Katt nr 2
Hejsan, jag har mer eller mindre bestämt mig för att det ska bli en katt nr 2 här i hemmet. Något speciellt man borde tänka på inför val av katt osv?
Go vegan or die trying.
Vad för katt som passar er kanske? :)
Ja, och vilken sorts katt (aktivitetsnivå, ålder och temperament) som kan tänkas passa den befintliga katten.
Sajtvärd Katter iFokus
1# jo det förstår jag med, tänkte mer på tips på hur man ska tänka :P
Jag har en ganska dampig katt, borde man då ha en till dampig katt som hon kan "dampa-loss" med.. eller borde man ha en lugnare katt…
Är det att föredra två honor tillsammans eller en hane och hona? jag känner mig lite vilsen..
vet inte riktigt vad man borde leta efter..
Go vegan or die trying.
#3 Hur gammal är din katt? Är hon/han kastrerad? Hur länge har den bott hos dig? På vilket sätt är den "dampig"? Är det en innekatt?
Hona eller hane tror jag inte spelar någon roll så länge de båda är kastrerade.
Är din befintliga katt en huskatt eller raskatt? Är det en huskatt eller raskatt du tänkt dig som katt nr 2?
Sajtvärd Katter iFokus

Välj en med lika sätt att leka och lika aktivitetsnivå. Hona eller hane spelar ingen roll eftersom det är temperamentet som räknas.
Jag tycker också det är bra att välja en katt som passar din första katt i temperament och lynne. Visst är det temperamentet som räknas i första hand och inte kön, särskilt om alla katter är kastrerade. Men åtminstone när det gäller min egen ras, korat, så är det bäst med en hanne och en hona eller två hannar, kastrerade förstås. Det kan ibland vara lite lurigt med två honor. 
finns flera hanar på olika katthem som nog hade blivit överlycklig att få ha dig som matte:)
Kanske kan passa med en kisse som är i ungefär samma ålder (eller inte äldre än 5 år) beroende på just den nya kattens sätt att vara. Tänkte mest på att hon är 10 månader och kommer nog hoppa runt ett par år till med en massa spratt och glädjefnatt.
Tror hon skulle kunna få hur skoj som helst med en lekkompis!
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!