Behöver råd - Är det fel på kattan? (långt!)
Det skiljer två månader mellan mina katthonor, de är 10 och 8 månader. Den äldre har alltid varit helt underbar. Pigg, alert, nyfiken och busig som en katt skall vara i mitt tycke.
Den yngre kan jag inte riktigt sätta fingret på… Ibland känns det som det är nåt fel på kattan.
Hon är lite skygg av sig. Hatar verkligen att bli upplyft och man kan ytterst sällan gå förbi henne och bara klappa lite. Hon springer bort och kollar om man kommer efter, gör man det så springer hon längre bort eller gömmer sig. Hon tycker om att leka och jaga fjäderpinne eller andra leksaker, men att ligga i soffan bredvid oss det finns inte på kartan. Först nu när hon bott med oss i fem månader som hon kan börja slappna av lite och lägga sig i andra änden när vi sitter i soffan. Kan även tillåta att bli klappad. Detta samtidigt som hon alltid bara kastar sig ner på rygg på hallmattan, visar magen och spinner som attans så fort vi går förbi. Så gosa vill hon jue (detta är enda gånger hon inte springer iväg direkt), men inte i soffan och inte i famnen. Bara där på hallmattan, när man egentligen är på väg någon annanstans och inte har tid :o
Äter gör hon tills hon spricker. Först åt hon knappt någonting och jag var orolig att hon inte kommer öka i vikt som hon borde. Gav henne både äggula och laktosfri grädde. Nu efter kastreringen blir hon bara rundare och rundare för varje vecka som går. Hon äter allt som serveras och lite till, ser verkligen tjock ut! Försöker jag begränsa maten så kan hon ställa sig och bara dricka upp flera dl vatten på en gång och sen spyr hon upp det såklart.
Låda sköter hon. Ja i alla fall så pass att bajset hamnar på kanten flera gånger i veckan. Hamnar det rätt, i sanden, så gräver hon inte ner alla gånger. Då kommer den äldre honan och gräver ner efter henne. (Samtidigt som hon klagar högt och tittar på mig som om det var mitt fel att den yngre inte gör det hon ska :p)
Ibland tvättar hon inte sig själv i baken och det luktar bajs om henne, då tar jag papper och torkar henne. Missar jag någon gång eller inte är hemma så sätter hon sig någonstans vilket resulterar i bajsfläckar här och var. Äckligt är bara förnamnet. Det var värre förut när hon var lite mjuk i magen, blev bättre när jag gav henne skonkost ett tag och magen har stabiliserat sig, men problemet är kvar om än i mindre omfattning.
Ibland känns det som hon mobbas lite av den äldre. När den äldre kommer och biter henne i halsen flyttar hon sig bort från favoritplatser. Blir morrad på och släpper leksaken eller vad den nu kan vara. Eller bara att den äldre kommer och slår på henne med tassen.
Båda katterna kommer från samma uppfödare men från olika kullar. Det känns som det är bara bekymmer och problem med den yngre. Jag är kattnovis, och trodde i min enfald att katt nummer två skulle bli lika underbar som ettan. Det blev inte så. Gissa om jag ångrar att jag inte åkte och tittade på tvåan innan jag köpte henne?!
Kan någon tipsa vad jag kan göra för att tvåan skall funka bättre? Hur få henne att fatta att hon måste vara i kattlådan hela hon? Att bajset inte gräver ner sig själv? Och att hon behöver tvätta sig i baken? Att hon inte ska hinka i sig allt vatten på samma gång och sedan spy? Vi tvångsgosar varje dag, men det går så sakta att få henne orädd. Går det att få henne lika social som den äldre? Går det?
Det ända jag har att säga är att alla katter är individer, även om båda föräldrarna och kullsyskonen är världens mysigaste så betyder inte det att den är det också.
Att hon bajsar utan att gräva över kan vara tex för att hon vill sprida sin doft i huset, jag har två katter som gör så.
Att den äldre katten morrar åt henne är antagligen för att den ska visa att det är den som är bestämmer, att den är högst upp i rangordningen.
Alla katter tvättar sig inte i baken heller, har haft en katt som inte gjorde det heller, och han luktade gammal rutten ost…
Och dem flesta katter brukar bli latare och få större aptit när dem blir kastrerade så därför blir dem ofta tjockare.
