Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 3503 ggr
Tasspuls
0

Ni med gamla katter - var med i min studie

Jag kom på att jag ju även kan ta med gamla katter i min studie och se vad de äter för något. Blir jätteglad om alla med katter över 12 år vill vara med :) Frågor jag vill ha svar på:

• Hur gammal är katten?
  • Vad äter katten (mjukmat, torrfoder och vilka märken)?
  • Är den innekatt eller utekatt (med utekatt menas en katt som ofta eller då och då fångar sin egen mat)?
  • Är katten frisk idag eller har den någon sjukdom?

Tack på förhand för hjälpen!

pebb
0

Hector

Hur gammal är katten?

13 år

Vad äter katten (mjukmat, torrfoder och vilka märken)?

I första hand Mjau mjukmat eftersom han inte har dragit ut ett flertal tänder, mjukmat äter han väldigt många gånger om dagen när någon är hemma som kan ge honom det. Han har även Royal canin torrfoder fast det äter han bara när han måste för att han är väldigt hungrig

Är den innekatt eller utekatt (med utekatt menas en katt som ofta eller då och då fångar sin egen mat)?

Innekatt

Är katten frisk idag eller har den någon sjukdom?

Han har FORL, vilket innebär att hans tandrötter luckras upp och därför måste vissa tänder dras ut, fast nu var det ganska länge sedan någon behövde dras. Annars är det inget fel på honom =)

martdat
0

MIss 17 år, äter rc mature, och ibland lite pussi elr tonfisk till kvällen, men det e messt som godis, hon älskar och tål mjölk så det dricker hon ibland, hon är i bra skick, lite stel i lederna börgar bli tror jag och lite pipig, (dement?),  men inte värre än att hon har koll på läget, men blir orolig vid förändrinagr jag jag märkt,

Baloo, 15 år äter samma som Miss men inte mjölk, och är tokig i allt sallt, chips popkorn, pålägg, kaviar, morotskaka!!! hehe, han smakar men inga supermängder, ostbågar är favoriten, han har små njurar men värdena är bra, vetten tror att det är medfött.

båda är innekatter med tillgång till rastgård,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

[the-mobe]
0

får man skriva om en föredetta katt också eller vill du bara veta om nuvarande?

Tasspuls
0

#3 Du får skriva om vilken du vill bara den är över 12 år eller avliden :)

martdat
0

vad har du tänkt att göra av din studie?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Kattflicka
0

Misse

Hur gammal är katten? 15 år

Vad äter katten (mjukmat, torrfoder och vilka märken)? Hills prescription diet K/D (vetrinärfoder vid njurproblem) torrfoder och mjukmat.

Är den innekatt eller utekatt (med utekatt menas en katt som ofta eller då och då fångar sin egen mat)? innekatt

Är katten frisk idag eller har den någon sjukdom? ledstelhet och dåliga njurvärden.

Tasse (avliden)

13 år

hills adult torrfoder och mjau mjukmat

innekatt

FORL och cancer

[Malin]
0

Lisa

Hur gammal är katten?
- Hon är 13 år, född i april 1997

- Hon har ätit Friskies torrfoder hela livet men bytte igår till Mjaus torrfoder. Aldrig ätit blötfoder eller BARF!

Är den innekatt eller utekatt (med utekatt menas en katt som ofta eller då och då fångar sin egen mat)?
- Hon var en innekatt från början men nu är hon både inne och ute, helst ute.

- Nej, hon är frisk.

Mainebusters
0

#5  Väntar också på svar.. Flört

Tasspuls
0

#6 Vad fick katten för foder innan den drabbades av njurbesvär och fick diet för det?

Tasspuls
0

För er som är nyfikna på undersökningens syfte så kopierar jag svaret från en annan tråd hit:

Jag har inte skrivit någon anledning i mitt inlägg pga att jag till att börja med bara gör undersökningen på "prov". För att se om jag kan hitta några intressanta samband mellan friskhet/livslängd och vilket foder de äter. Om jag hittar samband så kanske jag går vidare och gör en mer "seriös" studie på detta. Men självklart kommer jag i vilket fall att redovisa resultatet här på forumet :)

AgnetaB
0

Norskskogkatthane,14 år o kastrerad sedans 2årsåldern.

Har varit innekatt i ca 5år totalt men nu både ock men under lite kontrollerade former.Alltid inne nattetid tex.

Han har fri tillgång på Hills ibland även blandat med Royal kanin o Eukanuba för variation. Däremot äter han på långa vägar inte så mycket som han ska efter rekomendation utan äter Kitekat på påse. För variation även gourmet ibland numera. Torsk  o tonfisk ibland också.

Pigg o fräsch o jag kan inte tänka mig att han är så gammal. Tagit tandsten 1ggr endast o aldrig varit sjuk. Kanske något hänging o dålig i magen o biten ett par gånger men behandlad. Däremot har han alltid varit lite tunn o oroat mig för han borde dricka mera men får väl i sig i blötmaten. Vet tycker ej han är för tunn.

Har själv funderat ibland hur han kan vara så fräsch.

