Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1304 ggr
Gagga_98
0

Två katter mobbar den tredje D:

Hejsan, jag har en fundering här angående våra tre katter.

Det är två av våra katter som mobbar den tredje, de två är mamman Life och hennes son Columbus (båda fullvuxna) som mobbar den tredje, en honkatt vid namn Thea. Life och Columbus är kastrerade och sterilisierade medan Thea, som är mobbad, inte är opererad. Vet inte men kanske kan det ha något med problemet att göra.

Det är huvudsakligen Life som har något emot Thea. Direkt de är i samma rum försöker Thea ta sig bord genom att gömma sig under köksbänken, soffor och fåtöljer. De gånger hon inte är gömd så lurar oftast Life bakom något, hoppar fram och attackerar henne. Thea för ett fasligt ljud för sig, man hör verkligen av dem där de ligger och slåss. Colmbus har bara ett fåtala gånger attackerat Thea, han håller sig mest undan. När Life eller Colmbus då bara kommer nära utan att göra något, morrar Thea. Vilket antagligen är ett försök at få dem att hålla sig undan?

Vi vet inte riktigt vad vi ska göra, vi vill ju såklart gärna kunna ha alla tre inne på samma gång utan att det blir slagsmål. Vi vet inte heller varifrån det här beteendet kommit, Life och columbus blev opererade för 1-2 år sedan men det var först nu i vintras som de blev såhär agressiva.  Vi bor på landet och alla tre katter är ute som dom vill, Thea har ju då under perioden vår/sommar fått flera kullar med ungar. Att notera är ju att Life och Columbus sinsemellan kan leka och busa mycket bra.

Någon som kan något om det här och vill hjälpa?

Katthemsmatten
4

Att låta en okastrerad hona gå fritt ute är väldigt oansvarigt. Världen är full av huskatter och din hona ska inte behöva bidra till att öka populationen. Det du skriver om att hon blir mobbad beror till 99% sannolikhet på att hon är fertil men inte de övriga.

Kastrera henne omedelbart innan beteendet från de övriga blir permanent!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Josefa
4

Snälla förklara för mig hur ni tänker, när ni låter er okastrerade honkatt springa ute och bli dräktig gång på gång.

En fertil katt är högre i rang än en kastrerad katt. Era kastrerade katter ger sig på den fertila pga att de vill försöka ta hennes plats i rangskalan. Är då den fertila katten lite vek till sättet, så blir hon ett tacksamt mobbningsoffer. Om hon blir kastrerad så kommer hon inte att uppfattas som ett så stort hot.

Gagga_98
0

Tack för era svar, jag är nu enart en 14 årig flicka men tycker det är fel att låta katten gå och bli dräktig gång på gång. Dock är det min pappa som inte vill lägga pengarna på att kastrera henne, men övertalningen går åt rätt håll.

Era svar är uppskattade, har aldrig på det sättet varit insatta i kattskötsel förutom det "vardagliga".  …Dock borde antagligen även detta tillhöra det vardagliga ;)

Katthemsmatten
4

Bra att du ställer frågor och vill lära dig Gagga! Synd att din pappa inte är lika klok som du. Visa honom svaren i tråden kanske han förstår hur korkat han beter sig och tar intryck av sin kloka 14-åring.

Medarbetare Hittekatter iFokus