Men att hon dricker tills hon spyr låter inte bra, kanske borde åka till vetten. Att hon är skygg kan ju också vara för att hon har ont.
Du borde åka till veterinären och säga vad som händer, några av dem sakerna du nämner kan tyda på att hon har ont någonstans eller att något inte står rätt till.
ang lådsituationen har du testat en plastback med höga kanter?

Skaffa en låda med höga kanter. En plastback alltså. Jag är supernöjd med mina stora svarta murbruksbaljor. Hennes försiktighet får ni jobba med! Ta det luuugnt med henne. Många mutor med godis (minismå bitar) och bus med t.ex. snören för att få henne tryggare med er. Låt allt ske i hennes takt. Plocka inte upp henne eller gör annat som får henne att känna sig trängd. Eftersom hallmattan är hennes trygga plats så utgå mycket ifrån den. Gosa där och muta henne att komma bort ett par decimeter och gosa samtidigt. Gör så i några dagar och sen lockar ni henne ytterligare ett par decimeter från mattan samtidigt som ni gosar. Ni får helt enkelt lära henne att man kan vara gosig även bortanför hallmattan! Men räkna inte med att hon ska bli en social knäkatt - acceptera henne för det hon är istället :) Alla de fyra katter jag har hemma är väldigt speciella och reserverade. En får jag inte peta på eller ens komma nära. En är väldigt feg och vågar sällan komma ända fram när hon vill gosa utan stryker sig mot saker runt omkring, men hon gör små framsteg hela tiden med hjälp av godis och lek. En som låter sig klappas och sättas i knät ibland bara, annars sticker hon. Hon gör framsteg även hon, även om det går långsamt. Och så den sista som är social, tokgosig och heltrygg på vissa platser och bara ibland låter sig klappas i förbifarten. Alla är mycket egensinniga men de har sin speciella plats i mitt hjärta allihop och de accepteras precis som de är. Jag jobbar ständigt med dem för att se ska bli tryggare, alltså för deras egen skull, inte min. Det låter inte friskt att hon dricker extremt mycket vatten om hon inte får så mycket mat hon önskar. Kontakta en veterinär, leta efter en som verkligen är engagerad i din katts problem och tar det på allvar! Det finns tyvärr gott om veterinärer som ställer diagnos utan att egentligen göra en utredning :/
Tycker också det kan vara dags för besök hos veterinär.
Sen om hon är överviktig kanske hon helt enkelt inte når att tvätta sig i rumpan.
portionera ut maten är ett förslag. Efter kastrering ger jag min katt mat 4 ggr/dag. två ggr får hon våtfoder och två ggr torrfoder. Hon hetsåt och spydde upp allt hon fick i början men nu har det gett med sig. Ofta blir de ju tjocka av torrfodret speciellt om det är mycket spannmål i och man kan inte ge dem obegränsat med mat. Hetsdrickandet förstår inte jag heller. Vad ger du katten för mat är då frågan?
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
Tack alla för svaren och bra tips! En del gör vi ju redan, men det är värt att testa annat ni föreslår. En back med höga kanter köpte jag faktiskt igår på Jysk och den kommer fyllas med sand snarast. Jag hoppas det hjälper. Backen var betydligt billigare än kattlåda dessutom :)
Vi jobbar med henne varje dag (nåja, nästan, vissa dagar har ungarna så mycket aktiviteter att det inte hinns) och en hel del har faktiskt blivit bättre. Men det går så sakta i mitt tycke. Kanske för att jag är så pass ny kattägare och förväntar mig snabbare utveckling än vad hon är redo och mogen för? Kanske för att jag hade hund tidigare och katt nummer ett är mer hundlik till sättet? Sedan vi förbjöd barnen att lyfta lillan så har hon börjat våga sig fram mer och mer så det känns som rätt beslut.
Vi var till vet i annat ärende för ett par veckor sedan och jag passade på att fråga om det där med vattnet. Det var värre förut, innan vi körde med skonkost, så det kan mycket väl ha berott på magont eller nåt precis som ni skriver. Det händer allt mer sällan och var värst de första veckorna efter kastrering. Veterinärens råd var att avvakta och se ifall beteendet börjar öka igen då skulle vi höra av oss igen. Just nu har hon inte spytt på tio dagar. Peppar peppar….
