Introducera katt med hund
Vi kommer nästa vecka få hem en katt som ska bo hos oss. Katten är ursprungligen min pappas men han avled hastigt i november.
Sen dess har katten bott hos min bror. Anledningen till att vi inte tog hem katten på en gång var att en av våra hundar avskyr katter. nu ska hon tyvärr avlivas pga ålderskrämpor och sjukdom.
Nu undrar jag hur vi ska göra på bästa sätt. Vi kommer att ha en hund kvar. Supersnäll. Hon är 6 år gammal och har hos sin tidigare ägare bott med katter. Under de tre år hon bott hos oss har hon inte haft närkontakt med katt alls.
Katten har inte träffat hundar under sina 3 levnadsår.
Hur gör jag nu när de sammanförs? Vill ju att allt ska bli så bra som möjligt för katten (och hunden såklart). Det var min pappas ögonsten så jag vill göra det bästa möjliga. Både för hans och kattens skull.
Sen har hon varit innekatt under alla år då pappa bodde i lgh. Vi bor i radhus med mkt. biltrafik i området så helst vill jag att hon fortsätter vara inne. Är detta möjligt? Är det svårt att hålla en katt inne då man bor i hus?
Är så rädd för att göra fel för lilltjejen.
Hoppas någon av er har lite tips och ideer.
Tack på förhand!
Vi har en schäfer hanne som gärna ville smaka på våra katter när de först kom hem till oss…jag köpte en mjuk munkorg till honom som han fick ha på sig…
De första dagarna hade jag hundarna instängda bakom ett kompostgaller i ett angränsande rum till hallen…på det sättet kunde hundarna se katten, och katten kunde se hundarna…
Det går alldelles utmärkt att ha innekatt när man bor i hus. Vi har nätat in altanen vilket innebär att katterna får vara där ute och vi kan vädra utan att behöva oroa oss för rymmare.