Blocket debatt!
Vad tror ni…? Ris eller ros att blocket har höjt minimum priset på kattunge till 500 (från 100?) och på hundvalp till 1000 (från ????)?
Själv blir jag mörkrädd när jag läser alla kommentarer på facebook om vad folk tycker. Har aldrig tänkt innan på att folk kan vara så blinda när det gäller hur katter förökar sig. De verkar tro att det är "naturens gång" att vi i ett bostadsområde kan ha kanske 20+st katter och att alla dessa SKA (enligt naturens gång) vara fertila och gå runt och mysa med varandra. Om katter inte hade varit sällskapsdjur så hade de antagligen inte funnits lika många eftersom de hade haft egna revir och så vidare.
Kastrera era katter för fan! Finns INGEN anledning till att (som folk skrev på Facebook) slå ihjäl kattungarna för att du inte kan bli av med dem. Finns ingen ursäkt för ett sådant beteende! USCH… ARGGGG!!
Detta är MIN åsikt. Var tvungen att ventilera mig!
Jättebra gjort av Blocket, ett litet steg i rätt riktning. Kommentarerna fick jag sluta läsa för de gjorde mig så extremt upprörd
Att Blocket höjer minimipriset på katter är ju jättebra, hoppas hoppas bara att det till slut kan höja kattens status!
MEN det finns som sagt andra annonsvägar, inte minst facebook där det annonseras ut katter och kattungar till höger och vänster till inga större summor eller gratis. Läste i en grupp för ett tag sen om en som skulle ge bort en kattunge till en person flera mil bort och skulle köra kattungen dit. När hon kom fram fanns inte köparen att få tag på så det var bara att köra hem med kattungen igen.
Det är verkligen skrämmande ibland att se hur kattägare behandlar sina katter och man kan inget göra. Man vill inte kastrera och sen omplacera fort som tusan för att katten kissar inne m m, mm.
Är aktiv för en kattförening och på vår facebook får vi ibland in annonser där ägaren inte kan ha kvar sin katt pga olika anledningar. Före jul var det en som köpt en 12 v kattunge på lördagen och på måndagen la hon ut annons på den pga allergi.
Idag en annons på en 6 mån kattunge pga separation….
Tänk om folk kunde tänka igenom sina beslut lite….
Tycker det är ett bra steg. :) Nu har jag inte sett många negativa kommentarer på fb förutom en som tyckte det var dyrt för en katt.
Om man läser igenom på blockets egna Facebook sida så finns det många som är nästan arga över priset.
Hoppas att detta får folk att öppna ögonen och komma på att man ska kastrera sina utekatter!

Vart hittar jag det på fb?
Tror att även om säljare kommer att skriva 500kr i annonsen för att följa reglerna, så kan de ändå smyga in ett "pris diskuteras" någonstans i texten.
Tror inte de kommer att kosta det ändå.
Det här med hundar vet jag faktiskt inte vad jag tycker. Hört en del historier om folk som avlivar sina hundar när de inte blir av med dem snabbt nog. Det händer ju i och för sig katter med. Men jag tror att man ändå kan hitta bra hem fast hunden kostar 500kr. Symbolisk summa heter det ju vid omplaceringar.
Okej gick in på blockets fb och där var det en hel del tråkiga kommentarer. :/
Gå in på Facebook och in på blockets egna sida.
Jag trodde faktiskt att folk hade en högre syn på katter i dagens samhälle. Nu känns det som att jag faktiskt har talat för döva öron alla dessa gånger som jag har försökt "läxa" upp en och annan om kattens värde och status.

Hade ingen aning om att de hade fb sida.
Tycker att det är bra att de har gjort så ang katt
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Den tråden var läskig:(
Var tvungen att skriva fast jag inte skulle göra.
Tycker det är bra att frågan om kattens status kommer upp på fler ställen! Det är ju inte alla som är här inne och läser.
Skriv nu allt ni bara kan på Blockets facebook 
Jag tror säkert att folk kommer sälja katter billigare på annat håll men det är ändå positivt att Blocket tar ställning och gör sitt för att höja kattens värde. Det är levande varelser och inte slit- och slängvaror.
Även om debatten bitvis är hätsk så tror jag att det ändå kommer vara några människor som kommer till insikt och det är bättre än inget.
Tycker det är otroligt bra av blocket att höja priserna på både katt och hund, heja blocket :).
Är man inte villig att lägga 500kr på en katt så ska man INTE ha en katt. Det är liksom det billigaste under kattens liv.
Förhoppningsvis så tänker folk ett steg längre innan dem skaffar "sommarkatten" eller släpper ut sina okastrerade katter, men det tvivlar jag starkt på! 
URL till den facebook sida?
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
#14Söker du på blocket på fb så kommer den upp :D Gjorde för mig i alla fall :)
Och varför är det så svårt att antingen sända pm eller skriva URL här?
BRA Blocket !! 
#16 Lika "svårt" som att söka själv med ;)
Jag tycker det är jättebra att blocket ändrat lägstapriset men lite skrämmande att läsa vissa kommentarer på fb-tråden och hoppas att blocket inte bryr sig om dessa och ändrar tillbaka.
Vissa kommentarer var dock lite komiska då vissa trodde att det skulle kosta 500kr att lägga upp en kattannons… :P
#20 Jag har länkat till den, se #18 :)

