Inte rumsrena längre
Jag har tre utekatter som får lov att vara inomhus om de vill. Det är tänkt att de ska hålla fritt från möss i huset och i ladugården. De sköter sitt jobb bra. Det är två äldre katter och en yngre, alla tre kastrerade och bästa kompisar.
När de flyttade hit som kattungar (de två äldsta samtidigt som bebisar och den yngre senare och den var 1 år när den kom) var de bara inomhus i början, med kattlåda, och de fick prova på att vara ute när de kände sig trygga. Som jag antar att de flesta gör? I vilket fall var alla tre redan rumsrena när de kom hit och det hände inga olyckor utanför lådan. De äldsta katterna är 12 år och den yngre 3.
Kattlådan har fått vara kvar, speciellt med tanke på vintrarna när katterna gärna är inne. Lådan hålls ren och står på ett skyddat ställe så att de ska ha lugn och ro. MEN de senaste kanske 3 åren så används lådan nästan inte alls. Istället sätter de sig på golvet lite här och där. Jag blir tokig för det är så himla äckligt! Den yngre katten gör nästan bara ifrån sig i badrummet (toalådan står i en hall) och kissar på golvbrunnarna eller bajsar bakom badkaret. De två äldre katterna sätter sig var som helst. I går natt satte sig en av dem och bajsade brevid min sambos säng. Mitt på golvet och trots att vi låg där och sov. Katten hade sovit i fotänden och bara hoppade ner och satte sig. Kattlådan står 17 trappsteg och 4 meter längre bort.
Vi försöker ha dem ute på nätterna och har koll på dem om de inte ligger stilla och sover. Försöker kolla tiden hur länge de är inne och slänger ut dem om de varit inne länge. Fast det är svårt när vi är flera i familjer och vi går in och ut. Då kan katterna snart smita in igen och sätta sig att kissa eller bajsa på golvet. De kan alltså komma utifrån och gå in för att kissa.
Ute finns det gott om ställen att sätta sig och det finns ingen konkurrens från andra katter eller andra djur som stör dem. Jag vet att en toalåda på tre katter kan verka lite, men det är inga innekatter och det är meningen att de ska sätta sig utomhus. Lådan finns bara utifall att de inte kan komma ut. Och det är sällan lådan används alls. Den är ren och har bra strö.
Vad gör vi för att få dem att sluta kissa och bajsa på golven???
När katter väl har fått för sig att det är `òkej´´kan det vara mycket svårt att få dem att sluta. När katterna har bajat på stället, städar ni bara upp då?
Skulle rekomendera att ni sprutar något som luktar äckligt för en katt på stället där katten har gjort sina behov. Stark parfym funkade för mig ^^
Jag tål inte parfym, men jag brukar använda fönsterputs, som jag vet att katterna hatar lukten av och på vissa ställen pepprar jag med citronpeppar. En gång provade vi piss-off, men dels mådde jag illa av lukten och dels struntade katterna helt i lukten så det var bortkastade pengar.
Någon gång när jag kommer på dem mitt i kissandet i badrummet har jag satt på duschen, men ingen av dem har rest sig och slutat kissa. En gång tog min sambo en katt som just satt sig och bar den i nackskinnet för att få ut den. Katten slutade inte att kissa utan det rann och skvalade om den.
Låter som att ni behöver flera kattlådor. Testa att ställ någon i nästan varje rum i huset. Eller i allafall på de ställen som de ofta verkar göra sina behov. Sen kan ni även testa att lyfta in katten till toan om ni ser att den är påväg att göra något på fel ställe. Det är bättre än att bära ut den. Häll gärna i lite ättika i skurmedlet när du moppar golvet med. Den lukten gillar inte katterna alls!
#3 - Min sambo skulle aldrig gå med på att ha kattlådor i hela huset. Jag skulle också tycka att det var ofräscht. Vi bor på en bondgård på landet och då tycker man väl att katterna borde kunna gå ut och göra sina behov. Har haft katt i hela mitt liv, men det är först med de här som vi behöver ha toalåda.
Och skulle vi ställa lådan där de ofta gör sina behov hade det varit en i badrummet, en i vårt sovrum, en i dotterns sovrum och en i garderoben. Inte direkt ställen där jag vill ha en toalåda. Badrummet funkar väl iof och där har vi haft lådan ett tag, men det är bara en av tre katter som går in i badrummet alls.
Alla katter är ju olika, så just de här katterna kanske behöver fler toalådor. Var på en föreläsning och det finns katter som kan börja nästan vakta toan så att det kan bli otryggt för andra katter att gå på toa. Pröva åtminstone 1 låda / katt ett tag. Och skulle ha minst 2 alltid. Kan även vara bra att pröva byta strö. Använd det gamla ströet i en toa och pröva något nytt i den andra :)
Vad för slags låda har ni?
