Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1503 ggr
Internettan
0

Katthår och katthår

Vet inte om det skrivits något om detta förut men jag kunde inte hitta i alla fall.

Jag har sex katter. Tre helvita, en svartvit, en helsvart och en brunsvart. På våra svarta/mörka kläder finns mängder med vita katthår, lite beroende på vilket material det rör sig om. Det finns däremot aldrig svarta hårstrån på de vita eller ljusa kläderna.

Jag kan heller inte se att det över huvud taget finns några svarta hårstrån någonstans i lägenheten medan de vita samlas på olika ställen. (Ett och annat svart hårstrå har jag väl sett någon gång men det är försumbart.)

Är det så att vita hårstrån alltid fälls mer än svarta? Vad lustigt i så fall. Vad kan det bero på?

Finns det någon som har problem med svart katthår?

"Every point of view is a view from a point."

Neela
0

Underullen är ofta lite ljusare och jag tycker svarta kläder är helt omöjligt att ha oavsett vilken av katterna jag klappar. Även den helsvarta hårar ner mig så jag ser ingen skillnad mellan färgerna. Däremot har katterna olika pälstyper och hårar mer eller mindre.

Internettan
1

Okej, tack för ditt svar. Alla mina katter utom den brunsvarta är släkt. (Mor och fyra ungar.) Visserligen är en av de vita ungarna semilånghårig medan mamman och en annan unge är korthåriga vita. Den svartvita har något längre hår än de helt korthåriga och den helsvarta är korthårig. Så lite olika pälstyper kan man kanske säga att de har.

Det känns ändå konstigt att de vita bara skulle råka fälla mer än de svarta.

natalia_mb
0

Jag har hört att vita katter vanligtvis fäller mer hår, men så har jag också hört att det är en myt… svårt o säga!

Scorpio97
0

Härhemma har vi en svart-vit, en röd(tabby?) och en gråspräcklig (kommer fortfarande inte ihåg vad hennes färg heter)

Alla löser lika mycket hår, även om den sistnämda löser mest just nu eftersom hon tycker det är för kallt för att vara ute (:

Hennes katthår hittar jag överallt, eftersom hon är i mitt rum samt sover med mig. En gång tog jag en alldeles nytvättad BH ur byrån, och det var katthår i den! Helt omöjligt att bli av med det också xD

Hade en kompis som är pälsallergiker, då fick jag stå ute på altanen och ta bort allt hår…

//Jessie

Uppkatten
2

Har svarta missar och hela lägenheten full med katthår… speciellt efter den semilånghåriga….

Ett bra tips för att få bort (samla ihop) katthåren är att ta ett par vanliga gula diskhandskar och sätta på händerna och sedan dra med händerna fram och tillbaka över t ex soffor/fotöljer/mattor etc. På så sätt kan man lätt få bort massor av katthår! Mycket mer effektivt än att dammsuga tycker jag! (Gör alltid så här först och dammsuger sedan).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Internettan
0

#3:

För mig är det lätt att säga att det inte är en myt. :)

#4:

Känner verkligen igen mig. Köper såna där kläd-rullar med klister för att få bort håren och det går åt hur många som helst. Mindre kul.

Nu förstår jag i alla fall att det inte bara är vita som fäller.

#5:

Åh, tack för tipset. Det ska jag verkligen pröva.

Slashignore
0

Vi har alla olika färger på våra katter (har dock ingen helvit längre då han gick bort i våras…) Men jag tycker inte att det är så mycket katthår som det borde vara. Visst man ser ju vilken jacka som är min jacka när jag är på jobbet men det är enligt mig inte ohygieniskt mycket. Men nu har vi Norska Skogkatter också och de fäller (enligt mig) inte så mycket. Min huskatt fäller lite mer, han är svart och långhårig.

Tilla_
1

Kan även tipsa om att köpa en klädborste (i denna typ http://www.blancks.se/eshop/fritid/vard-ovrigt/article178.aspx). Jag tycker inte att den fungerar så bra på kläder då den blir lite klumpig men på soffor och mattor är den det bästa jag haft. Tidigare har jag klisterrollat och dammsugit tex soffan för att få bort allt ingrott katthår med mycket mer jobb och mycket sämre resultat. Klädborste ftw! ^^

Internettan
0

Verkar var ett bra tips. Tack och lov har jag bara skinn-liknande möbler och när det gäller mattorna har jag såna som går bra att dammsuga bort katthåren på. Men jag har haft mattor förr där jag fått ha särskilt munstycke till dammsugaren (typ sammet som i klädborsten) för att få bort ludd och hår.