Färg och ras?
Hejsan!
Jag undrar vilken färg min katt är?
Och om hon har några drag som möjligtvis avslöjar vilka raser som finns i henne? eller om hon bara är en helt vanlig hus/bond katt?
Hon är väldigt väldigt liten i storlek, (inte större än en handboll när hon rullar ihop sig). Hon är 1 ½ år gammal.
Har sysslat med Häst, Hund, Kanin och Hamster förr.
(uppfödning inom hund och kanin) med min familj.
och alltid varti intresserad av genetik.
Men sen jag skaffade katt har jag kännt att jag hittat "mitt djur"
och försöker nu lära mig så mycket som möjligt för att möjligtvis om något år skaffa ras katt och börja med uppfödning.
Tycker mycket om smäckra, smala och små katter.
Och undrar då vilken ras som möjligen skulle passa mig?
**
**
hejsan ja vet en som har en katt som nästan ser ut som din katt fast en annan färg o det är en devon rex :)
Jättesöt liten huskatt. Att hon är liten kan bero på inavel. Hur har du fått tag på henne? Fick du någon bakgrundsinformation om henne?
Medarbetare Hittekatter iFokus
fick henne av en kompis när hon skulle flytta.
och hon fick ingen information förutom ålder när hon hämtade henne :/
Hon har alltid blivit utkonkurerad vid mat bordet av min kompis andra katt p.g.a. att hon är väldigt underlägsen.
och har nog bara ätit torrfoder tills jag fick henne.
kan det bero på något sådant också?
Möjligen något, men inte helt. Glöm inte att kastrera henne. Världen är full av huskatter som är svåra att placera.
Medarbetare Hittekatter iFokus
En huskatt är alltid en huskatt, vilka raser den än har i sig. Så fort två raser blandas så är det en huskatt.
Och du har en väldigt söt sådan! Jättefin är hon!
Angående färg skulle jag säga att hon är en bicolour, men jag är inte bäst på färger och betäckningar :P
Men någon får gärna rätta mig :P
Fin huskatt! 
Färgen är svart och vit, bicolor. Bicolor betyder att ungefär halva katten är vit och hälften svart. I EMS-systemet heter färgen: n 03
Jätteläckert tecknad :-) Superfin kisse.
Det är svårt att se "raser" i en katt, om det inte är en s.k extremtypad kattras inblandad, då kan det ju vara lite lättare. Rasers utseende späs ut så snabbt, då de är baserade på helt naturliga mutationer. Plus finns det få raskatter, så chansen är inte så stor. (Raskatter kommer ju ur huskatter) Men man vet ju aldrig!
En väldigt snygg huskatt - som en ovan sa, svart och vit bicolour. 
Det var en väldigt vacker kisse, ser graciös och samtidigt näpen ut! :) Tror inte det är några raser i henne, eller rättare sagt kan åtminstone inte se det. Däremot har hon ganska stora/avlånga öron tycker jag. Man vet ju aldrig men kan alltså inte se nåt speciellt rastypiskt. Jag älskar svartvit bicolour, tänker alltid på min första kisse som var så vacker 
www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter
okej tack så mycket :)
Några ras-tips som skulle passa om man letar en liten, "spinkig" ras?
Tycker mycket om la perm men de är ganska stora?
Balines / Siames är också väldigt fina men rätt så stora?

#12 Min ena La permhona väger 2.7 kilo och den andra 3.2 inte speciellt stort.
Stolt ägare till tre La permer
Cornish rex är en ras med små katter. 
okej, ska kolla mer på de raserna :)

Man kan inte se en speciell ras så i henne, men hon är slankare byggd än varenda bondkatt jag har sett ändå… så jag tror på gatukorsning 
Alltså min skämtsamma beteckning på en katt man kan misstänka inte är en äkta bondkatt (av den stammen som funnits här sen järnåldern, utan raskattpåbrå), men utan att man har en aning om exakt vad för blandning det kan vara.
Men formellt är ju alla katter utan dokumenterad härstamning huskatter. Dokumenterad som att i att det finns papper på det då, oavsett om det handlar om registreringsbevis som gör att man kan kolla upp den eller en tryckt stamtavla.
#12 Min siames väger runt 2.5kg
#16 Håller med dig Thaeri :)
Är helt fascinerad över denna katts underbara Batman-teckning i ansiktet. Ser så cool ut 
hehe ja får fram många olika figurer i hennes teckning om man sitter och funderar ett tag