Portionera maten har vi börjat med nyligen på veterinärens inrådan då han tyckte att de var för tjocka. De äter Applaws och råfoder. Maten serveras tre gånger om dagen (morgon, efter jobbet, innan vi lägger oss) och däremellan kan de äta ur aktivitetsleksak som fylls med torrisarna från den dagliga ransonen. Fick även tips om någon ny sort veterinärfoder som skulle öka mättnaden så katterna inte ville äta för mycket. RC Satiety Balance. Känner ni till det fodret?
Lillis är ju jättemysig på sitt sätt. I morse låg hon faktiskt kvar i mitt knä under morgonrocken och spann när jag drack kaffe. Sen blev hon nöjd efter fem minuter och hoppade ner. Hon verkar trivas bättre när det är något tygstycke över henne inte bara händer. Hoppas bara att hon blir bättre på att tvätta sig när magen blir mindre :) Annars känns det inte lika mysigt alla gånger ;)
Det verkar som vi trots allt är på rätt väg och det kanske är jag som är lite väl otålig vill för fort fram… Känns bra att läsa om fler katter som är lite egna och vill hanteras på sina egna villkor. Då är hon nog bara sådan till sättet och vi får väl anpassa oss och försöka uppskatta bådas olikheter. Lillis är ju trots allt inte så gammal ännu, fortfarande ungkatt, och det borde finnas utvecklingspotential i henne…
Tusen tack för era råd! Känns bra att kunna bolla "problemen" med någon som har mer katterfarenhet än jag själv har.
Om RC står för Royal Canin så är det inget bra foder.
// Nalle Puh//
#7 Ja, det är Royal Canin, enligt min vet skall det vara bättre än andra foder från RC.
Det är möjligt att det är, men veterinärer är oftast inte experter på kattmat. Det viktiga är ju ändå att din katt mår bättre fast du tycker det är dyrt. Du får prova dig fram med annan mat
.
// Nalle Puh//
Så du vet egentligen inget om just _det_ fodret specifikt? Jag har försökt googla efter innehållsdeklaration, för att kunna jämföra med det foder jag ger idag, men lyckades inte hitta något vettigt.
Jag bytte från RC tidigare eftersom jag vet att RC innehåller mkt spannmål. Har ingen större lust att följa veterinärens råd i detta fallet om jag inte får indikationer på att det är bra foder av någon som provat. Därav min undran om någon kände till just det fodret.
Mina katter äter Applaws (innehåller 80% kött) och råfoder. Just nu får de mindre mängd av sin vanliga mat.
Vad utfodrar du med?
Förresten, har du ens läst min trådstart?
Det är knappast foder eller foderpriser som är bekymret ifall du missade huvudfrågeställningen……
TS förlåt jag har läst din trådstart men idag blandade jag ihop ditt inlägg med en annan. Du ger ju bra foder som jag kan se men allt funkar ju inte på alla
Jag ger Eukanuba torrfoder 2 ggr/dag samt våtfoder två 2 ggr. Hon har ätit whiskas, helst med fågelsmak, Kyckling , anka , kalkon är mums. Hon äter Bozita ibland och Iams ibland men Mjau hatar hon. Hon kräks nästan aldrig längre och det är nog för att hon får det uppdelat på 4 ggr. Ibland skriker hon efter mer mat en timme efter hon ätit men hon får inget för hon behöver inte mer. Hon kräks eller får diarre när hon äter mat som innehåller fisk så det går bort som du förstår.
Och nej jag har ingen erfarenhet av RC Satiety Balance. De övriga toafrågorna är jag inte så bra på. Finns nog många här som kan hjälpa dig men det kan ju vara så att mamman inte har tvättat henne som liten.
// Nalle Puh//
http://royalcanin.se/katt/foder-veterinar/neutered-satiety-balance/
Hade du sett den sidan?
Jämför med testfakta
http://www.testfakta.se/sport_fritid/article14103.ece
Här står allt om fodret vad det innehåller. Min s.k mentor när det gäller kattmat ger sina katter i stort sett bara våtfoder men då inte bara i form av färdigmat. Några kulor av torrisar för att motionera tänderna men det kan de få med råa kycklingvingar också. Hon har inga feta katter .
Hoppas du inte spyr på allt som jag kastar över dig men jag googlade som en galning som nybliven kattmatte. Sen behöver man inte svälja allt.
// Nalle Puh//