Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1957 ggr
ccv_sr
0

Skaffa katt

Jag vill gärna ha en katt när jag flyttar hemmifrån men vet inte riktigt vilken ras :/

Jag har haft katt i stort sett hela mitt liv och har det nu hos mamma och pappa. Jag vill gärna ha en katt som är kattunge länge efter som att jag kommer gå på gymnasium kommer jag ju vara i skolan på dagarna. Kommer försöka få katten att komma ut i sele men annars kommer det vara en innnekatt :)

Hoppas att det räcker ställ frågor så ska jag svara på dom :)

Cazzos
4

Vad menar du med att du vill ha en katt som är kattunge länge, och vad har det med din utbildning att göra?

Har du kollat på några katthem? Det finns massor med hemlösa katter som behöver nya hem. Glad

[PysselMatten]
2

Håller med #1 då gör man ju dessutom en god gärning, så två flugor i en smäll Flört

[klisterbomb]
4

Ska du vara borta hela dagarna tycker jag snarare att du bör skaffa en äldre katt i och med att kattungar oftast kräver mycket uppmärksamhet och sällskap..

linda88
3

Är du borta länge på dagarna är nog två katter bättre.

Sen får du ju tänka på vilken typ av katt du vill ha. Ska den vara pratig, nyfiken, social, lite mer reserverad, lugn. Hur är det med pälsvård mm.

Själv köpte jag mig min första burma i slutet av nov. En ras som passar mig perfekt. De är lite mer som en hund. Tuffa, sociala och frammåt. Vill vara med överallt men de vill inte vara ensamma länge utan vill gärna ha en annan kattkompis eller hundkompis.

ccv_sr
0

jag villl gärna ha en lekfull katt (det var det jag menade med att katten ska vara kattunge länge :)  ) Ja isåfall ska jag titta på katthem och jag ska skaffa 2 katter ifall den jag flyttarihop med inte har en katt det beror på vem jag ska bo med :) vill gärna ha en social katt. 1# jag menade att jag går ju i skolan på dagarna så då kanske jag inte kan komma hem på dagarna :)

[klisterbomb]
6

Tänk dig för innan du skaffar katt, bara. 
Var också jättesugen på att skaffa katt när jag började gymnasiet och flyttade hemifrån. Men man får trots alls endsat 1050 kronor i månaden. Kommer du att kunna betala försäkring, foder m.m., vaccinationer och ev, veterinärskorstnader ifall det skulle hända något? Är du säker på att du kommer att hålla dig hemma så att katterna ses om varje dag, eller har du någon som kan vakta katterna ifall du ska iväg? Såna saker.

Går det att ordna så är det ju självklart jättebra.

ElinaPersson
13

Jag vill komma med lite tips och råd till dig så du slipper göra mina misstag! Det började med att jag bestämde mig för att köpa 2 bengalkatter långt innan jag flyttat hemifrån och innan flyttlasset gick så hade jag redan pratat med uppfödare. Flyttade hemifrån 2 dagar efter studenten och hade jobb, de jag inte var förberedd på var den uppsägning som kom och jag blev arbetslös i nästintill 6 månader. Bodde tillsammans med min pojkvän med en inkomst på 2800:- via arbetsförmedlingen och jag har uppskattat tiden jag kunnat haft med båda katterna från start men när ena fick inflamation i ögat så var det otroligt tufft att behöva betala 1300:- utöver mat, försäkring, telefonräkning. Jag har helt enkelt kämpat massor och från mina besparingar har jag totalt lagt cirka: 20000kr för katterna (bengaler) 1500kr veterinärvård + medicin 2500kr mat 2000kr Kattsand 8000kr tillbehör (transport, leksaker, klösträd, matskålar osv) 250kr/mån försäkring Allt detta har jag betalat inom loppet av 7månader. Det är ofantligt mycket pengar som arbetslös om man inte har besparingar som mig. Nu har jag haft turen att få jobb och jag har levt snålt på egna nöjen allt för katternas skull. Skaffa en stabil inkomst och boende innan du skaffar katt, det är mitt goda råd till dig!

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

Maria
0

Jag har två katter och på 3 år så har jag betalat över 10 000 kronor i tandvårdkostnad då den ene katten har FORL.

Håller med om att man får vara beredd på att något kan hända.

/Maria

Katthemsmatten
3

#7 Klokt inlägg. Hoppas TS läser och tar till sig.

