Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1047 ggr
[Krusidullan]
0

Katt med dålig mage, vad göra?

Jag har två katter. Den ena har nu blivit dålig i magen med diarre. Har läst att man ska ta bort mat i 24 timmar för att sedan ge morotspure, nötfärs och liknande som ska vara bra för magen. Gjorde detta och när jag kom hem från jobbet har min andra katt öppnat och tagit bort locket på förvaringsburken där maten finns, så ja båda måste ju sedan ätit ur denna burk så försöket blev misslyckat utan fasta. Jag kan självklart göra ett nytt försök och då även ställa bort burken men till det andra problemet. Min andra katt hetsäter om han inte har mat ståendes framme jämt, och spyr sedan….Vilket han även gjorde under det misslyckade försöket, för då hade dem väl ändå varit utan mat ett bra tag innan han lyckades öppna burken, hetsåt för att sedan spy ner nästan hela lägenheten. Hur ska man göra? Jag har ingen möjlighet att stänga in dem i olika rum då den ena katten aldrig slutar jama om han blir instängd och även kan öppna dörrar (har inga lås heller). Några tips?

Nerdysiamese
0

När mina katter hade diarré så matade jag med en blandning av köttfärs, morotspurré och ägg-gula (ägg-gulan mest för att locka dom till att äta) och många små protioner över hela dagen (snällare för magen).

Utöver det är det jättebra att ha Pro-kolin+ hemma för om katten blir dålig i magen, det går att köpa recept-fritt från de flesta apotek från djur-avdelningen

Medarbetare på Datorspel I Fokus

AgnetaB
0

Skonkost= Kokt kyckling(bröstfileér), kokt torsk, rå lammfärs o du kan även blanda med morotspuré(barnmatshyllan) om de vill äta för det är inte säkert men det ska vara stoppande.Sedan kan du köpa på tex apoteket  Diarsanyl el Prokolin för att stabilisera magen yerligare också. man ger maten i många små portioner o ges ej kylskåps kall för är ej bra för magen. Du kan ju ge detta till bägge katterna om det är svårt att sära på dem.

vinteralvan
0

Det finns hetsätningsmatskålar med små "bollar" i botten som gör att dom inte kan hetsäta. Det kanske vore något för din katt?

För den andra så gör du helt rätt med köttfärs och morotspuré.

Katthemsmatten
0

#3 Katten blir stressad när den inte har foder att tillgå under den period den andra katten behöver svältas. Finns en foderboll kommer även den magsjuka katten att äta det fodret så ditt tips fungerar inte i den givna situationen.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Mella91
0

Jag tycker att Fortiflora(finns på apoteket) har fungerat bra på min katt som vart lite trasslig i magen.

vinteralvan
0

Jag menar inte en foderboll utan hetsätningsmatskål just för att få den hetsätande katten att sluta med sitt beteende. Det hade inget med den magsjuka katten att göra.