Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1016 ggr
polgara
0

Öromskabb?

Hur vanligt är det att katter har skabb i öronen? En bekant till mig har köpt kattunge som troligen har skabb. HUr ser det ut? Hur behandla? Finns det receptfritt preparat eller är det veterinär som gäller? Har aldrig haft skabb på mina katter (inte vad jag vet af) så har ingen erfarenhet. Kan det smitta till hundar? Är det samma behandling där i så fall? Den katt som hon misstänker har skabb är geggig i öronen, typ mörkt sekret. Kan det vara skabb? Går det att se med blotta ögat? Tacksam för svar

annzoo
0

Öronskabb ska alltid behandras med stronghold i nacken det finns inga receptfria preparat och säger folk att ni ska droppa frontline i öronen så är det inget som hjälper + att de klassas som djurplågeri.

Hade katten besiktas innan köpet hade öronskabben upptäckts.. så be kompisen ringa veterinären imorgon

polgara
0

Japp ska jag göra, veterinär kommer tillkallas om det är rekommendationen, kändes bara att det var lite onödigt att ringa på jourtid när det inte är akut sjukdom. Uppfödaren hade rekommenderat frontline vad jag förstog det som.

Är bara orolig att det smittar till hundarna, mina jyckar leker med hennes hund nästan dagligen o jag vill inte ha nån sån skit på mina hundar o katter.

Hur vanligt är skabb i öronen på katt?

Mymlan
0

Vid öronskabb behandling så måste även hundarna få stronghold i nacken då skabben vandrar över till dem oxå.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

polgara
0

De har varit hos veterinär o konstaterat öronskabb, även hunden behandlas nu, men hur är det med mina hundar som umgåtts mkt med deras hund? Kanske skulle ta en sväng till vet med mina med

UlrikaD
0

Öronskabb smittar jättelätt från djur till djur. Oftast smittar det väl när djuren delar samma hem, samma filtar, samma sovställen osv.
Har dina hundar varit hemma hos dem? Då är ju risken större att även du fått skabb. Har de träffats utomhus och lekt med varandra skulle jag inte tro risken är så stor.
Men vill man vara helt säker så är det ju såklart ett vet.besök som gäller.

Mymlan
0

Ta kolla upp öronskabb smittar ju..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you