Kastrering?
Hej,
Jag ska kastrera min katttjej imorgon…
Glömde fråga när jag bokade tid hur länge hon ska fasta innan…någon som vet vad som gäller?
Tacksam för snabba svar
Skulle tro att det är 12 timmar innan och ingen mat förrän hon är stabil igen. :)
Tack :)
Min veterinär säger att det räcker att man inte ger dem mat på morgonen. Då ska katterna kastreras strax innan lunch. Men det finns säkert skilda åsikter om det. 
När jag kastrerade min misse så skulle maten bort vid 9 på kvällen "vattnet fick vara kvar" och lämnade in henne vid 8 på morgonen :)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Det är inte alltid man vet exakt vilken tid som katten opereras, det är lite olika det där på veterinärmottagningar om man vet exakt tid.
Men om jag vore du TS så skulle jag låta katten fasta från ca 20.00 ikväll. Men den ska naturligtvis ha vatten framme hela natten ändå.
Hoppas att allt går bra, det kan vara lite läskigt ibland att lämna in katten på operation tycker jag personligen, jag blir alltid lite nojjig.
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!
Ja de ska fasta innan. Går bra att dricka :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tar bort maten när jag kommer hem från jobbet ikväll då…jobbar till 21.30 och har typ 5 minuter hem…hon ska lämnas 8.30 imorgon…
#4 hur lång tid tog det? när fick du hämta henne igen?
#7 jag kan berätta att jag lämnade in min honkatt på morgonen vid åtta-tiden, fick hämta henne sedan på kvällen runt sex tror jag det var. Min katt vaknade upp hos veterinären, vilket jag tyckte var jättebra.Men jag har även vänner som har fått tagit hem katterna från veterinären innan de vaknat upp. Personligen föredrar jag det första, så kan vet även ha koll på hur katten mår efter narkosen. Vet inte om man får säga till om detta hur man vill ha det på olika vetmottagningar faktiskt.
Klart katten var groggy när jag hämtade henne sedan, men det är ju inte så konstigt med tanke på narkosen.
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!
Det är typ 2-3 år sedan jag kastrerade sist…så jag är liksom lite ringrostig…
#7 Jag lämmnade in henne vid 8 och hon oppererades strax innan lunch och jag kunde hämta ut henne vid 2 men väntade tills 4 och då hadde hon vaknat till bra och var som vanlig inprincip lite trött kanske och svag. :)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Kastrerade min hona i oktober. Ingen mat efter 00.00 och eftersom hon inte åt ändå så sent så blev det vid 21.00.
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
#10 - åh va skönt att få det så direkt efter kastreringen! Att hon bara var lite trött och svag alltså.
TS - Det kommer att gå jättebra i morgon! Bara du inte talar om för katten att hon ska kastreras
!
Hahaha
Jag har faktiskt redan satt fram transportburen för att hon ska få "bekanta sig med den lite…(hon har trots allt inte åkt i den sedan jag hämtade henne) och det första hon gjorde var att gå in och lägga sig i den 
#12 Härligt! Vilken bra start…så fungerar det inte riktigt hemma hos mig med transportburar….
Jag hade satt fram den stängd först, men det var inte godkänt så jag fick öppna den åt henne 
min gosse hatar att åka bil och i transport haha så var lugnt och skönt när jag körde hem när han kastrerats kan jag säga hihi :D
När jag hämtade min tjej så pratade hon bara när jag var tyst…så länge jag pratade var hon knäpp tyst, så jag kunde föra en hel dialog med henne alla 5 milen hem 
#15….jösses vad jag blir avundsjuk! Som sagt, så snart transportburarna kommer innanför dörren så är BÅDA katterna som bortblåsta. Den ena långt in under soffan och den andra långt in under sängen. Det positiva är ju att jag alltid vet var de är…
Detta TROTS att katterna även har positiva erfarenher från att åka i transportburen. Jag tror att det för dena ena handlar om att vid en operation för ett år sedan så var hon helt förstörd och trasig i nästan två veckor efteråt. För den andra handlar det nog mest om att han tror att "näe, nu jävlar tänker de rycka ännu en av mina tänder!" (han har forl).
#17 Min blir åksjuk och jämrar sig mest hehe :P
Här står transportburarna alltid framme, så katterna är inte rädda för dem trots att de inte tycker om att åka bil.
Skönt, för då slipper man jaga runt katterna i hela lägenheten när man ska iväg 
Min katt äter faktiskt i en transportbur
fast inte samma som hon har vid bilåkning…
Anledningen till detta är att vi har två stora hundar som äter upp hennes mat om vi inte har det på det sättet 
Effter jag kastrerade min katt så har det inte blivigt av att ställa undan transport buren så den har fått stå framme och AnnaBell öppnar lukan och går in och lägger sej och sover :P
#20 Jag skulle gärna vilja ha det så, men det finns liksom inte plats för dem framme. Tanken när jag flyttade hit till min lägenhet var ju att jag skulle bo själv. Men nu några år senare så finns det både en fästman och två katter här
!
