Ful päls
Har en långhårskatt som har blivit så ful i pälsen. Han är typ fet och stripig i pälsen, som människor när dom inte duschat på ett tag. Det spelar ingen roll hur mycket jag kammar. Har även provat att bada honom men det kommer tillbaka på 2 dagar. Dessutom är han så statisk nu pga luften så endel av pälsen ligger slickad längs med honom medans tussar står rakt ut.
Varför? Vad göra? Åt den feta pälsen alltså.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Vad är det för foder du ger? ett dåligt foder kan ge dålig päls.. :)

#1 han får Olivers. tidigare fick han friskies och var jättefin i pälsen 
TS, boka tid hos veterinär för provtagning. Kan vara att han inte mår bra lika gärna som att det kan vara pga den torra inomhusluften, men det är ju synd att chansa.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Klipp honom

#3 jag tror inte han är sjuk, han är precis lika pigg som vanligt. även om han är stripig så är han blank och fin.
#4 Nä det tror jag inte hjälper. Han är ju inte tovig, bara fet i pälsen.
#4 Om en katts päls plötsligt förändras så är det inte klippning eller annan pälsvård som behövs utan en ordentlig genomgång av en veterinär. Någonting står inte rätt till med katten. Det kan vara någon banal liten åkomma men oftast har det att göra men endokrinologiska problem. Njurarna kan vara på väg att säga upp sin verksamhet!
Håller med föregående, det är dags för en hälsokontroll.
#5 Jag har också låtit lura mig av att en katt varit lika pigg som vanligt. Likväl var han njursjuk, så jag tycker du ska besöka veterinären. Om inte annat för att bevisa att jag hade fel. Vilket jag hoppas att jag har, men jag tror inte det.

Hur länge sen byttes hans mat från Friskies till Olivers?

På vintern blir ju kattens päls mycket fetare och mjälligare(ett skydd mot kyla
Det är faktiskt väldigt viktigt att ta allt sådant där på allvar för man vet inte vad som ligger och gömmer sig bakom det hela, alltså den egentliga orsaken.
Katter säger inte till då de är sjuka så man måste ofta försöka lägga märke till varje minsta lilla förändring som kan vara avgörande då man sen måste till veterinären.

#9 1 år. Han är 1,5 år gammal.
#10 Det är nog det närmaste sanningen i det här fallet tror jag!
självklart åker jag med mina djur till veterinären om de är sjuka. jag tror inte han är sjuk. kanske får jag äta upp mina ord, men det tror jag inte.
#12 Det är bara att vara uppmärksam om det ska råka dyka upp något annat.
Min förra katt hade dålig päls. Den var fet och mjällig. Jag borde redan då har tagit fasta på det eftersom det visade sig att alla hans värden var dåliga. Med andra ord så fungerade inte hans kost för honom. I slutändan dog han alltför tidigt, fem år gammal hann han bli. Om jag hade varit uppmärksam på allt sådant där i ett tidigt skede så kanske han skulle varit i livet idag.
Min point är att alla sådana där tecken indikerar oftast på att något borde ändras och oftast då gällande kosten. Om man låter det gå för långt utan att fundera desto noggrannare på vad man kan göra, så kan det i absolut värsta fall gå illa till.
Men i det här fallet skulle det ju kunna bero på vintern. De brukar ibland få sämre päls men inget man ska ta för givet. Min ena katt har utmärkt bra päls året runt.
#12 Är man inte veterinär och inte har analyserat några prover är det mycket, mycket svårt att veta om katten är sjuk medan det ännu går att åtgärda problemet. Katter är väldigt duktiga på att dölja sjukdom till dess det är dags att dö. Precis som jag skrivit tidigare och som även #13 gör skulle jag inte ta hans förändrade päls så lättvindigt. Hellre en vända till veterinären för mycket än en för litet.