Är det alla katter som gör utanför? Kan ju vara bra att besöka veterinär för att utesluta sjukdom.
Sen måste man rengöra ordentligt så att lukten är helt borta även för katterna. T.ex med ättiksprit som neutraliserar kissdoften. Annars kan problemet egentligen vara löst men dom fortsätter eftersom det luktar toa överallt.
Vad innehåller fönsterputsmedlet? Om det finns ammoniak i det, så är det du som har givit katterna 'tillåtelse' att gå där du har sprejat eftersom de uppfattar den doften som urin. Ättikssprit är det som jag tycker är mest effektivt eftersom det neutraliserar doften och dessutom är helt ofarligt.
Som du fick tips om ovan skulle jag byta ut innehållet i lådan. Kanske blanda en finkornig sand med jord. Jag gissar att det är mest i jord de sätter sig när de är ute. Då kan ju kraftigare/hårdare underlag uppfattas som obehagligt.
Men självfallet ska ni utesluta att det är något fysiskt fel på katterna genom att rådgöra med en veterinär. 12-åringarna kan vara litet gamla och har blivit för lata för att gå på lådan. Ytterligare en låda på samma våningsplan som ni sover är ett tips som jag skulle testa. Gärna då en typ av låda som är annorlunda än den ni har redan.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Vi har en sån låda som de kan gå in i, med huv. Luckan har vi plockat bort. Det är mest den yngre katten som går på lådan och de två äldre som inte gör det. De äldre har dock klarat utomhuskissande från att de var kattungar tills för något år sedan. Sommartid är det inga problem för då vill de helst vara ute. Ett tag när de var unga så var de i stort sett aldrig inomhus.
De gamla kollades av veterinär förra året. De är svåra att ta med eftersom de inte är vana att flyttas så vi åker inte med dem i onödan. Hellre att veterinären kommer hit, men då är det en del undersökningar som inte kan göras. Vi misstänkte att den ene gamle fått nåt fel med kisseriet, typ urinsten. De var friska båda två, men den vi oroade oss för var lite irriterad på snoppen.
Lata tror jag att de är. Och om de måste gå ut, dvs att de krafsar på dörren och talar om att de vill gå ut och kissa, så kan de ju inte komma in på en gång igen för då är dörren stängd. Den ena gamlingen går på lådan ibland, den andre gör det inte, men han säger oftare till att han vill ut. Det är inte heller så att de gör alla sina behov alltid inomhus, men det räcker att de gör det öht. Det ska inte behövas och det har fungerat bra i alla år tidigare. De bajsar ju liksom i sitt eget hus, där de bor.
Vi har cellulosaströ i tjockt lager. Vissa sorters sand ratar de helt och jag tycker att det är många som inte absorberar lukt alls utan snarare stinker värre än kisset. Utomhus, när det är vinter, kissar de i djurens halmbäddar. Annars finns en paddock med mjuk sand som används flitigt. Kanske tycker de att det är rätt storlek på kattlåda och att de inomhus är för små? 
Jag känner lite synd om dina kisar. Menar inte att vara elak eller nedlåtande. Men att ha inne/utekatter så och sen beklaga sig över när de kissar inne låter konstigt.
Just eftersom du inte vill ha fler lådor, eller gå ut med dem i koppel eller liknande för att utföra sina behov. Att "slänga ut katten" och stänga ute den hela natten är i mina ögon inget man gör mot ett husdjur.
Det kan mycket väl vara så att katten som inte vill gå på låda faktiskt har problem med att sitta där. Lådan är för liten, han kan ha artros och behöver stå och han kan vara sjuk. Du nämner ju själv att den ena ser irriterad ut på penis. All anledning att kolla upp, antingen katten är van att transporteras eller ej. Spreja litet Feliway i buren om de är väldigt skärrade. Att de är kollade för ett år sedan och var friska då tycker jag är litet som kommentaren "han kan ju inte vara död, jag pratade med honom i förrgår".
Eftersom ni bor i eget hus så skulle jag investera i en kattlucka. Då kan katterna verkligen komma både in och ut som de vill. Det finns varianter som bara öppnas för den katt som har en speciell sändare i halsbandet. Kan bli litet dyrt om katterna ofta tappar sina halsband, men annars en utomordentlig uppfinning.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Sen finns det som sagt massa olika saker som är bra att tvätta med plus att det finns massa saker som är direkt triggande att tvätta med. MEdel med ammoniak och klorin tex. Det är ypperligt att rengöra lådan mede, plus vanlig såpa. MEn övriga tabubelagda områden ska tvättas med ättikslösning, Dettol, eller medel utan ammoniak men med citron.
