Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2254 ggr
Linnea
0

Olja

Jag ger min katt olja några gånger i veckan för annars blir han förstoppad (pga bäckenskada han fick när han blev påkörd för några år sedan). Brukar ge paraffinolja men det verkar inte som att han gillar den så värst mycket. Har funderat på fiskolja men var köper man det? Har nog aldrig sett i mataffären iaf.

Vet att fisk lätt ger allergi men det verkar inte finnas så mycket annat. Vanlig matolja gillar han inte. Har ni några tips? Han äter färskfoder.

Skynda långsamt så går det fortare.

Holtan
0

Du kan inte blanda oljan i maten då?

Vet inte vart man får tag på fiskolja, hälsokostbutiken kanske? :)

Linnea
0

Han får den på maten, hjälper nog inte att blanda ner den, han är rätt kräsen.. märker direkt att nåt är "fel".

-Cissi-
0

Oliv olja gillar mina katter iaf :) och brukar få lite när jag kommer ihåg. Ger det mest för pälsens skull :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Katthemsmatten
0

Olivolja har jag också märkt att katter brukar gilla. Välj inte de mer peppriga eller gräsiga sorterna, utan någon enklare mer neutral.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Uppkatten
3

Det är bättre att ge katten laktulos än t ex paraffinolja. Laktulos kan köpas receptfritt på apoteket. Ring närmaste veterinär/djursjukhus och fråga hur du ska dosera. Kan ges i maten.

Man kan också testa att ge misse psylliumfrö i maten. Kolla även här doseringen med din veterinär!

Det här är vad min veterinär rekommenderade när min kattpojke blev gammal och fick problem med förstoppning.

Paraffinolja kan hämma upptaget av vissa näringsämnen, och är därför något som man helst bör undvika att ge till sin misse enligt de uppgifter jag har fått.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Linnea
1

#5 Intressant, ska undersöka detta närmare.