Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1312 ggr
WornOut
0

Busig katt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Våran kisse blir snart 3 år och hon är en huskatt, blandning mellan perser, norsk skogkatt och bondkatt.

Det jag vill komma till är att hon är så otroligt lekfull, busig, bitig osv. Är det "normalt" efter dom blivit vuxna? Hon har lixom aldrig ändrat sig från när hon var kattunge på den fronten..

Klickertränar med henne lite då och då och det tycker hon är roligt. Men hon kan lixom gosa en liten stund och sen så är det bara lek som gäller istället! All typ av lek! Kan hoppa upp i soffan när jag kollar på tv och "hugga" mig i armen och sedan springa iväg för att jag ska "jaga" henne. Leker kurragömma jämt, pratar hela tiden! Speciellt med min sambo, hon älskar honom!

Jag har alltså inte träffat någon så lekfull/energisk vuxen katt förut, och undrar om det hör till vanligheten eller om hon är understimulerad eller liknande?

Samt, hur får jag henne att sluta bitas?

Katthemsmatten
0

Hon har ju just kommit in i den vuxna åldern. Fick hem en hankatt som var nästan i samma ålder. Han hade ovanan att plötsligt hugga mig, speciellt i armen om jag låg i sängen. Till en del berodde det säkert på att han var ovan vid andra katter och jag hade 3 redan. Receptet för att få honom att sluta var att när han högg klart och tydligt säga 'nej', hålla armen still till han släppte taget och sedan var det färdiglekt/kelat för en stund. Försökta han omgående hugga tag när jag tog fram armen igen blev det 'nej' och så körde jag fram en kudde. Det tog ett par veckor innan han förstod att 'nej' kom vid ett visst beteende och att det roliga då tog slut.

Medarbetare Hittekatter iFokus