TS, en katt ska man inte skaffa för att ha sällskap. Det är du som ska vara din katts, och helst med tanke på att du kommer vara hemifrån många timmar varje dag antingen du studerar eller arbetar när du skaffar katt, dina katter. Tänk också på att det är ett långsiktigt åtagande att skaffa katt. 15-20 år! Fundera över vilka möjligheter du har att ta hand om någon så länge, vad som kan hända i ditt liv som kan göra att det blir svårare och hur du i så fall ska hantera den situationen. Vad händer om du skaffar katt som singel och träffar en kille som inte gillar katter eller är pälsdjursallergiker? Har du tålamod att se till att de blir omplacerade till goda hem?

Det är många saker man ska fundera igenom innan man skaffar katt. Inte bara om det ska vara en raskatt/huskatt/hemlösing, ålder, kön osv. utan många praktiska saker. Läs alla böcker du kan komma över om katters beteende och skötsel.

Om du, när du funderat över detta, inser att det kanske inte är så smart att skaffa katt bara för att man flyttar hemifrån så tycker jag du kan kontakta ett katthem i din närhet. De behöver alltid volontärer. Vill man ha en katt boende hos sig kan det vara bra att kanske bli jourhem. Då har du inte det slutgiltiga ansvaret för katten, men du ansvarar för att ge den omvårdnad och kärlek.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[klisterbomb]
0

#8: Gud vad trist med FORL! Men respekt till dig som kämpar för din kisse iallafall, trots att det inte går på försäkringen.

Maria
0

#10 Tack.

Javisst är det trist med FORL. Smärtsamt för katterna också.

/Maria

fladdy
2

Tycker först att du ska tänka efter lite så att du inte tappar intresset och sen hur länge dom lever                                                                och skötselråd osv plus att hur länge dom lever är ju från ras till ras men om dom lever i 10 år kanske du ska                                    tänka till lite när du vill skaffa barn pojkvän/man så att dom inte är allergiska.

Skriver detta bara för att jag är så j-vla trött på människor som tappar intresset och som har allergisk sambo/barn….

Ha det bra förövrigt :)

aaaaaaaaaaaangelina

Gatukorsning
1

#8 Jag vet vad jag ger mig in på som väljer att adoptera en äldre katt med svagt hjärta OCH forl från ett katthem. Och ja…det kommer att kosta.

Men som många andra har påpekat, vissa kostnader kan man veta i förväg medan andra kan komma "från ingenstans". Raskatt som huskatt kan ju få forl, och det kan man ju alrdig veta. Förutom att det är dyrt hos veterinären.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

ElinaPersson
2

Vet att du säkert vill höra uppmuntrande saker också men jag vill tillägga att jag även blivit särbo med min kille under den här tiden och mina pälsklingar förlorade sin trygga miljö för att flytta tillbaka hem till min familj och bo i ett garage i 3 månader.

Jag slet från första dagen jag flytta hem och vi flyttar nu till eget den 1 mars och jobbet är en provanställning, dvs jag har fast inkomst för stunden och allt börjar se mycket ljusare ut både för mig, katterna och våran budget Glad

Det positiva med att skaffa katt är när man kryper ner i sängen och båda placerar sig i en hög på en. När man kliver innanför dörren och båda katterna möter en med spinnande och pratande Kyss

Jag har växt otroligt mycket vad gäller att ta ansvar och jag har fått stå ut med min mammas "vad var det jag sa, du skulle ha väntat med att skaffa katt" men jag har verkligen gjort ALLT i min väg för att de ska få allt de behöver. Ja, jag borde ha väntat och lyssnat, men det kändes som jag väntat i hela mitt liv trots att jag bara är 19 och på grund av min allergiska familj har jag aldrig fått uppleva djurlivet som jag velat.

#9 Tack, jag tycker det är bra att dela med sig av egna erfarenheter och misstag när det kan starta tankeställare hos andra Glad

Katthemsmatten
3

Grattis Elina!!! Bra jobbat av dig. Nu hoppas jag att katterna och du får bo så länge ni vill på det nya stället och att provanställningen blir en tillsvidare anställning!

ElinaPersson
4

#15 Tack! Skrattande Det har vart så fruktansvärt kämpigt med alla motgångar runtomkring och jag har haft så dåligt samvete jämtemot katterna som behövt leva på så liten yta, tur att dom älskar att vara ute i sele och att dom får springa av sig i huset till och från :)

Nu när jag tittar på anställningspappren så är det ju faktiskt en tillsvidareanställning Flört söker även ett extrajobb då jag jobbar 80% för stunden, så nog sjutton ska vi klara oss!

Katthemsmatten
2

Ännu större anledning att gratulera dig, Elina! Och jag tror att katter kan ha det bra på ganska liten yta, bara man ser till att det finns hyllor och gömställen plus att man engagerar sig i dem så som du har gjort. Dina katter har en riktigt föredömlig matte tycker jag.