Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1651 ggr
Nicollan
1

Måste bara dela med mig...

Förut idag fastnade min stackars hona med sin tass i en leksaksboll (med hål i, hon fastnade med "tån" och klon i ett av hålen) både hon och jag fick såklart panik. Visste verkligen inte vad jag skulle göra.
Hon sprang omkring och jag tänkte liksom de värsta tankarna, tänk om hon skadar tassen ännu mer och bryter den eller liknande? Så fort jag rörde henne morrade hon och ja, det var hemskt att se henne ha så ont. Hon flåsade och blev jätte stressad.
Hon lät mig tillslut hålla i henne och jag fick röra tassen försiktigt utan att hon fräste, men utan resultat att få bort bollen… försökte klippa i bollen men det gick inte. Ville ju inte riskera att skada henne mer heller. Så ringde en jour vetrinär och förklarade läget.
Vad får jag till svar?
Jo "Eeh jaha, vad ska vi göra åt saken då? vad ska en veterinär göra åt det? vi har inga verktyg för sånt" och en allmänt dryg attityd. Lät ungefär på henne som att jag var dum i huvudet och hon verkade inte bry sig ett skvatt.
Jag sa väl ungefär som så att dem kanske kunde söva henne och klippa upp leksaken i lugn och ro utan att katten skulle ha ont under tiden. Eller ta bort den på något annat sätt, eftersom jag inte ville skada henne och att en veterinär borde veta hur en katt tass ser ut. Se till att det inte blev värre.

Jag som redan hade panik blev förstås ännu mer ledsen när jag inte blev tagen seriöst. Hade lust att slänga på luren, men sen fick jag ju i alla fall en tid och det var huvudsaken. Även om denna person inte förstod läget, så kanske en veterinär gjorde det. För antar att hon inte var det.
Som tur så fick kissen tillslut loss tassen själv på nått vänster, så vi slapp åka iväg till veterinären. Kom inte heller något blod och hon verkar inte ha ont alls, tryckt lite och känt på tassen men hon reagerar inte, går och stödjer som vanligt osv. Så ska vi ju vaccinera damen i veckan, så då kan ju veterinären kolla lite extra bara för säkerhetskull.

Var bara tvungen att dela med mig av detta, om nån ens orkar läsa (blev visst mycket text) herregud säger jag bara. Oroar ihjäl mig när det gäller mina katter, ska aldrig skaffa barn xD det lär ju va ännu värre..
Men visst ska väl en veterinär kunna hjälpa en med sånna här saker?! Vem annars ?

_"Innan du dömer mig, ta på dig mina skor. Snubbla på alla stenar som jag snubblat på. Res dig alltid upp igen och gå precis samma väg som jag gjorde."
_
🌺

Tilla_
1

Oj, oj, lilla vännen! En av mina katter lyckades stänga en skåpsdörr på sig själv och klämma tassen för ett tag sen uuuusch vilket avgrundsvrål det kom från henne. Jag trodde att någon av katterna hade vält en hel möbel på sig och höll på att dö eller nåt, jag är precis lika orolig som du för allt som kan hända dom (trots att de "bara" är innekatter vilket eliminerar en hel del faror). Jag kunde snabbt öppna luckan igen så hon kom loss och jag undersökte tassen grundligt och klämde och klämde o hon var hel som tur var! ;)

Tycker för övrigt verkligen att veterinären du pratade med agerade oproffsigt, självklart ska man kunna få hjälp med en sån sak på ett djur-SJUKHUS, var annars?!

OberonsMatte
2

Ja, naturligtvis kan en veterinär hjälpa till ifall katten har fastnat i en leksak! Som du själv tänkte skulle sövning eller lugnande medel göra det betydligt lättare att få loss katten.

De som svarar i telefonen är nog sällan veterinärer utan endast receptionspersonal (i bästa fall djursjukvårdare). De är inte alltid bra vare sig på djur eller människor.

Sajtvärd Katter iFokus

Missne
2

Håller med. Självklart ska veterinären kunna hjälpa till med att ge lugnande och sen få bort bollen. Tur att det gick bra i alla fall för missen. Min katt lyckades fastna med tån i ett element och hängde i tån och morrade av rädsla och smärta. Hon bet mig förstås när jag försökte ta loss henne och jag såg framför mig hur hon i panik skulle slita sönder hela tassen. Jag fick loss henne och det gick bra för henne med, inget var brutet. Elementet säkrades efter det och där vi bor nu har vi annan typ av element. Tänk att det alltid ska finnas faror fast man tror man säkrat allt.

Jessicahagstrom94
0

Men herregud, vilket bemötande du fick! Vilken människa…

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Mycket trist bemötande du fick. Vi är nog många som känt den paniken när någon misse fastnat eller fått nåt i tassen.