Hoppsan då! Det missade jag 
Skrev en kommentar där jag med, var tvungen att skälla lite på folk som säger att de aldrig skulle betala mer än 100kr/katt.
Usch vilket folk det finns, men heja Blocket! Jag skulle personligen aldrig betala mindre än 1500 för en huskatt.
Vänliga Hälsningar Lina
500kr och uppåt tycker jag är bra.
skulle gärna se fler krav som t.ex vaccinering dock, då jag tycker det är viktigare än priset och drar antagligen automatiskt upp priset också.
#25 Håller med dig! Men vi kan väl hoppas att detta får köparna att bli lite mer kritiska till var för katt de köper. Om de hittar en katt för 500 som har vacc. och chip så lockar det kanske mer än att köpa en katt för 1 kr och göra allt själv? Och de som säljer sin katt på blocket för 500 kr utan något alls kommer få svårare att bli av med katterna.
#26 Får hoppas det blir en sån effekt :)
#26 Jag tror ju tyvärr inte att folk som köper katt för 1 kr bryr sig om vaccinering och chip. Det är ju många som struntar i detta öht. Och de som skrev på blocket att de aldrig skulle betala 500 kr för en katt lär väl ännu mindre vaccinera och chippa.
Jag tycker inte att Blockets förslag är dåligt, men jag tycker de börjar i fel ände. De skulle ha börjat kräva vaccinering och id-märkning först, för då åker priset upp automatiskt. 500 kr utan att något gjorts med katten blir ju bara en trevlig extrainkomst rakt i fickan på de oseriösa uppfödarna.
Mycket bra initiativ då det aldrig kommer ändras om inte stora företag som t ex Blocket tar ställning i sådana frågor. Det kan förändra samhällssynen på sikt, i kombination med information och kunskap från andra håll. Jag tänker INTE läsa på Blockets Facebook eftersom jag lovat mig själv att sluta med sådant som bara gör mig fullständigt ledsen. Vet att jag kommer vara så äcklad efter vad jag kommer få läsa att jag hellre struntar i det. Blir ledsen bara jag tänker på det.
www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter
#28 Du har (tyvärr) en poäng där mitzerl. Det kommer nog i början inte att göras mer för katterna pga prishöjningen. Men det kommer åtminstone höja statusen litegrann för katter i allmänhet.
De som inte har en femhundring att lägga på en katt kan sållas bort. Dock är det väl som med allt annat att man kan ju alltid maila till annonsören och fråga om man får köpa katten billigare. Finns ju fräcka människor till allt, hoppas bara folk inte börjar gå med på sånt och sälja bakom kulisserna för mycket.
Hur många kommer inte sätta 500:- men sedan ändå sälja dem för 10:-/tassen, tyvärr många.
Ok jag kunde verkligen inte hålla mig… var inne och läste, men mest för att jag var tvungen att få skriva min syn. Kändes väldigt skönt :)
#31 Ja det känns lite så. Men kanske inte på sikt, hoppas jag. På sikt ska det bi pinsamt att maila och fråga sådant, och på sikt tror jag det kommer hindra impulsköp bland annat.
Jag tycker det är bra av Blocket. Ett litet försök att höja kattens status iallafall.
Det där förslaget som någon skrev tidigare här i tråden om krav på vaccination tycker jag är bra. Jag är positiv till prishöjningen, att en katt skall värderas mer än en tjuga per tass, men som alltid så befarar jag att det finns de som ändå kommer att sälja katten billigare än vad reglerna anger. Tyvärr.
Att jag har betalat 1300 för en katt från ett katthem känns så bra. Jag vet precis vad jag har betalat och vad som "ingår i priset". Tryggast så.
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!
Tycker prishöjningen är bra men jag tycker fler krav ska dit.
Lite OT men…
Det där med facebook fick mig och tänka på en person jag prata med angående huskatter, en person som svär över folk som kastrerar sina katter "blir ju inga fler då ju" var gnället man fick höra. Orka inte dra igång disskusion så jag svara med "det är liksom det som är meningen".
Nu har ju den personen också en honkatt hon låter sitta bunden utomhus hela dagarna i hopp om att någon hankatt ska komma förbi och sätta på den vad hon berätta själv. 
#36 Då tycker jag att du skall anmäla den personen då man ej får binda en katt ute..
#37 Hade jag gjort om jag vetat namnet på den och vart den bodde.
Jag mår dåligt när jag ser hur lågt värde levande varelser har hos så många människor.
Det känns dock skönt att så många gått in och kommit med bra, vettiga argument för varför priset bör höjas på alla djur.
Jag tror heller inte att det här kommer lösa problemen som finns men det är ett steg i rätt riktning och man får vara glad för det lilla som ges. Förhoppningsvis inför Blocket krav på att djur som säljs är registrerade, vaccinerade och veterinärbesiktade.
I framtiden hoppas jag personligen att man ska kunna införa ett totalförbud på avel om du inte är godkänd registrerad uppfödare, detta tycker jag självklart ska gälla alla sorters djur.
Bra initiativ av blocket! :)
Seeing isn't believing, believing is seeing.
/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Undrar bara om vem som följer upp detta? Att skriva ett pris o verkligen hålla det är ju inte samma sak, att kattungar ska levereras tidigast vid 12v ålder vet vi ju alla, men hur många håller det egentligen, vem kollar upp sånt?
#40 Rätta mig om jag har fel, men jag tror att de läser igenom annonserna och godkänner dem innan de publiceras?
Sen är det självklart att de som säljer katterna kan skriva i annonserna att katterna är 12 veckor fast de inte är det, men det kan ju gälla även reggade uppfödare.
Vänliga Hälsningar Lina
Som en liten passus i det hela, har jag för mig, att GP var allra först med att kräva minimipris på katter och inte tillåta bortskänkes på djur. Då(detta var länge sen) sattes 100 kr. lika som blocket hade förr. KAnske någon som har lust att kontakta GP och be dem följa Blockets policy?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#41 Du har rätt. De skummar igenom alla annonser innan de sätts ut på sidan :)