Bifogar en länk där ni får toppentips,. Man får faktiskt anstränga sig lite själv också. Dessutom, så se till att den lille äldre kissen får koll hos vet. Urinsten eller UVi är en orsak till att en katt orenar. de har inte mer att tänka med än att de sätter likhetstecken mellan låda och smärta. Alltså tror de att det inte gör lika ont att sätta sig på annat ställe
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Jag skulle också ha tagit katten/katterna till veterinär och där se till att de kollar upp ordentligt och inte bara tittar och klämmer lite. Urinprov behövs nog göras, och/eller ultraljud.
#11 Var får ni tag på Dettol?
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Förlåt uttrycket, men det hittar du bara på de så kallade Halalbutikerna. Se till att du får ÄKTA Dettol, inte SANTOL. det senare luktar inte gott. Dettol luktar lite grann som tallbarr. Väldigt fräscht. En flaska kostar ungefär 30-40 kr. Du kan också köpa det på Tradera, men då är det ofta dyrare. ÄVen apotekets desinfektionsmedel DAX är bra har jag hört för att få bort lukt och avskräcka katter från att gå dit. Men börja med vanlig Ättika, finns överallt och är billigt.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Att ha utekatter men ingen kattlucka? Klart de inte är rumsrena när de dessutom bara har en låda som de kanske inte gillar. Om de blir kissnödiga på nätterna släpper ni ut de då…? Jag har utekatter och de går in och ut som de vill.
Så framförallt kattlucka. Tar en av bättre kvalitet som inte blåser upp. Tvätta med attika. Ta katterna till veterinären för en urinkontroll. Kanske de har urinvägsinfektion och behöver penicillin? En katt kan inte prata, den visar att det finns problem genom att kissa/bajsa på fel ställe.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Läser och begrundar. Har inga svar som löser allt men lite tankar på det du skriver.
Du skriver att de var till veterinär förra året. Vad gjordes för undersökningar då? Bäst vore om du kunde få urinprov från alla tre katterna och ta med till veterinären, om inte annat för att utesluta blod i urinen.
Du pratar om dina katter som "lata", och att en kattlåda borde räcka eftersom ni bor på en bondgård på landet. Och för att dina tidigare katter klarat sig helt utan kattlåda. Och att du inte vill ha kattlådorna där katterna gör sina behov. Du har helt enkelt många argument för varför du har ordnat det som du har det för dina djur. Men tyvärr kvarstår faktum, det verkar inte fungera. Och jag tror inte att dina argument kommer göra att katterna börjar sköta lådan.
Som jag ser det har du två (eller tre) val. Det är att
a) fortsätta ha det som du har haft det de senaste tre åren, och troligtvis få samma resultat.
b) göra någon form av förändring som förhoppningsvis medför ett förbättrat beteende för dina katter.
c) Strunta i att ha katter (om du inte orkar torka kiss och bajs och inte vill göra någon förändring). Det här kanske är lite hårt, men sant.
Om jag var du skulle jag göra ett försök med 4st kattlådor i olika delar av huset. Och ja, du kommer troligtvis få ställa kattlådorna där katterna vill göra sina behov. De berättar för dig vart de känner sig bekväma att sitta när de uträttar sina behov. Min egen katt (som jag haft väldiga kissproblem med tidigare) vill göra sina behov i en kattlåda utan huv där hon har uppsikt över lägenheten - alltså inte avskild i en låda med huv på toaletten (som jag hade förut) som vi människor.
Du behöver inte köpa svindyra kattlådor utan förvaringslådor från Ikea fungerar ofta bra. Fyll dem med klumbildande, finkornig luktfri Kattsand, Extreme classic eller Everclean. Se till att lagret är minst 10 cm tjockt. Du är själv inne på att katterna kanske tycker att lådan är lite trång, så satsa på en eller två lite större lådor och se vad de tycker om dessa.
Fler kattlådor med bra Kattsand, placerade där katterna vill göra sina behov, hjälper förvånandsvärt ofta mot katter som gör sina behov på fel ställen. Tro mig, en välplacerad kattlåda står inte alls så mycket i vägen som man tror. Och det är bra mycket skönare att ha fler kattlådor som man tömmer lite då och då än att behöva trampa i kiss och bajs med jämna mellanrum. Det tycker iallafall jag.
Lycka till! Jag hoppas du kommer tillrätta med problemet!
Men OJ, nu blev jag djurplågare??!!??
