Jourhem.
Jag har bestämt mig för att bli jourhem åt hemlösa katter.
Jag har vuxit upp med katter och har erfarenhet.
Dock har jag ett bekymmer. Det är en katt som jag ska ta hand om nu, som är en "strövarkatt". Som aldrig haft ett hem. Jag kommer få hem henne i helgen.
Jag har haft kontakt med en man som har matat henne både före och efter hans arbete, hon är social och kommer gärna fram till honom. Men enligt honom så verkar hon bara vara tillgiven honom.
Hur ska jag hantera den här lilla tjejen på bästa möjliga sett, då hon aldrig haft ett hem tidigare? Hur ska jag göra för att hon ska förstå att jag bara vill henne väl och ge henne ett bra hem?
Mycket tacksam för svar, speciellt från er som har varit i liknande situationer!! :)
Det beror lite på hur katten reagerar när den kommer in. En del förvildade katter blir väldigt "tama" efter bara ett par dagar. Medan andra tycker att människor är väldigt hemska.
Har man en sk skyggis så är det en bra ide att ge den lite utrymme och inte ständigt vara där och försöka söka kontakt. Låt den komma till dig. Har amn en katt som inte alls är kontakt sökande så kan man börja med att sätta sig på golvet när man serverar maten. Inte nära maten men så att du syns. Allt som dagarna går så flyttar amn sig lite närmare. Blir katten nervös så flyttar man bakåt. Klappa inte katten när den äter, bara var där. När du kommit nära så kan man försöka mata den ur handen.
Men allt ska ske på kattens villkor. Vill den tillbringa dagarna under soffan de första veckorna så låt den göra det. Se til latt den har ett ställe där den vet att den får vara ensam, där ingen stör den.
Välkommen in på Hittekatter i Fokus! Där kan du få massor av bra tips av människor som är vana vid skyggisar!!! 
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Vad roligt att du vill vara jourhem! :D Det är jag också, åt fyra missar. Tre f.d. hemlösa och en som föddes ute av sin hemlösa mamma. Du har fått kanonbra råd! Ett till råd är att ha henne i ett rum i början. Katten kan bli väldigt orolig om den får tillgång till för stor ny omgivning på en gång, den kan då ta mycket lång tid på sig att vänja sig vid miljön, för det är så stort. Låter man den bo i ett rum först tills den blir någorlunda trygg där så öppnar man dörren sen så att den får komma ut i sin egen takt men samtidigt kan den kila tillbaka in i sitt trygga rum om det behövs. Av de 25 jourkatter har haft hand om var iaf 5 av dem hemlösa innan de kom till mig och jag har gjort så med alla och det har gått bra.
Oj!! Super tacksam för svar! Jag har nästan alltid haft katter men dock aldrig tagit hand om nån hemlös innan. Men även det ska ge med sig har jag bestämt!! :)
Ska även kika in på Hittekatter!
Återigen! STORT tack för svaren! :)