Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2524 ggr
VStromberg
0

Foderallergi hos katt?

Hur vanligt är det egentligen? Tog över en bondkatthona på ca 1,5 år som kliade sig nåt så in i he****e, bytte från torrfoder till Vom og Hundemat m. laks och råa kycklinghjärtan. Tycker att det blivit någonlunda bättre, men fortfarande dyker såren upp. Kanske blivit en vana att klia sig i 1,5 år så att hon fortsätter med det? Kanske det inte är foderallergi? Vad tror ni? Någon som vart med om liknande? Och ja, jag ska ta henne till veterinären så snart jag fått pengar. Undersöka vad detta är samt kastrera, ID-märka och vaccinera henne. Självklart är hon endast inomhus.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Neela
0

Kyckling och fisk är två väldigt vanliga källor till allergi så den typen av mat hjälper sällan. Dessutom innehåller inte hundmat rätt mängder av allt katter behöver, nu vet jag inte hur det är med just det färskfodret du ger men det behöver du kolla upp. Vi har inte hittat något vanligt torrfoder som vår foderallergiska katt kan äta utan att få problem så han står på allergifoder.

VStromberg
0

Torrfoder är inget alternativ för mig, varken för hund eller katt.

Var har du hört att kyckling och fisk är vanliga allergikällor? Jag har hört tvärtom..

MVH Viktoria S

Mymlan
0

Ta bort fisken. Testa ge foder som ej innehåller spannmål och fisk så skall du se att det blir bättre..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Neela
0

Jag är en inbiten blötmatsförespråkare men ibland har man inget val.

Tvärtom? Du menar att kyckling och fisk är bra?

VStromberg
0

#3, Ger henne inget spannmål nu, däremot är det ju lax i fodret. Ska jag byta till enbart kyckling? Innehåller det allt hon behöver? Detta är min första katt, en impulsgrej, så jag kan inte jättemycket om hennes näringsbehov.

#4 Jag har hört att kyckling och fisk ska vara det bästa för en katt.. Är jag helt ute och cyklar?

MVH Viktoria S

VStromberg
0

MVH Viktoria S

Neela
0

#5 Ja, gällande fisk. Kyckling är det inget fel på men katter blir ofta allergiska mot det proteiner dom äter ofta och kyckling är väldigt vanligt i kattmat. Det är inte ett protein jag hade valt i första hand till en foderallergiskt katt.

Vill du barfa kan du läsa på lite, finns många vettiga artiklar om barf till katter. Just nu är det viktigaste att komma underfund med vad hon är allergisk mot, du riskerar att hon får magproblem om hon går med allergin en längre tid.

Neela
0

http://barf.ifokus.se/discussions/4d71393cb9cb4622390512a8-vom-hundemat

Här har du en tråd. Tänk bara på att det kanske inte hjälper och i och med att hon gått med allergisymtom ett tag kan mage-och tarm vara rätt påverkade.

Lusthan
1

Jag har en fiskallergiker här hemma. Fisk är högallergent för katter. Om du tänker efter så är katten ett ökendjur och i öknen finns inga fiskar. Det är alltså inte naturlig källa till mat för katter.

Kyckling har jag hört olika om men här klarar min katt kyckling utan problem i alla fall. Hon äter ofta kycklinghjärta, mage, färs, vingar och lever bland annat.

Jag skulle ta bort fisken, Svea slutade nästan som nakenkatt innan jag förstod att det var fisken det hängde på och hur jag skulle se till att hon inte får i sig fisk på något vis.

Idag äter de barf och blötmat som mjau och bozita. Ingenting annat.

Ger man en typ av protein hela tiden och i stora mängder så finns risken att katten utvecklar allergi mot detta. Därför är det bra att variera. Kanske är det därför det är så vanligt med kycklingallergi då det är något som är lätt att ge och många katter äter det nog ofta. Jag har också hört att många kycklingar matas med ett foder som det är fisk i och att detta skulle kunna ge en mycket känslig fiskallergisk katt allergiska symtom även på kyckling.