Och jösses….ja, jag har jagat runt katter både i min egen och andras lägenheter…
Vet inte om du fått svar, men man brukar säga att man ställer undan maten när man går och lägger sig dagen innan(senast 00.00), vatten går bra. :)
#24 Satte precis bort maten :)
#24 Tack för ditt svar
TS - Hur har det gått? Har du fått hämta hem katten än?
Hon är nu kastrerad, ID-märkt och vaccinerad och jag är fattig ;) Hon är hemma och mår bra…djurskötaren sa dock att det var på vippen att de behöll henne eftersom hon är så underbart söt *stolt matte*
Va skönt! Se till så att hon inte hoppar runt så mycket nu i början (vilket kanske är lättare sagt än gjort) med en så ung katt. Min sambo byggde små stegar av böcker och fotöljer för att katten skulle kunna gå upp i sängen eller i soffan. Och hon använde sig faktiskt av dessa stegar i nästan två veckor!
Hon leker här nu…de sa inget om att hon inte fick det… Jo det är skönt att det gick bra…inte lika skönt i plånboken dock…dryga 2000:- :-S
#30 Sa de inte? Fick du inget papper heller där det stod om saker och ting att vara uppmärksam på eller något?
Vad jag har förstått så handlar ju detta om en operation med ett sår som de syr igen. Varför katten inte ska hoppa så mycket i början handlar u mest om att stygnen inte ska riskera att spricka upp. Hur tycker du att hon har klarat narkosen då? Verkar hon slö eller ungefär som vanligt?
Jag ville inte berätta för dig igår om hur det var när min tjej blev kastrerad för jag ville inte oroa dig. Men Min katthona blev helt förstörd i två veckor, hon fixade inte narkosen alls och var helt chockad och panikslagen. Sedan uppstod det en massa komplikationer (som vi märkte redan på en gång faktiskt) som gjorde så att det blev jobbigt. Min vet sa att de de komplikationer som katten fått var förekommande men inte vanliga, troligtvis fick hon någon slags allergisk reaktion mot tråden som de använt. Men detta märkte ju vi som sagt en gång, så snart hon kom.Vill absolut inte skrämma upp dig på något sätt.
Helt övertygad om att allt går bra med din katttjej!
Hon är precis lika glad och pigg som vanligt…står ingenting i pappren om att hon inte får leka eller hoppa…bara att hon inte får gå ut på en vecka eller slicka på såret…hon har både ätit och vart på lådan sen vi kom hem…och busat lite med så klart ;)
Som #31 säger, undvik att låta henne hoppa och busa allt för mycket för det finns en risk att stygnen går upp. Det var dumt av kliniken att inte prata om dig om detta, då det faktiskt är en risk.

#28 Haha! Har jag också varit med om när sambons katt "fixades". Hon är svart/vit med vit bläs och alla tassarna är vita men hon har svart näsa och svarta trampdynor. Dem borde varit rosa. Djursjukvårdare utbrast att det var tur att jag kom och hämtade henne nu, kände paniken inom mig och trodde något hänt under operationen, men hon menade att det var tur att jag kom annars hade hon behållt henne. ;)
#31 & 33
Tack, jag ska tänka på det 
#31 Din erfarenhet hör dessbättre till undantagen. I de allra flesta fall är honan visserligen lugnare och man kan märka att det stramar i såret eftersom de rör sig mindre än vanligt, men inte så till den milda grad som du har skrivit om tidigare. När katten börjar röra sig normalt igen så har såret börjat läka.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Hur ska jag göra med henne då, vad rekommenderar du?
Följ den rekommendation du fick från din veterinär. Framför allt ska hon inte få komma åt såret. En mjuk krage (finns på apotek) om du inte fick med någon tratt hem är ett bra sätt att se till att hon inte försöker plocka bort stygnen. Håll koll på att såret är torrt. Ser det ut som om det varar eller vätskar sig, ring veterinären. Du kan ju se till att ingen i familjen får henne med på vilda lekar och lurar henne att hoppa.
Medarbetare Hittekatter iFokus

#37 Håll även koll på såret så att det inte blir som en bula. Kan vara ofarligt och en naturlig svullnad men kan även vara bråck eller som vår katt fick, inflammation i dem underliggande stygnen. Som #38 sagt tratt, krage för att förhindra slickande och dragning i stygnen.
#36 Jag vet att det inte hör till vanligheterna alls med så som min katttjej reagerade. Och det är ju bra, att det inte brukar vara så vid kastration. Undantag finns det ju naturligtvis alltid, och i detta fall så var hon undantaget. Men så heter hon ju Andra Saker också…
# 37 Om jag vore du så skullejag nog framförallt mest hålla extra koll, både på såret så att det läker fint och så att katten mår bra. Men det gör du nog redan.
Kanske kan duleka och busa med henne på så sätt att hon inte behöver hoppa och springa runt så mycket?
Jag leker inte med henne alls…hon leker själv