Jag har ju skrivit redan att katterna har kollats upp av veterinär och att de var friska. Det var ju ett helt år sedan och hade vi sett några tecken på sjukdom hade vi ju tagit dem till veterinären igen. Annars anlitar vi som sagt distriktsveterinär, när h*n ändå är här för de andra djuren. Mindre stress för katterna att slippa resa i onödan, men för ultraljudet var vi ju tvugna att åka till kliniken, vilket vi därför gjorde.
"Slänga ut katten" är heller knappast i en snödriva. De har stallar att vara i och det finns ett särskilt kattutrymme i stallet där det inte är varmt, men väl frostfritt och det finns korgar åt dem att sova i samt mat och vatten. Sen att de får lov att komma in i huset, är det djurplågeri det också? För att de inte har egen dörr utan måste sätta sig på räcket för att tala om att de vill in? Att ta ut ladugårdskatterna i koppel och sele? Är inte det ännu värre än att neka katterna elektronisk dörr till huset? Jag kan chocka ännu mer genom att avslöja att mina katter inte ens har halsband. En av dem skadades en gång då den fastnade trots att den hade säkerhetshalsband. Ser ingen anledning till halsband ute i skogen och de är alla chippade.
Och hur blev min sambo "inte ens kattvän"? Var det för att han valde att lyfta den kissande katten i nacken istället för att hålla honom under rumpan när den kissade? Eller för att han ogillar kattlådor bredvid sängen?
Tack ni som gav goda råd om städmedel!
#17 Jag kan inte se att någon har skrivit att du skulle vara djurplågare.
Vad gäller veterinärbesök så bestämmer ju förstås du själv, men mycket kan hända på ett år. Och uppenbarligen är det ju något som är fel - antingen med urinvägarna eller med lådorna - så då kan väl inte ett veterinärbesök vara helt fel.
Jag skulle också rekommendera fler och större lådor i huset, med ordentligt med klumpbildande sand. Katter är renliga djur och kan vara väldigt kräsna med sina lådor och hur ofta de rensas.
Hoppas du får bukt med problemet.
#18 Själv blir jag ledsen då vissa inlägg inte alls känns trevliga utan det förutsätts att vi behandlar våra djur illa, vilket dessutom får "bra inlägg"-markeringar. Tror att fler än jag blivit ledsen för sådant. Tycker att iFokus normalt har en väldigt trevlig stämning på sina forum, men detta var första gången jag skrev på just Katter.
Vi ska se över katternas lådor eller helt enkelt förbjuda dem att vara inne vintertid (vilket jag har svårt för eftersom alla djur är familjemedlemmar hos oss, tro det eller ej). Det kommer dock inte på några villkor placeras några kattlådor i sovrummen! Lika lite som jag skulle låta installera en toalettstol i köket.
Katterna går, som jag tidigare skrivit, regelbundet på veterinärkontroller, men om de inte behöver undersökas på klinik undersöks de hemma. De har sedan förra årets klinikbesök med ultraljud inte behövts åka tillbaka till kliniken. Iallafall inte enligt vår veterinär.
Anledningen att vi bytt från sand till cellulosaströ är att katterna inte varit nöjda med sanden. Den fastnar i tassarna. Eftersom de kissar i halm i stallet provade vi cellulosa och det har fungerat bra eftersom det är mjukt och inte fastnar mellan trampdynorna.
Som sagt, lådan/lådor får ses över och katterna är friska även om två av dem börjar bli lite till åren. Och vi tycker om våra djur även om vi inte uppskattar deras bajs på golvet!!!
Tack ni som kommit med konstruktiv kritik och önskat lycka till!!!
Allt går att lösa bara viljan finns..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
För att försöka hjälpa till lite så har jag några frågor.
När började katterna att kissa fel? Gjords någon förändring samtidigt eller ett tag innan? Tänker byte av sand till cellulosa?
Hur kan ni veta att dem inte gillar sand för att den fastnar i tassarna? På vilket sätt märker ni att dem inte gillar klumpbildande sand?
Katter är ökendjur och föredrar sand att kissa i framför annat. Vintertid är halmen det som kan krafsas över. Du skriver själv att sanden i paddocken används flitigt. Och det skulle dem ju inte göra om dem inte gillade sand.
Får det till att katterna kissar på 4 ställen dem inte ska. Och dessa ställen kan man stänga om. Gör det så kan dem inte komma in där.
Tvätta med fönsterputs som oftast innehåller ammoniak är att bjuda katten att använda platsen igen.