Har varit om mig och kring mig för att lösa detta. Kan säga att en foderallergi utreds inte genom blodprov utan genom att katten får äta av en och samma proteinkälla under ett visst antal veckor för att sedan gå över till något som den inte reagerar på och sedan ska det testas med samma protein igen i några veckor till innan man avslutar med ett foder den inte reagerar på för att sedan gå över och testa nästa proteinkälla. Kan ta riktigt lång tid att reda ut proteinallergi.

Min rekommenation är att ge vilt under de perioder katten ska återhämta sig då vilt sällan är högallergent. Vilt eller lamm brukar vara bra att ge. De matas heller inte med mat som det kan finnas fisk i har jag för mig.

Veterinären kan inte göra så mycket och jag skulle inte ge mycket för deras allergifoder för det är rena rama skiten i de flesta fall. Absolut bäst är om man kan ge barf för då vet man vad det är man ger oftast och då menar jag inte färdiggjorda korvar utan rått kött som det är.

Sunset_luna
1

Finns ju bozita blötmat me lamm å älg å lite andra ovanliga smaker, testa dom å se om det inte blir bättre, för det är förmodligen en proteinkälla som missen inte ätit av förut å då "bör" misse inte vara allergisk mot det. Och fisk e högallergent för katter så om dom blir allergiska e det oftast mot fisk. Finns många sådana trådar här inne oxå om du vill läsa mer :) lycka till.

Lusthan
1

Det man ska komma ihåg med blötmat är att risken finns att de blandar olika köttsorter men att det i huvudsak är det som står på förpackningen, det kan alltså vara ren i som det står men också vara nötkött (också högallergent), fläsk och kyckling i ändå.

Därför är det bästa när man kollar foderallergi att enbart ge rått kött av ett protein.

Neela
0

#11 Precis. Ofta när smaken är lamm innehåller fodret tex minst 4% lamm men de andra procenten kan vara vilken köttsort som helst.

Önskar att vår katt accepterade barf, hade varit så mycket enklare då.

Lusthan
0

Mina accepterade det inte till en början men nu gör de det. Det tog lite tid men är så sjukt värt det. Nu äter de både blötmat och barf men när jag har ekonomi och kan kuska runt och handla billigt bra kött så kommer jag att göra det. :-)

Neela
0

#13 Jag har alltid tänkt att katter äter om dom blir hungriga och det är bara att vara envis men tyvärr stämmer det inte alltid. Nu har vår ena katt även inflammerad tarm och magsäck och han matvägrar totalt om maten inte passar, såpass att vi fått tvångsmata honom i perioder.

VStromberg
0

Låter bra. Ska testa ge henne en sort VoH utan fisk. Fortsätter tillsätta kycklinghjärtan.

Är det någonting annat som jag ska ge henne? Om jag ex. ger följande;

Färsk kyckling, innanmäte och nötvom. Vitaminiserat.(VoH Hundemat) + råa kycklinghjärtan.

Lever? Borde väl ingå i innanmäte?

Hela möss har jag möjlighet att ge.

MVH Viktoria S

Neela
0

Läs på lite om barf som sagt, jag länkade till en tråd om VoH för katt. Det är en hel vetenskap och ska du ändå barfa är det bättre att hålla sig till en proteinkälla, det är min åsikt.

sagan
1

Bozita, Mjau, Icas m.m blötfoder innehåller tre proteinkällor (nöt, gris och kyckling). Så det är inte bra att ge det om man inte vet vad kissen är allergisk mot. Man ska under åtta veckor ge allerigfoder och sedan provocera med en proteinkälla i taget förutsatt att kissen är symptomfri. Vill man inte ge det kommersiella fodret z/d, hypoallergenic osv så kan man Barfa med en proteinkälla man vet att katten inte ätit förut. Exemplevis hjort. Finns att läsa här hur man går tillväga. http://www.doggyrapport.se/doggyrapport/04/rapport0104.pdf