Kattunge - behöver råd
Hej! Är ny här och har verkligen haft nytta av de tips och diskussioner jag följt! Detta har kanske diskuterats i en annan tråd och isf har jag letat dåligt och ni får gärna hänvisa till denna. Om en månad får jag och min sambo hem en underbar liten kattkille på 12 veckor. Har träffat honom hos uppfödaren några gånger och kommer att hinna träffa honom några gånger till innan han flyttar in. Min sambo jobbar heltid men jag däremot studerar på distans och kommer att spendera mycket tid med kissen från första stund. Vi planerar också att hitta en kattkompis till honom så fort som möjligt men innan vi är nöjda med valet av kompis så får det ta den tid det tar. Det jag undrar är: Under hur lång tid behöver kissen ha konstant sällskap? Han kommer att ha tillgång till sällskap 24/7 de första elva dygnen men sen har jag möjlighet att åka på kortare föreläsningar. Kan jag åka på dessa? Det finns absolut inget tvång då de är frivilliga men jag vill gärna planera i förväg. Med kortare menar jag 3 föreläsningar på vardera 2-3 timmar, spridda på en vecka. Har ju om möjligheten finns att åka på en och hoppa över de andra två. Vid vilken månads ålder kan man egentligen lämna en kattunge ensam och hur länge? Finns det bra intervaller att känna till? Ex 3-5 månader si och så många timmar / dag högst. Förstår ju att det kan variera från katt till katt men hittar inget konkret i något jag läst. Svaren varierar överallt! Vi vill ju också vänja honom vid att vara ensam kortare stunder även om jag finns hemma hela denna terminen. Kanske låter som lustiga frågor men jag vill ha så mycket information som möjligt innan han flyttar in. Kommer också att fråga uppfödaren men jag vill gärna höra vad ni har att säga också! Har hittat så mycket annat matnyttigt här! Tack på förhand! /Maria / Luddelokatt
Det finns nog ingen direkt gräns på "när" katten är redo att vara ensam hemma. Det du dock måste tänka på är att vänja katten vid att vara ensam, om du är där dygnet runt i 11 dagar och sen bara helt plötsligt försvinner så kommer det ju bli en jätte stor omställning för katten.
Så mitt förslag är att vänja honom lite hela tiden, kanske inte direkt när han kommer men när du känner att han bott in sig hos dig och känner sig hemma.
Lycka till med lillkissen 
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
Att åka bort några timmar då och då är ingen som helst fara. Kissen får ju bo in sig och vänja sig vid det nya hemmet i 11 dagar.
Håller med #1 att det är en god idé att inte vara hemma 24/7 i 11 dagar för att sedan vara borta. Mot slutet av den period du kan bestämma över din tid själv är det en bra idé att gå ut, först en kortare stund och sedan längre vartefter. Annars blir det nog litet chockartat för katten att plötsligt bli 'övergiven'.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Tackar för svaren!
Anade att det inte fanns något konkret i och med att alla texter har olika information. Nu vet vi hur vi ska göra och kan planera i tid. Vi hade absolut inte tänkt chocka honom med att lämna honom ensam någon längre tid första gången. Borde ha varit tydligare när jag skrev men det är bra att ni uppmärksammar :)
Sen kommer de att vara två så småningom! Eventuellt får en liten kisse från katthjälpen flytta in två veckor senare. Hoppas dem får en massa skoj tillsammans! Håller just nu på att läsa in mig på hur man bäst sammanför två kattungar från olika kullar…
Tackar för lyckönskningarna!
#4 Ni kommer helt säkert bli jättebra kattägare. Att veta vad man inte kan är alltid en bra början, för då skaffar man sig den kunskap man behöver. Hoppas du uppdaterar i en egen tråd när missen har kommit till er.
Medarbetare Hittekatter iFokus
#5 Tackar för de fina orden och det ska jag absolut göra!
Så länge katten har mat, friskt vatten, ren toalåda och lite att leka med så klarar den sej fint. Katter är såpass självständiga och behöver egentligen inte alls oss människor ^__^ Vänj den direkt vid stunder själv. Gå till affären, tvättstugan, ta en fika på stan. Det kommer gå jättebra ^__^
"Do small things, with great love"

#7 Undrar vad det är för katter du träffat? De allra flesta katter mår rent av skitdåligt av att vara ensamma för länge. Protestkiss och -bajs lite överallt utom i lådan, tappad matlust, etc. De flesta katter är inte så självstängdiga som många påstår. Innekatter alltså, för de har ingen annanstans att ta vägen. Utekatter får stimulans på ett helt annat sätt och kan själva välja att flytta om de inte får det de vill hemma.
Haft katt hela livet. Trygga, glada, självständiga och gosiga. Jag snakkar inte om lång tid själv utan STUNDER!
"Do small things, with great love"
Jag tror nästan alla som har katt(speciellt barnfamiljer) har katter som kan vara hemma själva.. Jag har en katt som är ca 10 år. Hon klarar sig fifint här hemma själv.. Så jag tror man ska vänja katten från början. Tex att man går på en liten promenad,affären m.m…
Så jag tror det är bäst att man vänjer den från början. Min katt är hur gosig som helst och visar inga tecken på att må dåligt.
Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