Frågor kring uppfostran
Jag har några frågor kring katters uppfostran. Jag vill jätte gärna att min katt kommer till mig när jag kallar på honom, finns det några tips och råd?
Varför sover katter vid fötter och inte nära huvudet…)?
Jag brukar ta ut min katt på korta promenader på sommaren, men han vill inte gå ut när det är snö. Ska man ta honom ut ändå så att han blir inte hemmasjuk och får röra på sig? Är han rädd för snö eller kan möjligen frysa? Vad säger ni?
Lyssnar han när du säger hans namn? Isåfall kan du börja säga hans namn och när han tittar på dig ger du en godis, gör så ett par gånger. Sen går du en bit ifrån och säger 'hans namn kom' och ger han godis när han kommer, sen kan du sakta öka avståndet mellan er. :)
Det är olika från katt till katt var dom gillar att sova, min yngsta sover oftast uppe vid axlarna och den andra nere vid fötterna.
Han fryser nog, mina katter vill inte heller gå ut på snön när det är kallt ute och då slipper dom det. Däremot på våren när det börjar bli plusgrader så gillar dom att vara ute i solen och spana på fåglarna. :)
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Jag brukar ropa på min katt och locka på honom och när han kommer så ger jag honom godis. Nu har har börjat komma när jag ropar. Fast alla katter är ju olika, någon kanske fattar direkt medans den andra inte ens bryr sig..
Och som sagt, s är det individuellt var katten vill sova, jag har en katt som endast sover på täcket, bredvid mig och en som gärna sover vid mitt ansikte och under täcket.