Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 1498 ggr
LillPom
0

Katter som skiter mycket.. och fiser

Hej!

Min pojkvän ska snart flytta in hos mig.. jag bor ganska litet så de blir lite trångt.

Han har två katter… som är jätte mysiga MEN!! De fiser och skiter nått enormt! De äter Friskis.. så de är ju inte direkt de bästa…

Så jag undrar om någon kan tipsa bra foder som gör att de luktar mindre bland deras bakdelar :P

Kanske bra Kattsand också? Vill ju inte att hela 1an ska lukta kattskit :( De gör de ju just nu hos honom… Jag byter lådorna varje dag när han kommer hit så de är inga problem!

Tack för alla tips ! :) De är innekatter kanske värt att nämna?

Linnea
2

Finns många foder, det viktigaste är att de innehåller mycket kött. Helst ska dom få blötmat också eftersom katter har lätt för att dricka för lite. vad gäller blötmat så är Mjau väldigt bra faktiskt.

Torrfoder med mest kött får nån annan svara på, har ingen större koll. Jag har precis börjat ge Olivers på nätterna till min, i övrigt får han färskfoder och kyckling.

Skynda långsamt så går det fortare.

vinteralvan
3

Om det ska lukta mindre så måste han byta till bättre mat. Byt över försiktigt också så att katterna inte får diarré. Själv BARF:ar jag min katt och det luktar knappt alls om hans bajs.

IceJossan
2

Blötmat, blötmat, blötmat :) Annars är torrfoder som Orijen, Applaws, Carnia Lynx, Acana, Eukanuba, Porta 21 Sensible m.fl. bra. Jag har tidigare gett Porta 21 Sensible. Bytte till Carnia Lynx eftersom innehållet är så himla bra men mina 4 jourkatter åt så dåligt av det så jag fick tyvärr byta bort det :( Kör nu med Orijen och det gillar de lagom mycket. De får även Mjau, Whiskas, Bozita eller Pussi blötmat 2-3 ggr per dag. Skiten luktar mindre med Orijen än med Carnia Lynx. Övergången till nytt foder bör ske långsamt, man blandar i mer och mer av det nya fodret under 1-2 veckors tid, för att minimera risken för kraschade magar (=sprutlackering av toalådorna).

LoAEmma
1

Mat; Blött Mjau och torrt Applaws. Sand; Everclean :)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Thaeri
3

Ett tillägg till #3: Ska man byta från ebart torrfoder till enbart blötmat är det inte 1-2 veckors tid som gäller, utan 1-2 månader. Minst.

När det gäller sanden och så så kan jag tipsa om detta:

1) Lådan är viktig, den ska vara hyfsat stor så katterna får plats ordentligt och djup så att det får plats med rejält med sand. Minst 45-50 liter bör den vara på, och sandlagret bör vara 15-20 cm när den är nypåfylld, och aldrig gå under 10.

2) Sanden är också viktig som du är inne på, jag använder EverClean och även om den är dyr är det lätt värt det, för det luktar verkligen ingenting. OK, det går väl missköta så att det gör det, men håller man normal hygien bara och rensar minst 2 gånger om dagen och torkar bort det som satt sig mot kanterna så är det lugnt. Och har ordentligt med sand i lådan då, enligt punkt 1.

Sanden bör vara oparfymerad dessutom, speciellt om du också fastnar för EverClean, för deras parfymerade sorter stinker parfymaffär, och de oparfymerade är precis lika bra på att ta bort lukten.

natalia_mb
1

Katterna skiter mycket pga fodret friskies, min katt blev tvungen att äta det en gång och det är det värsta jag gjort!! Åt konstant.. och bajsade hela tiden!!! Stackare…

Men som sagt försök att ge katterna blötmat annars rekomenderar jag Eukanuba :)

JohannaEkroth
1

Kan säga att mina 2 har slutat fisa sedan jag bytte från Mjau till Purina One. Glad

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Linnea
0

Jag köper billig Kattsand och det funkar bättre än de everclean jag provat. Hans kiss och bajs luktar knappt nåt så dyr sand behövs inte här.

Skynda långsamt så går det fortare.

[Nightcat]
0

Friskis, nu får jag nästan mardrömar, stackars katter! För mig är Friskes = djurplågeri!

Tycker som de flesta oavstående att mjaublött mat är utmärkt, gillar eukanuba med, de har precis vad en katt behöver.