"Ståkissare"
Blev nyfiken då jag såg att någon annan också hade en ståkissare här.
Hur vanligt är det? Kan det vara både honor och hanar som gör det? Någon som vet varför, eller är det bara en fix idé? Hur många av er här har erfarenhet av ståkissare?
Utav de tre hanar jag haft, så är det endast den yngsta som är 2½ år nu som kan ställa sig upp och göra det. Han blev kastrerad så fort han var könsmogen vid 8 månaders ålder och började först lite försiktigt att ståkissa vid 1 års ålder. Nu gör han det nästan hela tiden.
Ingen av mina honor har gjort så.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Min hona gör så och har alltid gjort. 
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Av mina fyra katter, två hanar och två honor, är det ena hanen som ståkissar. Han har gjort det sen ganska tidig ålder. Minns inte exakt när han började… han är trots allt tio år nu. :)
Puttar lite på denna då endast två har svarat.
Det verkar alltså som båda könen kan göra det och det är ju intressant. Dessutom började bägge tidigt, medan min hane började efter han var kastrerad.
Hoppas att fler svarar, tycker det är intressant att veta om det är vanligt att de står och kissar.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
En hona här hos oss gjorde det ett tag efter hon fött. Har sett henne en eller två ggr nu på det senaste också, hon har en tendens att bajsa på kanten till lådan med. Ståbajsare antar jag. Men det är ingen annan som gör det hos oss :)
Jag har haft en hona som började med det när hon blev könsmogen och gjorde så hela livet (blev 17½ år), även efter kastreringen. Med en låda med huv som hade en kant som gick ner på insidan av lådan runtom var det inga problem. En del huvar är konstruerade med ett hål på baksidan som gör att kiss rinner ner under lådan.
Min kissekille har en egen stil, han sitter och kissar men står med framtassarna på kattlådekanten.
Min ena hane har ståkissat sen liten kattunge
Han börjar sittandes och sen ställer han sig upp under tiden han kissar… Ibland när jag håller på och rensar och tar av locket så gör han precis som #6 skriver, sätter tassarna på kanten och sitter med bakdelen…
(hatar detta på utställning och det skvätter i hela buren!!
)
Andra hanen gör det inte alls, han sitter fint oavsett.
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo
Vi har faktiskt en SAMLA-låda från IKEA som kattlåda pga detta. 
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus