tänk på att alltid stänga toalock och ska ni duscha får ni nästan stå ut med en katt som sällskap Flört

En bengal blir aldrig slö och tråkig, samtidigt som dom kan koppla av så är det full rulle under tiden dom är vakna Glad

#20 Vad har du för stamnamn? skriv i PM Oskyldig

Magic Nicki
1

Eller skriv här o släng massor med bilder på kattungar så vi vet inte vad vi ska ta oss till av längtan och så att fingrarna kliar för att dem vill gräva in sig i en vacker mjuk päls;))

ElinaPersson
0

#22 Haha så kan man också säga Skrattande

[Zlarviig]
0

Lite OT men tror någon att min lilla Pussel kan ha bengal i sig?

Han är silvertabby och har ett väldigt intressant mönster. Han är alldeles prickig på magen, helt silver-vit med svarta tecken När han var mindre hade han längre nos. Han är väldigt "slim", han är lång och smal och har ganska långa ben.

Hans beteende stämmer in exakt på det ni har skrivit. Han är väldigt aktiv och lekfull, nästan vild :P Han älskar att bada, och försöker följa med mig in i duschen hela tiden. Han ÄLSKAR att ligga på mina axlar som en krage. De andra katterna orkar inte med honom eftersom han är så energisk. Han väcker de när de försöker sova, så han får leka med hunden istället :P

Här är det lättare att se hur han är tecknad. Han är ungefär 14 veckor här. Det svarta har "delat" på sig nu dock, så han är mer silver-vit.

marabo_
0

okej tack. är dom allergivänliga? kan man ha en eller är det 2 som gäller?

ElinaPersson
4

#24 Jag skulle säga att du bara fått en väldigt energisk huskatt, samt att den fortfarande är kattunge, mycket av energin kommer därifrån Glad.. Ser inga likheter med en bengal då bengaler är väldigt muskulösa och har kraftigare benstomme.. De har även breda morrhårskuddar och ska helst inte ha lång nos.. En bengal ska även ha små rundade öron. Sen om man tittar på mönstret på din kille så finns det ingenting som kännetecknar en bengal Tungan ute Skulle säga att din är tigre och den typ av teckning finns inte inom bengalvärden…

Tycker dock det verkar som en väldigt trevlig katt du fått hem om den har samma typ av beteenden som en bengal då jag själv älskar det Skrattande

#25 Det går faktiskt inte att säga… De uppfödare som säger att bengaler är allergivänliga när dom har flera års avel bakom sig tycker jag är smått dumma, eftersom att allergin beror helt på personen i fråga… Det är liksom inte bara 1 sak som allergin kan orsakas av Tungan ute Man kan ha 1 katt, men då bör du nog vara hemma väldigt mycket med katten och se till att den får all aktivering den behöver.. Du kan behöva anpassa hemmet med hyllor på hög höjd som den kan klättra upp på och gå ut med den i sele osv… Katter mår oftast (80-90%) bäst av att vara 2, då vi aldrig kan ge dom samma typ av sällskap och aktiviteter som en annan katt kan Glad

marabo_
0

vad tror ni att en sån kostar ca? jag vill ju bara ha en fin sällskaps katt! så alltså ingen avel eller så. utställning kanske men då bara för skojs skull! :)

annzoo
0

de brukar ligga mellan 8-9000kr för ren sällskapskatt för en kattunge, äldre kattungar, äldre katter eller katter med tex färgfel kan säljas billigare.

ElinaPersson
0

#27 De kostar 9000-10000kr till sällskap/utställning… Men då kan du också få en riktigt fin katt med bra stamtavla osv Glad

#28 Jag skulle mer säga 9000-10000kr då det är "nybörjarna" inom bengalaveln som lägger sig på 8000kr….

Tingningsavgift brukar ligga på 2000-3000kr

marabo_
0

okej! jag vill ju helst ha en billig katt fast så klart en fin stam och bra uppfödare! så en liten misse på 8 tusen vore ja rimligt! :)

ElinaPersson
2

#30 Allt beror ju på vilken typ av katt du vill ha.. Många kan falla för bengalens mönster men det ligger även en hel del aktiviering bakom ägandet Glad så jag hoppas du tänker efter då det finns bengaler som inte fått stanna på grund av att dom är just bengaler….

Men jag gillar att du är positiv mot att stödja renrasig avel och uppfödare som gör allt som skas innan försäljning av katten Glad

EddaM
0

#24: Långa smala katter har oftast mer energi än en kort tjock katt. Så det kan man tänka på när man skaffar sig en huskatt. Vill man ha en katt med mycket energi så väljer man en lång och vill man ha en soffpotatis så väljer man en kort.

Sedan är svartsilvertabby som din katt är riktigt snyggt men inte ovanligt =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

ElinaPersson
0

#32 Fast kattungar i sig har ju väldigt mycket energi.. Är det verkligen så att man kan döma utifrån kroppsform? Finns det några bevis på det? Jag tror mycket handlar om kattens personlighet då min ena bengal som är kortare i kropp o lite rundare har mer energi och kräver mer aktivering än min andra bengal som är lång och slankare.. Men de vore kul att få ta del av fakta om sånt finns :p

EddaM
0

Vet bara att det är undersökt men det finns ju alltid undantaget =) Men Bengal är ju en aktiv ras från början och där kanske det inte går att säga på det viset men när det gäller huskatter så stämmer det oftast. Kanske inte alltid. Men de kortare och lite tjockare raserna brukar vara lugnare än de raserna där katterna är långa och smalare. Kan ju se här hemma med, mina skogisar är väldigt aktiva och flyger runt medans min huskatt och min jourkatt (huskatt) som är lite kortare i kropparna inte alls är lika aktiva.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

ElinaPersson
0

#34 Då har man lärt sig något nytt, jag som brukar falla för dom korta runda, dom speglar mig själv så bra ;) haha..

