Matning av hemlösa katter? Paragraf?
hm… jag skulle gärna vilja ha,om det är någon som har den exakta källan till just detta, att man blir ansvarig för en katt om man matar. Länk och paragraf….HAr en bekant som tyvärr börjat mata på sig katter hemma hos sig.
Jag vill inte ha åsikter utan bara just paragrafen så jag har det att sticka under näsan på personen.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Förvildad katt – vad gör jag?
- Kontakta Länsstyrelsen,
- fotografera katten,
- sätt upp lappar med en beskrivning av katten i närområdet,
- hjälp gärna till vid omhändertagandet så att rätt katt omhändertas.
Om du har matat en katt en tid kan du ses som ägare till katten. Du har då själv hela ansvaret för skötsel och vård av katten.
Stolt ägare till tre La permer
Här i Norrtälje kommun har en gubbe på över 80 år fått betala över 7000:- till Länsstyrelsen pga han matar vilda katter de anser att det är hans katter.. Går säkerligen läsa online på norrtälje tidning.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
#2 Finns även en liten artikel i Dagens Nyheter om det. Går att läsa om man söker på 'matade hemlösa katter'. Nu lär det sitta 3 katter igen på hans altan.
Medarbetare Hittekatter iFokus
jag vet, läste om honom…..
Tack Monica! Jättetoppen!
ja och böter kan han betala, men inte kastrering. Förlåt, jag tycker inte ett dugg synd om honom, däremot katterna som bara blir fler och fler
Står det någonstan att han verkligen kan betala? Har bara sett att han dömts att betala. En viss skillnad.
Dessutom så finns det gott om personer, framför allt i de äldre generationerna som faktiskt inte inser att man måste kastrera katter för att det inte ska föröka sig. De är inte uppvuxna med den traditionen. (Finns ju massor av yngre också som inte vill ta till sig hur viktigt det är.) Och hur många personer tycker inte att de i alla fall hjälper katterna när de ser till att de inte svälter ihjäl. Alla har inte den erfarenhet vi har och inser att man måste stoppa tillflödet också.
I norrtälje tidningen står det han har betalat.
#7. OK. I DN står det inte något om det. Därav min kommentar i #6.
Artikeln som stod idag i tidningen
http://norrteljetidning.se/nyheter/1.1946700-kattmataren-kan-ha-ratt

#6 Såg en äldre herre, ca 65 år, på kliniken igår när jag lämnade min ena kise för bortplockning av tänder. Han skulle kastreta, vaccinera och öronmärka sin katt, den var inte föräskrad men ett steg åt rätt tiktning! Satt och log lite för mig själv. ;)
#11 Det gläder mig verkligen. Har man pengar så behöver man kanske inte försäkra katterna, men vi andra ska fortsätta med det.

#12 Vekligen, alla 3 kisar och ponnyn försäkrad här. ;) Samt ett sparkonto ifall någon skulle skada sig, kostar ändå lite fast man har försäkring.=)
ja, nu visar det sig ju, att det inte finns någon lag på att det är så. MEn LST är ungefär som lantmäteriet, ingen idé att bråka med dem.