Pälsvård mm
Hej, har två katt killar som jag tagit mig an det är av blandraserna perser/Norskskogkatt, dessa *räddades* av före detta ägare från avlivning, då okunniga försökt sig på avel, kattmamman till dessa två stötter bort dessa, bröder men ej i samma kull, jag misstänker starkt att hon hann bli dräktig innan dessa va av vanda och därför stötte bort dessa, vet åxå att mamman stöter bort OM det är något fel på ungarna, de fel som har upptäckts är att de båda endast har en pungkula. De blev tydligen inte av med dessa så de skulle avlivas… Sorgligt men sant.. Nu har förra ägare av personliga själ inte haft den tid dessa herrar behöver för pälsvård, de har försökt i den mån de kunnat, den ene är rakad på rygg och sidorna tover/klutar i övrig päls, den andre va rädd för rakappareten så han har de försökt klippa bort det värsta på..
Så till min undran: hur gör jag nu? Ska jag schamponer och ta balsma innan jag ger mig på tover/klutar?
Ska införskaffa; tovutredare & liten skärare, kam för under/över päls och schamop/balsam…
Dessa gossar är åxå väldigt magra, trotts ägerens försök med att få upp dem i hull… Jag är inne på att ge dem kattmatsfoder, kan de va en bra ide? Eller hur gör jag???
Vill ju att dessa gossar ska få de så bra de bara kan, men jag själv har ingen som hällst erfarenhet av dessa raser, men vet ialf att klutar/tovor ska bort och att dessa gör mycket ont på dem, på vissa ställen känns det som *tovadfilt*..
Djur galen som jag är, va det akut omplacering på dessa tu, och jag har alltid velat ha en Perser exotisk de är bara för vackra.. Men de kan dessa åxå bli, tyvärr e jag nu då inte påläst om dessa raser viket jag självklart skulle ha varit om jag skaffat dem planetat.
Där av hör jag mig för här, har mycket bra erfarenhet av iFokus andra sajter med kunnigt folk att fråga, så om dessa tu va det självklart att fråga ER här inne…:)
Vänligast
Monica med Gossarna Tu…
Jag kan heller inte mycket om långhåriga katter. Men min erfarenhet på ett katthem som ibland får in vanvårdade långhåriga katter är att katterna rakas eller "lejonklipps". Om långhåriga katter får mycket tovig päls så kan (vad jag förstår) pälsen till och med "tova" sig innanför skinnet på något sätt. Och om man rakar bort allt hår, eller ja, en hel del i alla fall så får pälsen en chans att växa ut från början och bli fin och mer lättskött.
Jag har aldrig gjort detta själv, bara vad jag har hört sägas från andra. Huruvida detta är helt säkert vet jag inte heller. Bättre att någonmed mer koll svara på din fråga kanske….
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Men du svarade mig och är ärlig i ditt svar och jag förstår ju att de har ont så jag e tacksam för alla svar…
/ Monica
Jag tror att det är bäst att försöka klippa bort tovorna och då är det viktigt att man får bort ALLT. Om det är så mycket tovor så att det är onödigt att ge sig på detta med en sax så får man raka. Ibland krävs lugnande för att raka katter som har ont eller som är rädda.
"Jag är inne på att ge dem kattmatsfoder, kan de va en bra ide? Eller hur gör jag???"
Ja jag vet inte vad du annars skulle kunna ge dem? Förstår nog inte riktigt din fråga där :)

#3 tack för tippset med pälsen..:)
Det ska vara Kattungefoder… och inget annat….
Jag föredrar att ge blötmat så det rekomenderar jag. Angående tovorna så bör du inte försöka borsta ut dom, det gör vansinnigt ont och kan leda till att du får svårt att kamma dom sen.

