Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2964 ggr
Myrrami
0

Avkloa

Är det tillåtet att avkloa katter i Sverige?

Alenzi
2

Nej

[dynamitella]
0

Nej.

Varför undrar du? :)

Myrrami
0

Läste en artikel från usa där de nämde det och det har aldrig slagit mig att man kan göra det och underade om det görs i Sverige också.

vinteralvan
5

Nej, tack och lov. Djurplågeri att göra så.

Myrrami
1

Ja, ser inte poengen med det.

Alenzi
3

Poängen är väl uppenbar, man slipper allt "besvär" med klor och får en foglig liten mjuk leksak i stället för att behöva ta hänsyn till kattens behov.

Niiinah92
2

#5 Poängen är att ägarna inte vill få sina fina möbler och dylikt förstört och därför tar de väck klorna så katterna inte kan klösa, klättra etc. De verkar tycka det är okej att stympa djur för egna bekvämlighetens skull utan att bry sig om konsekvenserna som katterna får lida med för resten av livet.

[dynamitella]
5

Jamen det är jättesmidigt. Tänk så härligt att slippa sönderrivna möbler och armarna blodiga efter att ha blivit åtsagd att "det räcker nu" av kisen.

Så smidigt att man hellre kan köpa ett mjukisdjur istället om man inte kan ta hänsyn till kattens behov och humör.

Dessa amerikanare alltså. Som tur är är det inte alla delstater som tillåter detta. Samma sak med kupering.

Myrrami
1

Vad jag menade var mer att jag tycker att det är så dumt att jag inte förstår varför någon vill göra det.

med en bra klösmöbel löser man problemet med förstörda möbler.

[dynamitella]
2

Håller med :)

Och med lite vett i skallen så slipper man bli rivd också. Det är ju bara att lyssna på kisen.

Problem solved.

Nerdysiamese
0

Tyvärr är det tom rätt vanligt med att avklo sin katt i USA. Det är beräknat att ca 25% av alla katter där har blivit avkloade… men på den ljusa sidan är det fler och fler djurrättsorganisationer i USA som uppmärksammar grymheten med detta ingrepp.

Medarbetare på Datorspel I Fokus