Skulle vara intressant att veta vad man verkligen ska ge sin katt för att hålla den frisk o få ett långt liv.

[the-mobe]
0

**Hur gammal är katten?
**Den blev mellan 21-22 år

Den åt blötmat hela sin livslängd + självfångad mat och en massa annat skräp som en katt inte ska äta. Försökte med torrfoder ett par ggr men hon blev lös i magen av det så skippade det helt

**Är den innekatt eller utekatt (med utekatt menas en katt som ofta eller då och då fångar sin egen mat)?
**Var utekatt hela sitt liv

Den var aldrig sjuk, enda i så fall var den sissta tiden då hon inte fick behålla maten var vi då skulle avliva henne, men hon smet ut samma dag och återkom aldrig.

Tasspuls
0

#11 och #12 Tack så mycket :)

Kattflicka
0

# Friskies de första 12 åren, därefter Mjau i något år (efter att jag fått reda på att friskies kan leda till njurproblem). Sedan fick han Hills Adult i ett år innan han fick börja med njurmaten.

Tasse åt också Friskies i 10 år. innan jag gick över till Mjau och sedan Hills.

camilla69
0
  • Hur gammal är katten?
  • Vad äter katten (mjukmat, torrfoder och vilka märken)?
  • Är den innekatt eller utekatt (med utekatt menas en katt som ofta eller då och då fångar sin egen mat)?
  • Är katten frisk idag eller har den någon sjukdom?

Hur gammal är katten?
Ca 15 år

Vad äter katten (mjukmat, torrfoder och vilka märken)? Har ätit Hills prescription c/d sedan ca 10 år, på veterinärens inrådan men nu bytt till Mjau blötmat/kött (BARF)

Är den innekatt eller utekatt (med utekatt menas en katt som ofta eller då och då fångar sin egen mat)? Han är utekatt (kattlucka) men tror inte han fångar något särskilt se sista åren

Är katten frisk idag eller har den någon sjukdom? Har i veckan konstaterat Diabetes därav foderbytet. Vi tror själva att torrfodret bär den största skulden för detta.

Fridaaaa
0
  • **Hur gammal är katten?
    **15 år i år. Har ej datum eller månad då hon var hittekatt.
  • **Vad äter katten (mjukmat, torrfoder och vilka märken)?
    **Mjukmat: Mjau. Torrfoder: Acana
  • **Är den innekatt eller utekatt (med utekatt menas en katt som ofta eller då och då fångar sin egen mat)?
    **Hon är utekatt, dock fångar hon ej möss och hon är inne stort sätt hela vintrarna, vägrar gå ut.
  • **Är katten frisk idag eller har den någon sjukdom?
    **Hon är frisk :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Starfall
0
  • **Hur gammal är katten?
    **Lisa är 16år och Månssan är 12 år
  • **Vad äter katten (mjukmat, torrfoder och vilka märken)?
    **Mjau's blötfoder och arion torrfoder
  • **Är den innekatt eller utekatt (med utekatt menas en katt som ofta eller då och då fångar sin egen mat)?
    **Katterna är både ute och inne, får bestämma själva vart dom vill vara. Lisa fångar fortfarande möss ibland och leker med dom en lång stund innan hon sväljer dom hela (nästan iaf). Månssan har på äldre dagar blivit lite fin i kanten så möss tar hon inte, fåglar försöker hon fånga men är för klantig för att lyckas (bra tycker jag). Däremot ödlor och maskar fångar hon glatt ;)
  • **Är katten frisk idag eller har den någon sjukdom?
    **Månssan har trånga luftrör men det har hon haft sedan hon var liten så det är inget som har kommit "med åldern".
    Lisa har blåsljud på hjärtat och veterinären sa att hon nog bara skulle kunna leva max ett år till, hjärtat skulle tydligen inte orka slå så mycket längre. Då var hon 12-13 år gammal så hennes hjärta är starkare än man tror :)
Silvestris
0

Hur gammal är katten? 18 år

Vad äter katten? MJAUs blötmat, Perfect Fits eller Purina ONEs torrfoder samt det han fångar själv ute.

Är katten innekatt eller utekatt? Utekatt, men spenderar numera mest tid inomhus.

Är katten frisk idag eller har den någon sjukdom? Tecken på cancer hittades när han opererades för en skada i somras. De amputerade benet där de fann tecken på cancer. Det är ingenting han behandlas för och han mår än så länge bra.

Jessicahagstrom94
0

Hur gammal är katten?
13 år.
Torrfoder = Royal canin blandat med eukanuba för att han ska gå över på eukanuba
Blötfoder = Mjau
Är den innekatt eller utekatt (med utekatt menas en katt som ofta eller då och då fångar sin egen mat)?
Innekatt.
Frisk.

[Annamaja27]
0

# 10

Det är ju en ganska gammal tråd. Hade varit interssant att få reda på resultatet i undersökningen.

resuupeekkaa
0

Hur gammal är katten?
katten är ca. 20
mat den fångat själv ute eller friskies.
Är den innekatt eller utekatt (med utekatt menas en katt som ofta eller då och då fångar sin egen mat)?
Ute dagar inne nätter
helt frisk och väldigt pigg.