Är tovorna väldigt illa så kan det som #1 skrev vara en bra idé att prata med veterinären om att raka ner dem. Helt eller delvis. Man ger då katterna lugnande så att man kan raka smidigt och snabbt. När katterna är nerrakade kan ett bad vara bra. Ett bra kattschampo och balsam (fråga gärna efter rediga utställningsgrejer för bl.a. persrar, extra bra grejer) så att de blir rena innan pälsen växer ut. Huvud, ben och svans rakas sällan, och där pälsen är kvar är det viktigt att få den ren och snustorr (föna). Sen håller du efter ordentligt varje dag. Perserpälsar ska inte borstas, de måste kammas för att reda ut ända in i underullen (en borste når bara ytan). Och var inte ensam när du badar om de ogillar det, var två - en som håller ett stadigt tag i nackskinnet och en som sköter tvätten. Jag rekomenderar också att du ger blötmat, samt rå köttfärs/rått kött.
#6 Aha! Då var var jag inte helt felunderrättad i alla fall ;-)!
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

#5 & #6 Tack så jätte mycket för era svar, mjukmat säger ni å vilken sort då av alla sorter? Har ni någon att rekommendera?
#8 Mjukmat rekommenderar jag också! Mjau eller Bozita är två av dom bästa sorterna. Mjau finns i vanliga mataffärer och Bozita på djuraffärer. Välj sorterna utan fisk (: (Många katter är allergiska mot fisk, eller blir det)
För tänderna kan man ge råa kycklingvingar, ungefär en i veckan.
Vad äter katterna i nuläget? Vissa katter är väldigt känsliga, speciellt om man byter från ett torrfoder till blötmat, därför är det bra att långsamt fasa in nya maten. Första dagen kan man ta en matsked blötmat i den vanliga maten, efter några dagar (eller en vecka, beror på hur känslig katten är) så ökar man och tar två matskedar tills dom är helt över på nya fodret.
//Jessie

#8 Tack ..
Tror jag provar då med Mjau som är lättare att få tag i, i dag får de torrfoder Friskis, de hade foder med sig torrt vet ej vad det va för sort, jag bjöd dem båda och skålen med de de hade med sig röde de inte, och det värkara vara stabila i magen, och de kissar, dricker bra åxå…
Ska ta och köpa hem lite köttfärs och ägg va åxå bra vad jag förstod.
Kycklingvingar en vecka och sedan uppehåll då ett par månader, eller en kycklingvinge i veckan?
Ska ta och introdusera dem långsamt, vill ju inte att de åxå ska bli dåliga i magen, räcker med det som är…
Friskis är typ det värsta du kan ge katten. Köp hellre den billigaste blötmaten som finns på ICA än att ge friskis. Det är på tok för mycket spannmål och sinnessjuka mängder salt. Mina katter älskade det, och sen var det jättesvårt att få dem att byta för de blev "beroende" av allt saltet i det. De hade diarré 24/7 men åt inget annat. Bäst att göra rätt från början så slipper man problem senare! Så det är jättebra att du funderar på Mjau då det är en prima mat till våra små pälsklingar! :D
Så länge köttet du ger är under 10% av veckans fodergiva kan du ge så ofta du vill. Mina får nån bit kött varje gång vi ska laga kött och kycklingvinge eller liknande nån gång i veckan.

Tack så jätte mycket för ALLA era svar och tipps, det har verkligen hjälpt mig och killarna…Som har fått namnen: Elvis den svarte och Jerka den grå..
Börjar få lite årdning på deras päls, men har lite kvar på båda, och de har ingen som hällst glans i pälsen..:( hoppas det vänder då de hoppas jag får ett bättre mående…
Men jag undrar, ska jag ge bara blötmat, inget torrfoder alls??
Det är nog ok att bara ge blötmat, det ger man ju till katter som nyss har munsanerats under en period.
Skönt att höra att det börjar bli lite ordning på pälsen! Men det kan ta ett bra tag innan den blir blank och fin. Det är inte ovanligt att katter får Mjäll i pälsen när de blir stressade, detta kan visa sig ett par dagar efter själva stressmomentet och hålla isig. När katterna börjar må bättre rent psykiskt så kommer de att ta hand om sin päls mycket bättre också. Men det är bra att du finns till som hjälp på vägen!