För att bryta ett invant beteende kan det under en period behövas flera lådor. Eller ställ en blomkruka eller annat på exakt plats där katterna gått tidigare. Rengöra så att ammoniaken inte finns kvar där dem satt sig. Såpa och ättika är det du ska använda.
Klorin är heller inte att rekommendera, innehåller ammoniak.
Ta tag i nackskinnet brukar oftast göra katterna osäkra och kan leda till felkissningar på grund av osäkerhet och rädsla. Dem förstår inte att dem gör "fel" då dem bara gör något som är naturligt för dem. Har ni dessutom rengjort med ammoniak förstår dem ännu mindre tyvärr.
Om dem kissat på fel ställe i 3år utan att ni tagit tag i det fören nu kan det ta lite tid att bryta. Men är ni villiga att göra det så går det oftast att lösa. Men det förutsätter att ni gör allt som behövs. Man kan inte bara göra lite för det hjälper inte. Och under en begränsad tid kanske din sambo kan gå med på fler lådor i huset.
Byt till en större låda utan huv. Många katter tycker inte om lukten som blir därinne. För att ta reda på hur katten upplver det därinnen kan man med jämna mellanrum sticka in huvudet och se om man själv skulle vilja gå in där och göra sina behov. Deras luktsinnen är mycket bättre än våra och dem är väldigt renliga djur. Att man inte tror att lådan kan vara problemet är för att dem in i det längsta går på lådan. Innan dem väljer att göra sina behov någon annanstans.
Hur ofta rengörs lådan? Tänk att ni alltid rengör när dem sätter sig på golvet direkt när dem varit där och då är det rent och fräscht direkt efter dem gjort sina behov. Så kanske dem vill ha rent omedelbums dem gjort något i lådan? Och då är det bra att ha fler lådor så någon i alla fall är fräsch. Fler lådor räcker det kanske att ha vintertid?
Varför skaffar ni inte kattlucka? Tror ni slipper allt då!
Mina 5 katter har en låda i hörnet av sovrummet,(än har jag inte dött av lite kattskit doft) en låda i badrummet,en i vardagsrummet,och mina katter går ut och in utan 2 som är skygga,bor på landet,så man är van vid skitlukt,,
Folk visar att du gör fel och vad gör du? Vänder om allt och överdrivar.
Om dina barn börjar få ond när de kissar säger du då också att ni var hos läkaren förra året - då är ni friska.
Du tvättar med fel medel (något som många kan göra fel) men du blir bara sur.
En utekatt vill ha en kattlucka och då behöver de ingen elektronisk lucka. En vanlig av bra kvalitet räcker och kostar inte mycket. Klart att en katt som blir kissnödigt när det är kallt ute inte vill markera vid dörren för att bli utsläppt och sedan kanske sitter ute hela natten för ni har lagd er. Mina skulle också kissa inne om risken finns att de inte kommer in när de vill. Eller skulle du vilja gå ut för att kissa när risken finns att du måste stanna ute resten av natten?
Jag har utekatter och ingen kattlåda inne för de kan gå ut och in när de vill.
Och tänk dig själv att du har börjad kissa och någon lyfter upp dig i nacken. Klart att en katt inte kan knipa utan urinen fortsätter rinna. Stackars katt!
Du älskar dina katter? Bra, dags att göra något positivt!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
KnutKrut - Jag vet inte om inlägg #17 var riktat till mig då det följer direkt på mitt inlägg utan vidare hänvisning, men jag upplever själv inte att jag antytt att du är en djurplågare. Kanske är jag en aning raljerande, men det är lätt att bli det ibland. Då jag själv har en katt som felkissat i två års tid och hos tidigare ägare nästan avlivats pga det så engagerar ämnet mig. Nu sköter min katt lådan ypperligt och jag har börjat våga ha mattor och skor på golvet igen.
Du skriver att ni ogillar kattlåda bredvid sängen. Ni kanske kan prova att placera ut 4st kattlådor på de andra ställena och ingen i sovrummet till att börja med? Eller ha en kattlåda i sovrumet under ett par veckor och se om problemet löser sig med fler kattlådor. Då kanske ni kan flytta den till ett mer lämpligt ställe.
För mig känns det iallafall mycket trevligare med kattbajs i en kattlåda i sovrummet än kattbajs på sovrumsgolvet. Dels för att jag inte riskerar att trampa i det och dels för att det luktar mindre när katten kan skvätta ordentligt med bra sand över det.
Jag känner med dig och hoppas verkligen det ordnar sig för dig och dina katter!
Här kan du läsa mycket om vad du kan göra:
http://katter.ifokus.se/articles/4d7149a1b9cb46222d05d017-nar-katten-inte-ar-rumsren?articles-3