Könsfråga...
Jag undrar över det här med sköldpaddsfärgade katter… är det sant att det bara är honkatter som kan bli det?
Om det är sant skulle jag vilja veta om det är någon som vet varför det är så…jag förstår att det har med genetik att göra…men vad är det som orsakar det?
31-åring som försöker bli klokare tackar på förhand 
Det har med de dubbla xx kromosomerna som honorna har,dvs anlagen hamnar i båda kromosomerna. En hankatt kan få det men det är ytterst ovanligt.
Haha åh! Vi jobbade med färger och sånt i skolan nu i höstterminen.. om varför just bara honan fick en viss färg.. men fasen.. redan glömt :P..
Något med dominant :P
Så en hankatt kan bli "padda"?
hahaha
Som #1 säger så är det katter med 2 x-kromosomer som blir sköldpaddor och det är till 99% honor.Det kan hända med en hane om det var 2 foster som sammansmällte till ett vid de allra första delningarna.
Det finns två grundfärger hos katt, rött och svart, och de sitter på x-kromosomen. En hona kan då få en röd x-kromsom från ena föräldern och en svart x-kromosom från den andra.
Hanen får bara en x-kromosom (från mamman) och en y-kromosom från pappan. Alltså får hannarna mammans färg (och är hon padda får han en av färgerna)
/EvaS
S*Capsicum´s www.capsicumcats.se
Nu tror jag att jag förstår…
#5 så som #4 sa menar jag ;)
Hahaha, jag förstår 
Men om det är en hane med samma färger, heter det sköldpaddsfärgad då med?
Jag har hört men är inte säker på detta, att om en hane blir padda så är den steril,stämmer det?
Spännande…jag vet inte 
Detta är intressant…
Jag har fått höra att de flesta orangea katter är hanar också?
#11 ja de flesta röda är hanar eftersom det krävs att båda föräldrarna är röda (mamman kan även vara padda eftersom paddor har båda grundfärgerna) för att det ska födas röda honor.
När man ska lista ut sånthär så är det lättare att göra korsningschema med :D
Då ser man de framför sig :)
#12 okej! då förstår jag, tack :D
#9 Det fåtalet paddhanar som föds är sterila.
#12 De flesta är att ta i, det finns gott om röda honor också även om jag håller med om att det är enklare att få fram röda hanar.
Kort förenklad genetik (som jag borde uppdatera med lite mer känner jag) http://felisinhorto.se/9C64FACA-852A-4871-85C6-B8BB17431D1A.html
#12 Konstigt nog hävdar ingen det om svarta honor, som ju följer samma "regler".
#15 ursäkta ordvalet
Det finns även fertila sköldpaddsfärgade hanar! Men de är ovanliga!
I en kull då en är svart, tre är paddor och två är röda, så är chansen väldigt stor att paddorna är honor, rödingarna är hanar och den svarta är "vilken som", har jag märkt.
Intressant. Jag visste inte att båda föräldrarna var tvungna att bära på rött för att få röda honor.
#16 Så det skulle finnas flera svarta honor än hanar?
Det är inte alldeles säkert att den enda procent hanar som föds paddfärgade är sterila, men majoriteten är det.
Vår djurvårdare har berättat att hon träffat på en paddhane (den enda hon träffat) som faktiskt blivit far och som hon vet att det definitivt var han som var far till kullen. Så det finns alltså undantag. Av detta lär man sig att även om man tror att hanen är steril bör man ta det säkra före det osäkra om man har en blandad kattgrupp där hemma.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Så fin hon är!
#22 Fantastiskt fin hon är. Ser ut som 'skepparkatt', men det kan vara bildvinkeln som gör att det ser ut som en extra tå per tass. ca 5% av de röda katterna är honor.
Som jag skrev i #21 så finns det alltså ett minimalt antal av de redan få paddfärgade hanarna som inte är sterila. Naturen luras ibland.
Jag vet två stycken röda honor men dom andra jag vet är hanar, Hans och Lukas mamma och syster är det som är röda honor :)

#19, det beror ju på föräldrarna 
Är mamman sköldpaddsfärgad och pappan röd kan det bli sköldpaddsfärgade honor och röda honor, medan hanarna kan vara antingen svarta eller röda. Så i en sådan kull är det de röda som kan vara vilket som medan de svarta måste vara hanar.
Är mamman sköldpaddsfärgad och pappan svart är det tvärtom, där kan honorna bli sköldpaddsfärgade eller svarta och hanarna antingen svarta eller röda. Med andra ord är det den här kombinationen du verkar ha råkat ut för mest.
Är mamman svart och pappan röd blir alla honkattungar sköldpaddsfärgade och alla hankattungar svarta.
Är mamman röd och pappan svart blir alla honor återigen paddor medan hanarna blir röda.
Vilket betyder att samma överreprsentation av röda hanar jämfört med röda honor finns för svarta hanar jämfört med svarta honor.
Precis :) Det är roligt med genetik. Man kan ju praktiskt taget förutspå framtiden ibland.
#24 då sa jag inte fel när jag skrev "de flesta" i #12 om bara ca 5 % av de röda är honor 

Vad är källan på att det är så lite som 5 % av de röda katterna som är honor? För det låter ärligt talat ganska osannolikt…
#29 Undrar jag också, aldrig hört den siffran och då är jag ändå rätt aktiv inom kattvärlden.
#29 Minns inte var jag läste det. Återkommer om jag hittar det igen.
Och det går väl bara att få röda honor om både mamman och pappan har rött? ;) och korsar man två röda så blir det väl bara röda kattungar? Eller tänker jag fel? :)
#23 och #24 tack, själv så tycker jag att hon är lite fulsöt ;) men hon är ändå den finaste och mest speciella katten jag känner, tyr sig i princip bara till mig :) #24 hon har bara 5 tår, så det är nog vinkeln :)
#20 Det är samma regler för att få fram en röd hona, som en svart.
#34 Hur tänker du nu?
Svart / rött nedärvs ju så att säga dominant. Vad far/morföräldrarna var, om det fanns svart där, är ju irrelevant.

#37 Parar du en röd hane med en röd hona så blir alla kattungarna genetiskt röda,
Bär föräldrararna på dilution kan det även bli cremungar.
Stolt ägare till tre La permer
Då ber jag så hemskt mycket om ursäkt! :) Jag som alltid skäller på folk som skriver saker som de inte är säkra på.
Tog bort vad jag skrivit så att andra inte får fel uppfattning efter min info :)
Ingen fara, jag är själv ganska så snurrig när det gäller färger och det var mest en chansning från mig ;) men är xx (mamma) röd och xy (pappa) röd så är ju alla x röda och då borde det väl bli röd eftersom att inga x är svarta? Eller är jag helt ute och cyklar? (Borde egentligen inte skriva öht när jag är trött *suck*)
#40 Precis