Om att lämna katterna...
Vad tycker ni om att lämna era katter när ni ska bort? Låter ni i princip vem som helst ta hand om era katter eller är det väldigt noga regler som gäller?
Jag ska åka bort snart och jag gruvar mig verkligen… enda jag frivilligt skulle låta ta hand om mina små älsklingar är min mamma (som ska med utomlands) eller mina svärföräldar som jag vet tycker om katter väldigt mycket också. Problemet är att de tycker att det är smidigast att ha katterna hemma hos sig.. vilket jag tycker känns lite jobbigt med tanke på att det är en helt okänd miljö med en annan katt.
Känns dumt att utsätta de för så mycket nytt (de är inte så gamla heller) samtidigt är det tryggt om de är under "ständig uppsyn".. istället för tillsyn nån gång om dagen här hemma. De vill inte sova här varje dag så det är väl därför de passar bättre för dem att katterna är hos dom. Även om det vore det ultimata om nån av dem sov här hemma. Men ja, man måste ju släppa kontrollen lite kanske och kompromissa ;) kan ju inte styra över andra.. sålänge katterna är med några jag litar på.
_"Innan du dömer mig, ta på dig mina skor. Snubbla på alla stenar som jag snubblat på. Res dig alltid upp igen och gå precis samma väg som jag gjorde."
_
🌺
Jag skulle inte planera en resa om jag inte visste att katterna har någon som kan ta hand om dem, som jag litar på, och som jag vet har god hand med just mina katter!
Som tur är bor min sambos syster inte så långt bort, så hon kan vara kattvakt hos oss. Jag ser hellre att mina katter får vara hemma i sin trygga miljö, än att flytta dem till någon annans hem, där det luktar annorlunda, ser annorlunda ut och de inte har sina vanliga lekplatser och gömställen. När sambons syster var kattvakt så satt hon hemma hos oss och pluggade i några timmar, sen tog hon och hennes pojkvän ut katterna på koppelpromenad en dag också. 
www.maliinnordlund.blogg.se

Jag låter inte vem som helst passa dem nej, har en vän som bor tvärsemot mitt som kan komma in och se till dem två gånger om dagen eller mer om jag vill åka bort, annars får de bo hos mina föräldrar om det är en långre period än en helg.
Mina katter är så väldigt vana vid andra miljöer så skulle jag ha någon annan kattvakt någongång och det passar dem bättre att katterna är där än hemma i lägenheten så hade jag inte tvekat, jag känner mina katter och vet att de klarar omställningarna bra, Spencer är så äventyrlig och nyfiken att han säkerligen bara skulle tyckt det var kul men så har han växlat mellan två hem sedan han var liten kattunge.
Har dina katter träffat katten sedan tidigare så ni vet om det fungerar ihop? Annars kanske ni kan testa en dag eller två innan så ni ser hur de beteer sig hemma hos kattvakterna?
Jag hade lätt låtit svärisarna tagit hem katterna till dem. Normala katter klarar definitivt av en sådan förändring.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Över julen fick jag, efter mycket om och men, lämna över katterna till ett katt & hundpensionat. Jag gjorde mycket letande och pratade med pensionatet i flera veckor, samt med grannar och svärföräldrar för att hitta bästa lösningen.
Vi skulle nämligen köra till min familj över julen, och de bor 4h bort. Min familj har dessutom hund, och Melvin är varken bil eller hundvan.
Pratade som sagt mycket med alla om olika möjligheter, men det blev pensionatet till slut för grannarna skulle bort, och svärföräldrarna bor ca 2h bort.
Även om jag hade hört andras positiva upplevelser när de hade lämnat djur till pensionatet var jag noga med att kolla upp rutiner och vård.
Jag kan väl ändå erkänna att det var svårt att lämna över dem, men det pga att jag aldrig har varit ifrån mina katter.
Katterna levde dock livet väldigt snart efter att vi kom fram, och det kändes bättre att lämna dem där. Inga panikslagna katter när vi kom hem heller. De uppträdde precis som vanligt och ville kela och leka :)
Pensionat fungerade som sagt för mig som en sista lösning, och det fungerade bra. Det handlar väl om att man försöker ta reda på så mycket som möjligt om personen och stället man överlämnar dem till, varesig det är pensionat eller en granne.
Hoppas det löser sig :)
"Religion is our first and worst attempt to make sense of things"
- Christopher Hitchens
“We keep on being told that religion, whatever its imperfections, at least instills morality. On every side, there is conclusive evidence that the contrary is the case and that faith causes people to be more mean, more selfish, and perhaps above all, more stupid.”
― Christopher Hitchens
Jag tänker att det beror ju lite på hur länge du ska vara borta också. Om det finns möjlighet för katterna att vara själva i ett rum eller på en övervåning kanske, så vore det nogingen dum idé. Går det att ordna på det sättet så tycker jagnog att svärföräldrarna kan ha katterna hos sig.
Vad jag förstår så har katterna inte varit där tidigare och kanske heller inte träffat deras katt. Om jag vore du och hade möjlighet till det så skulle jag åka ut med katterna till svärföräldrarna några dagar innan och stanna kvar där med dem för att katterna skulle känna sig mera hemma på något sätt. Skulle även ta med mig lite filtar eller tröjor som luktar som katternas egen hemmiljö för att de ska känna sig trygga.
