Matproblem
Vi har gett vår katt Carnia Lynx torrfoder och Bozita blötmat sedan i somras då vi köpte henne. Ibland får hon t ex Gourmet eller Whiskas som "gott" och hon har aldrig haft problem med avföringen eller något sådant när vi har använt oss av andra sorter. Kort sagt tycks det inte spela särskilt stor roll vilket blötfoder hon får.
Hon får bara ca 10g torrfoder plus 200g Bozita, och det har fungerat ganska bra. Ibland blir det lite blötmat över, men nu på sistone har det börjat bli rätt mycket som inte äts upp. Först började hon totalvägra att äta Bozita med kaninsmak. Jaha, tänkte vi då. Då är det väl helt enkelt inte någon sort som faller henne i smaken. Men fortfarande åt hon med god aptit kyckling/kalkon och även laxsmaken då och då (den ger vi inte lika ofta, pga fiskinnehållet, men hon är helt galen i lax…). Men nu ratar hon även kyckling/kalkon. Hon äter några få tuggor, sedan går hon över till torrfodret och sätter i sig det istället. Hon dricker lika mycket vatten som förut, dock.
För det mesta fungerar portionspåsar, t ex ICA, Whiskas osv hur bra som helst. Kan det vara så himla enkelt att hon är en petig katt som inte vill äta samma sorter hela tiden? Jag vet att t ex spannmål, socker och liknande inte är bra i kattmat, men var drar man gränsen? Ett blötfoder med liten mängd socker eller spannmål måste väl nästan vara bättre än att hon bara äter torrfoder, med tanke på vätskan? Njurproblem vill vi verkligen undvika, så vätska i maten känns jätteviktigt.
Min katt är ute/innekatt och får Carnia Lynx eller Porta 21 Feline sensitive som torrfoder som alltid står framme, Han får 1 påse blötmat omdagen just för att få i sig vätska. Det ska vara Pussi i det här huset, allt annat ratas… Vissa dagar äter han nästan ingen blötmat alls, andra dagar så stryker allt med. MIn katt är oxå storjägare så flera dagar i veckan så äter han självfångat, ibland till mattes stora förtret då lunchen ska avnjutas i hallen på mattan - då åker både mat o katt ut igen..just i de lägena är det dumt med kattlucka då vi ibland kan skicka ut katt+lunch flera gånger innan han ger upp o äter ute..
Livet på landet liksom… 
Jag läser på barf för hundar att man bör låta hunden fasta nån dag ibland, jag tror att även katter naturligt har liknande matschema , där maten ratas- kanske något som hänger kvar sen katten var vild.. (bara en teori)
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Så länge katten själv bestämmer över fastan är det nog inget problem, men som ägare ska man inte svälta katten. Har också haft katter som i perioder bara ätit en typ av foder och sedan mer eller mindre totalvägrat. Har man bara en katt är portionspåsar bra eftersom de går åt fort. Stora förpackningar blir litet ofräscha efter ett dygn och det kan säkert känsliga katter känna av och därför skippa maten.
Medarbetare Hittekatter iFokus
#1 Vår katt är ju ute/innekatt, men nu när det varit neråt minus tjugo har hon bara gått ut korta stunder då och då, annars har hon mest sovit. Möjligtvis är det därför som hon också inte äter så mycket.
#2 Ja, vi har klurat på det. En tetra tar ju två dagar för henne att äta upp, och jag misstänker att det absolut kan påverka det hela negativt. Jag köpte hem en kartong med Friskies i portionspåsar, för att testa om de slinker ner lättare. För något borde hon ju äta. Det lär knappast vara så att hon hittar så värst mycket möss ute nu mitt i vintern, och att det är därför hon inte äter.
Man ser hur hon sakta går fram till blötmaten, nosar, och sedan tvärvänder och går därifrån lite då och då. Men ska som sagt testa portionspåsar ett tag och se om det blir bättre att göra så permanent. Blir ju tyvärr dyrare, och inte riktigt lika bra som Bozita, men mat måste hon ju ha… 
#2 Vi köper Mjau som är lite större tetrapack. Vi har faktiskt löst det som så, att vi delat upp förpackningen i tre delar och fryst in två av dessa (i två plastburkar). På så sätt så har maten hållit sig fräsch längre, det gäller bara att komma ihåg att ta fram ur frysen kvällen innan eller så. Det funkar här, även hos fröken kräsen!
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!
#3 Håll koll på om hon håller på så här mer än ett par dygn. Visserligen lär hon äta litet mindre när hon inte rör sig så mycket som vanligt, men hon måste äta.
Om du ger mer torrfoder, äter hon då? Det går ju att ha litet vatten på torrfodret om du är orolig för vätskeintaget.
#2 Blir maten bra efter upptining? Jag menar, förändrar den koncistens eller så? Låter annars som en bra idé om man inte vill köpa portionsförpackningar.
#5 Hon har varit kinkig sedan i lördags morse tror jag. Torrfodret äter hon glatt, och har även gett henne en "meatstick" under lördag och söndag. Det är ju i alla fall lite fuktigare än torrfodret, och gav henne lite pyssel så det blev roligare att äta.
Hon kom precis hem, så jag lade upp 100g Friskies, hon sprang rakt fram och började slicka i sig såsen. Hon åt sedan kanske en tredjedel av det. Så förhoppningsvis kan vi kanske varva Bozita och portionspåsar. Vi har nämligen nästan 30 tetror hemma… Kaninsorten tänkte vi ev. ge bort till en som vi känner, eftersom hon vägrat det jättelänge. Men dom andra sorterna har hon ju ätit tidigare i varje fall…
Om inte annat kan du skänka dem till något katthem i närheten. De kommer bli jätteglada för det bidraget.
Skönt att lila fröken äter igen. Kanske vill hon ha foder med mycket sås. Har en sådan hemma. Sås eller mousse, annars får det vara. Med tanke på att hon är utefödd har hon fått kinkiga vanor 
# 5 Jag tycker faktiskt att det funkar ganska bra. Det är lite skillnad om det är med sås eller gele i maten. Men som sagt, den ena katten (som har gått ute länge) äter vad som helst. Precis som att han inte är så säker på att han får mat någon mer gång. Så han bryr sig inte ett dugg om konsistensen. Men gammal mat vill han inte ha såklart. Den andra äter också den upptinade maten, vissa sorter är mer populära än andra så klart, men hon äter den och verka nöjd.
För oss så funkar det bra, det är bra mjukmat som katterna gillar och ett bra pris. Och så vill vi ju inte kasta mat, så vi testade att frysa in första gången för runt ett år sedan.
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!
#7 Hon har ett flertal katter som är hittekatter, och har god kontakt med ett katthem, så antingen får hon maten om hon vill ha, eller så vidarebefordar hon nog den till katthemmet. Det får vi se hur vi gör med, men det vore synd på så bra mat att bara stå och glömmas bort…
#8 Jag kanske skulle testa att frysa in… Kan vara värt ett försök åtminstone.
Om hon bara slickar i sig såsen, eller nästan bara i alla fall, testa att mosa maten med en gaffel. Det måste jag göra med Fröken Kräsen här hemma, annars så ratar hon bitarna och tar bara såsen. Testa, det kanske unkar! Ibland får jag ha i lite extra vatten, men det beror på att katten dricker så dåligt.