Katten ensam hemma
Hur många timmar åt gången tycker ni att det är acceptabelt att lämna katten ensam hemma? Vi har en 7 månaders liten katthona. Vi har heller inte möjlighet att skaffa fler katter som sällskap just nu, eftersom man egentligen inte får ha husdjur i det hus där vi bor. Att skaffa sällskap till katten i form av en till katt vet jag heller inte om skulle vara den optimala lösningen, då det inte är sådär bara att sammanföra två katter och anta att de skall trivas ihop. Dels är vår katt en hona (hankatter lär ha lättare att acceptera nya katter), dels fanns det inga kullsyskon eftersom vi fann henne vild, osv. Kanske frågan blir aktuell igen i ett senare skede, om/när vi flyttar ut på landet t.ex.
Men som sagt, både min man och jag arbetar, och katten är oftast då innne ensam. Vi försöker givetvis erbjuda en så stimulerande hemma-miljö som möjligt, men många timmar i längden blir ändå mycket för en liten katt?
Svårt att säga. Försök göra bedömningen utifrån eran katt.
Hur hon beter sig när ni kommer hem t.ex.
Jag har ju två katter så dom har alltid sällskap men är jag borta under dagen så ser jag till att vara hemma på kvällen. Sen händer det kanske nån kväll då och då att man måste iväg.
Jo, så gör vi också: är vi borta på dagen så är alltid någon hemma på kvällen.
Oftast hittar man henne slumrande på sin favoritsovplats när man kommer hem, och så vill hon också gärna att man släpper ut henne en stund efter att man kommit hem. Men inget jamande, klagande eller så..
Det är alltid svårt det där tycker jag. Jag är ju själv ensamstående och har just nu en liten katt på snart 5 månader hemma. När jag jobbar så är jag borta 9 timmar i taget. Umgås, leker och gosar väldigt mycket när jag är hemma men det dåliga samvetet ligger ändå där och gnager emellanåt.
Tycker att man borde få jobba deltid när man har liten katt precis som med små barn. 
Sen är det lite individuellt hur katterna trivs själva. Min gamla katt låg mest och sov så då upplevde jag aldrig det som ett problem. Nya lillkissen märker jag mer på att han känner sig ensam och har saknat mig väldigt mycket när jag väl kommer hem.
Alltid bra att ta två katter när man skaffar kattunge. Antingen två ungar eller en unge + en äldre katt. Då slipper de sitta socialt understimulerade och vänta på att vi ska komma hem.
Medarbetare Hittekatter iFokus
4 timmar skulle kunna vara ok, om det händer var dag. Tycker egentligen inte att det är ok att ha innekatter som "ensamkatter".
Vår katt är ingen innekatt, utan får gå ut som hon behagar.
Jag håller inte med om att honkatter är svårare att introducera med nya katter. Sen är det en fördel att få hem två kattungar men det behöver inte nödvändigtvis vara kullsyskon. Ni har en ung katt och hon borde inte ha några större problem med att få hem en till katt sålänge hon är kastrera.
Sen förstår jag att en till katt inte är ett alternativ om ni inte får ha djur där ni bor men då förstår jag verkligen inte varför ni har katt och dessutom har henne som utekatt.
Varför inte? Katten hade inget hem, och vi tog hand om henne. Hyresvärden har godkänt att vi har katt. Vad är problemet tycker du?
#8 Varför tar du i så? Det var du som skrev att man inte fick ha husdjur där ni bor.
Jo, så skrev jag för att förklara problematiken med att inte kunna skaffa en till katt. Och intresset är att just nu kunna erbjuda katten det den behöver för att må bra så som vi bor.
Jag har en katt som är 7 år. Han har varit ensam katt dom sista 3 åren. Jag är borta många timmar per dag och då är han ensam.
Hos mig tror jag att det är jag som lider mer än vad katten gör. Han ligger ofta och sover när jag kommer hem. Kommer och hälsar och sen är det bra. Han kan ibland komma upp i knät när jag sitter vid tv och kela en stund. Sen går han iväg igen.
Har alltid dåligt samvete för att han är ensam, tycker synd om honom att han har tråkigt. Men har fått veta av grannen under att hon ofta hör honom fara omkring och leka om dagarna så det verkar som han inte har långtråkigt i alla fall.
En katt som lämnas ensam många timmar varje dag, har inte så många andra val än att just leva vidare. Den lägger sig inte ner och dör precis. Frågan är hur just det är att tvinga på en annan varelse den ensamheten, medan man själv är ute och träffar sina gelikar.
#12 Jag förstår hur du menar och håller med dig i det du säger.
Jag är medveten om att det inte är någon bra lösning. Men just nu den enda lösningen jag har. Har inte möjligheter att skaffa honom en ny kompis efter att hans bror gick bort. Kan inte sluta jobba då det skulle innebära 0 i inkomst. Och jag har inga planer på att omplacera eller "göra mig av " med honom.
Hos oss tror jag också att det är mest vi som lider, och inte är jag helt nöjd med situationen som vi har löst den heller, men för tillfället är det som det är.