Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 975 ggr
[Devya]
0

Vad gör man?

Det har visat sig att min systerson är väldigt allergisk mot katter och nu så borde man ju hitta ett hem åt de två katter som de har. Men är det ens möjligt då ena katten är 13 år gammal och den andra är 8?

Min syster säger att det är bäst att avliva dem och jag tycker förstås att det är hemskt då de är ändå friska och i bra skick. Jag skulle tagit emot dem om jag kunde men min ekonomi tillåter det inte plus att de är utekatter och jag kan endast ha innekatter här i stan.

Vad gör man?

Mooniq
0

usch ja, svårt beslut.

Ring lokaltidning och fråga om de vill göra reportage. Lappa i affärer, annons i tidningar..lägg ut förfrågan på facebook. Jag tillhör nog en liten skara som önskade mig en vuxen katt när jag skaffade katt för7 år sen, så det bör finnas fler.

lycka till i alla fall.

Glad

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Fridaaaa
4

Ja det är helt klar möjligt :)
Vi t.ex tog hand om en 12 årig katt för 2 år sedan, och vet en som adopterade en 9 år gammal katt, så omöjligt är det inte.
Jag tycker att det är bäst att hitta ett nytt hem, ogillar när man avlivar friska djur :S

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Devya]
0

Jag tror att det blir i sådana fall jag som får ta och göra det eftersom jag vet att det annars inte blir gjort.

Frågan är om det går att få den äldsta katten omplacerad för hon är verkligen speciell. De människor som hon inte tycker om (det är många) märker det väldigt tydligt också. Hon får en kall blick och smäller till personen, sedan går hon iväg morrandes.

Ibland tycker hon om mig och andra perioder inte. Jag har aldrig varit med om en konstigare katt men jag tycker om henne ändå och vill inte att hon ska avlivas. Men ja, det kan bli knepigt att få henne omplacerad.

Jag får bara hoppas att någon vill ha dem för de måste bort snabbt då min systerson verkar börja utveckla astma till på köpet.

OberonsMatte
5

Jag tog över min systers 2 katter när den äldsta var nästan 14 år gammal. Han fick ytterligare 2 år innan det var dags att somna in och de åren var nog de lyckligaste i hans liv, trots att han och min syster hade en väldigt nära relation.

Min syster betalade för sina katters kattsand och kattmat genom autogiro varje månad eftersom jag själv redan hade 3 katter när jag tog över hennes. Det kanske kan vara en lösning ifall det hänger på ekonomin?

Sajtvärd Katter iFokus

Neela
0

Om ingen akut kan ta katterna tycker jag inte dom har något val. Allergi är inte att leka med och gäller det ens barn hade inte jag väntat nån längre stund.

Uppkatten
3

Man kan alltid kontakta katthemmen och höra om de har möjlighet att omplacera katterna. De brukar då ta ut en s k omplaceringsavgift. Kattens ålder brukar inte vara ngt hinder mot omplacering via katthem. Däremot kan det vara så att katthemmen har överfullt och därför inte kan ta emot. Man kan också gå in på katthemmens hemsidor under t ex Privata kattannonser/Omplacering (det kan heta lite olika) och själv lägga in en annons där om att man behöver omplacera sin misse.

Det brukar gå att hitta bra lösningar för katter (även för äldre katter!), men det kräver förstås en del jobb. Att avliva friska katter är inte OK tycker jag.

Många föredrar t om äldre katter eftersom de inte vet om de kommer att kunna ta hand om en liten misse i t ex 20 år framåt.

Hoppas det löser sig!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

grizzen
0

Är i lite samma situation själv, har fått astma o pälsdjursallergi och har en fin 5-årig bengal. Vill självklart egentligen ha kvar honom men… Helst vill man ju att han flyttar till ngn man känner men alla har redan massa djur. Känner mig hemskt skyldig till att han behöver flytta, och vet att han kan vara svår att omplacera. Han är utekatt, jagar och blir väldigt tjurig på vintern när snö o regn hindrar honom från att jaga som han vill.Rastlös! Drar mig från att lägga ut en annons för då blir det alldeles för verkligt! :(

Tyrisen
0

Tycker #4 kom med ett bra förslag! :)

Sen är det inte alls omöjligt, men man måste lägga ned tid och arbete på en bra och trevlig annons t ex. Tråkigt att du känner att det är du som måste ta tag i det, men väldigt bra om du gör det :)

Jag letar just nu själv efter en äldre katt och det var därför jag gick in i tråden, så det finns de som är intresserade. Men tyvärr kan jag endast ha innekatt. Jag letar annars efter en kompis till min katt som är 8 år och har förlorat sin vän. Tror att det är bra med en som är ganska jämngammal, och det borde ju finnas fler än jag som letar men inte tänkt på att ta en vuxen?

Du kanske kan få annonsen att sticka ut genom rubriken "Söker din vuxna katt en kompis?" eller liknande. Beskriv att det kan vara en fördel för en vuxen katt att få en kompis som också är äldre, så de är lite på samma nivå. Som sagt, tror inte alla tänker på att det kan vara smart när de skaffar kattkompis :) Litet tips bara som kan få folk att klicka på din annons.

Alla annonser ser ju så lika ut och det är lätt att bara bläddra förbi. Lägg in fina bilder där man ser hur katterna ser ut också.

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

Tyrisen
0

Vill också tillägga att jag inser det svåra i att omplacera katten som är lite lynnig. Har själv haft en katt (kompisen som vi letar "ersättare" för, blev tyvärr sjuk) som jag tror hade varit svår att omplacera. Kanske omplacering mot avgift via katthem är en bra lösning på det, om det finns något katthem som har plats för det. Fråga kan man ju alltid.

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

Uppkatten
2

Det är inte alla som betraktar "lynniga" katter som "ett problem". En del av oss trivs med att försöka få katter att må och fungera bättre i vardagen och ser det som en utmaning.

Hur en katt beter sig kan dessutom variera mkt beroende på kattens omgivning, hur katten blir bemött, om den blir förstådd, hur mycket den aktiveras etc.

Själv tycker jag att det är viktigt att varje misse får finnas utifrån vad som passar just den missen bäst. En del missar är sociala kelgrisar, andra vill ha mindre med oss människor att göra men har ett mkt bra liv ändå. En del katter vill umgås med alla - andra vill bara umgås med en två-bening (om ens det). Det viktiga är att vi lyssnar och att "rätt" misse hamnar i "rätt" hem.

Hoppas att det löser sig för missarna!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.