När jag åker bort längre än en helg så är mina katter hos mina föräldrar. Första gången de var där så bodde de tillsammans med mig i ett rum som jag höll sytängt i någon dag eller så, för att de skulle vänja sig. Seda så fick den ena vara på övervåningen fritt medan den andra fick gå runt i huset. Men de vill helst sova i "sitt" rum, där jag sover med dem, där känner de sig tryggast. Men det är lite annorlunda med katterna hos mig, den ena är en skygg katt och den andra är en trygg katt nu, men var mycket skygg som liten.
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!
Jag och min sambo åkte bort i 6 veckor till USA vi löste det med att vi bad en klasskompis bo hos oss och samtidigt betala 1000 kr per påbörjad vecka. då vi har 5 katter så blir kostnaden per katt och dag helt acceptabel tycker jag.
Det vi lärde oss efter detta var att när man är borta såpass länge så är det inte alla som förstår att det är dags att klippa klorna på katterna. Så vi hade fått lite skador på lite tapeter som varit helt orörda i flera år tidigare (har 4 st golv till tak klösträd i en trea). Så trots manual utförlig så måste den vara idiotsäkert formulerad ANTA INGET! all måste stå uttryckligen.
Dock väl värt och det bästa för katterna som mådde finfint i sin hemmamiljö med betalt gossällskap.
/Fridaybrew
En kompis till mig åkte bort i 2 veckor och då bodde en annan kompis i hans lägenhet för att ta hand om katten. De kom överrens om att han skulle betala maten för henne under tiden hon bodde i hans lägenhet eftersom hon egentligen bor hemma hos föräldrarna. Det är väl något som jag hade kunnat tänka mig också när jag själv skulle behöva hjälp :)
Vi åker aldrig iväg båda samtidigt, mer än över dagen isåfall, pga att vi har hunden också plus andra djur. Men svärmor & hennes man bor bara en liten bit härifrån och passerar vårat hus dagligen så dem hade kunnat kolla till dem 2-3 gånger/dag :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag och sambon har aldrig åkt iväg samtidigt, eller så har vi haft möjlighet att ta med oss katterna dit vi åkt.
Skulle vi däremot åka nånstans båda två skulle jag lämna hos syrran eller min familj eller eventuellt sambons familj men speciellt en av katterna är mer van och trivs med min familj. Dom bor ett par timmar bort, men dom är vana att åka.
Det finns ingen möjlighet att katterna kan bo i någon del av hemmet utan att behöva introduceras med den andra katten?
Katterna blir ju inte lika ensamma som om dom bara får tillsyn ett par gånger/ dag.
Jag åker bort några gånger om året och lämnar alltid katten hos mamma. Kissen har blivit så hemtam där med årens lopp så det har blivit ett andra hem för henne och hon har blivit lika intim med mamma som med mig hemma.
Till ts, jag skulle ha lämnat katten till svärföräldrarna i ditt ställe. Om de bara är snälla mot katter så skall det nog gå bra. En sådan förändring brukar katter klara, och det är väl bättre att de har sällskap hela tiden än att bara få tillsyn någon gång om dagen, skulle jag tycka. Du får säkert tillfälle att lämna katten där fler gånger och då kommer den bli mer och mer hemtam där med tiden, som min katt blivit hos min mamma.
Jag lämnar alltid iväg min katt då hon är supersocial och mår sämre av att vara mycket ensam än att byta miljö. Men jag är alltid noga med vilka som passar henne och har en "fallande skala" på lämpliga kattvakter. Men eftersom hon har tidigare kissproblem (känd som soffkissaren i bekantskapskretsen) är skaran av potentiella kattvakter inte jättestor…
Tack alla, för era delade erfarenheter och råd :)
1 vecka ska vi vara borta ni som undrade.
Blir nog så att vi åker med katterna ett tag innan och sova där med dem - så får vi se hur det går! Man märker ju om de vantrivs (inte för jag tror det kommer va så illa) och då tror jag att även svärisarna tycker de är bättre att vara hemma hos oss. Men somsagt det blir nog bra.
_"Innan du dömer mig, ta på dig mina skor. Snubbla på alla stenar som jag snubblat på. Res dig alltid upp igen och gå precis samma väg som jag gjorde."
_
🌺
Jag lämnar alltid min katt antingen hos min mamma eller hos min kusin.
Mamma brukar ha honom för det mesta och han stormtrivs där. Eftersom jag och mamma har ett väldigt nära förhållande så är Teddy väldigt van vid henne och mamma avgudar Teddy. Han blir bortskämmd till max där och de spenderar eftermiddagarna med att sova middag i mammas fåtölj tillsammans.
När mamma och jag båda ska åka bort eller om mamma inte kan ha Teddy så har jag min underbara kusin som tar hand om honom. Hon är en sann djurvän och van att ha katter. Just nu vill hon inte binda sig så hon har ingen katt men hon blir alltid glad över att få passa Teddy ett par dagar.
Om varken min mamma eller min kusin kunde passa Teddy hade jag nog valt att inte åka någonstans. För jag är väldigt petig med vem som får ta hand om honom.
När vi bara hade Smille hos mamma brukade vi lämna honom hemma hos min mormor under tiden, men nu när Dixie finns där och vi ska till grekland en vecka i juni så vet jag inte vem som tar hand om alla djur. men aldrig att jag vill lämna katterna på ett katthem iallafall.