JoeyPowiiie
0

Jag funderar på denna ras men undrar om man måste köpa två stycken ? :)

Satsa allt du har

www.jennipherengstrand.weebly.se

annzoo
0

#36 man behöver inte köpa 2 men de kan krävas mer av ägaren om man köper en.

Min första bengal var en typiskt ensamkatt, nu slipper hon den stora flocken och lever som ensamkatt hos en släkting. Hon stormtrivs.

JoeyPowiiie
2

#37 okej eftersom vi jobbar och går i skolan men kommer hem ganska tidigt kanske det är rimligt med 2 stycken! :)

Satsa allt du har

joheck
1

Måste bara lägga in en lite mer smickrande bild på min herre, färgen syns bättre på denna.

ElinaPersson
1

Jag personligen skulle rekommendera att ha två när jag sett hur mycket mina herrar får ut av varandra… Så fort den ena av dom är lite längre bort så kan den andre ropa på honom för att liksom kolla vart han är  Sen skulle jag aldrig ha samvetet att lämna min katt helt ensam för många timmar, därav passar 2 väldigt bra då det knappast är mycket mer jobb…

Vill tillägga att alla bengaler inte är knäkatter, det är oftare så att dom "gör som dom själva vill"… Man får helt enkelt tvångsgosa lite ibland! Mina herrar lägger sig gärna och sover på mig under natten, men på dagarna vill dom knappast sitta i famnen och kela 

mishie
1

Bengaler är otroligt vackra, men personligen så skulle jag aldrig orka med all energi :D

Tur att det finns de som gör det dock, för älskar att titta på bilder på dem ;)

JoeyPowiiie
0

Jag är så himla sugen på 2 bengaler men priset är ju lite svidande högt ! :/ är det någon som vet en kattras som är liknande bengaler i tempramentet men kostar mindre? :)

Satsa allt du har

annzoo
0

#42 de flesta raskatter kostar från 8000kr och uppåt. så mitt tips är spara ihop pengar om du vill ha en bengal

mishie
2

#42 Eller kanske köpa omplaceringskissar, det brukar vara mycket billigare :) Jag köpte en ettårig Ragdoll som behövde nytt hem pga allergi för 2000kr, och hon kostade 8500 när hon var kattunge.

ElinaPersson
0

#41 Man förvånas över deras upptåg ibland… Väldigt ofta kör dom race i rummet och springer på en när man ligger i sängen, ibland tappar man andan och ibland får man en katt rakt i ansiktet 

Dom bidrar helt klart till massa skratt i vardagen!

#42 Det är som annzoo säger, de flesta kostar 8000kr och uppåt… Något som kan liknas vid bengal är väll abessinier, också väldigt fina och otroligt tillgivna och keliga….

Finns ju även möjlighet att bli fodervärd, men då måste man iof ställa upp med att låna ut katten till parningar/hålla dom fertila…

elli-kleo
0

Tycker att "#44" har en bra tanke där!

Känns lite som att man gör en god gärning också om man köper en katt vars ägare inte kan ha den längre.

Har själv haft funderingar på att köpa en "omplaceringskatt" när det är dax för mig att skaffa katt. :)

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

[helenal]
0

Såg på katter till salu här på katter.ifokus att en bengal hane sökte nytt hem:)

joheck
0

#47 Åhh han såg ju dessutom ut som min best!

[helenal]
0

Jätte fin var han och offtopic men jag har med en pappis, underbara :)

joheck
0

#49 Vad kul! Ja det är dom, bästa rasen helt klart!😉

Precis som bengalen är i katt-världen får jag väl tillägga för att hålla mig lite till ämnet😇

Marie_1987
0

Vad kul med n Bengal tråd måste bara lägga in en kul bild på mina små sötingar. Mor och dotter som leker i dotterns säng =) Mamman är av lite ovanligare spottar och dottern är av Marbel

Mixa20
0

Vilka underbart fina katter det är att titta på! 

Hade för 10 år sedan planer på en Bengal men det blev ingen pga 

priset på dem.

Jag har idag i allafall världens goaste och finaste katt tjej.

Marie_1987
0

jo jag tycker att dom är så underbara i temperamentet och i teckningen sen är dom hur bra som helst med Barn min dotter skrattar sig trött åt dom varje dag :) Sen tycker jag det är lite lyx med dyra husdjur som man får skämma bort hihi

Mantissa
0

Jag har en bengalhane. Lustigt är att han är en riktig knäkatt. ganska lugn och jättegosig och stor och bastant. Hans syster dock är hans raka motsats, vild ut i hårspetsarna och liten till växten. Naturligtvis social och vill vara med, men på hennes villkor. De två hankatter (kastrater) som fanns i den familjen hennes innan hon flyttade dit jagade hon bort när hon blev ett halvår gammal. Innan dess hade det gått hur bra som helst dem emellan. Så visst kan det variera mycket:)

lägger upp en mycket osmickrande bild på min Kegrim

grandma
0

Vill man ha en extremt gosig katt som ändå är pigg och alert så tycker jag du ska skaffa en burma. Men det är nog samma sak där som med bengalen, burman gillar inte att vara ensam så mycket. Klart det finns alltid undantag men gör då som jag gjorde, skaffa en omplaceringskatt som kanske blivit osams med de andra katterna. Blir lite billigare också om kostnaden är ett problem. Jag är ganska överkänslig mot katthår men burman klarar jag jättebra. Det betyder inte att alla som är allergiska gör det men något att tänka på.

Lycka till med ditt letande

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh//