Känslig mage - vilket foder?
Jag har lite problem med foder till min 4 månader gamla kattunge och hoppas på hjälp från kunniga här. Långt inlägg, ursäkta för det.. :) Katthemmet som hade honom hade gett honom allt möjligt: malet kött, gräddfil, fisk, vanlig blötmat etc. Därför var jag lite osäker på vad jag skulle köpa till honom när han kom hem till mig, men det blev Whiskas junior, både blötmat och torrmat. Den första dagen bajsade han "bra", men sen gick det utför. Han blev snabbt lös i magen och sprang på lådan 3-4 gånger per dag. Man märkte att han fick obehag, för efter lite över en vecka började han dra rumpan längs golvet efter att han varit på lådan. Eftersom det inte blev bättre bestämde jag mig för att prova skonkost, som jag läst mycket om på nätet. Sagt och gjort, han fick lammfärs och morotspuré, och redan andra dagen var magen som den skulle igen, dessutom älskade han färsblandningen. Under de här dagarna bajsade han en gång om dagen, näst intill luktfritt jämfört med tidigare. Nu när magen är bra igen började jag blanda i Whiskas junior torrmat tillsammans med färsen och purén, och dag för dag har jag lagt i lite mer torrmat i blandningen. Dock märkte jag snabbt att magen blev sämre igen, inte som innan, men ändå inte riktigt som den ska. Idag har jag gett 60% torrmat, och han har redan börjat bajsa oftare och lösare. Så ju mer torrmat jag blandar i, ju lösare i magen blir han. Whiskas verkar alltså inte riktigt passa honom.. Så nu kommer vi till min första fråga: vilket foder ska jag ge honom? Har sneglat på "bättre" märken som dock verkar vara väldigt dyra. Givetvis köper jag det om min katt inte klarar något annat, men om det finns något billigare märke som ändå är "bra" testar jag gärna det först. Och då kommer vi till det som jag undrar mest över: hur gör jag med övergången nu? Som sagt blir han lös i magen av fodret vi har nu, ska jag sätta honom på skonkost några dagar till och därifrån försöka vänja in ett nytt, förhoppningsvis bättre, foder? Eller kan jag köpa nytt foder och ge det direkt, utan att riskera dålig mage p.g.a för snabbt foderbyte? Jag uppskattar alla tips och all hjälp!
Ta det vääldigt långsamt när du byter! Fortsätt med skonkost och fasa sakta in BRA foder, som tex Mjau blötmat eller Applaws torrfoder.
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus

Skippa Whiskas torrfodret det är nog ett av de absolut sämsta av alla torrfodren.Mina katter äter inte torrfoder alls utan lever gott på blötmat och kött.
Whiskas blötmaten är åtminstånde i min affär ett par kronor dyrare per burk så mitt förslag är att du byter dels för att det finns annan blötmat som är bättre och dessutom billigare.ICAs egen blötmat eller annu hellre Mjauburkmat.
Men ta det sakat och lugnt så att lillkattens mage inte far mer illa.Du kan även köpa ProKolin som är snälla magbakterier och ge enligt anvisningar på tuben en tid.Det finns på Apoteket.
Stolt ägare till tre La permer
Whiskas torrfoder är nog tillsammans med Friskies det sista jag skulle mata mina katter med. Mjau blötmat hör till de bättre. Och följ råden i de föregående kommentarerna med att försikitg ändra kosten.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Okej, tack för tipsen! Jag ska vara försiktig med ändringar i kosten. Nu befinner jag mig i Finland, så Mjau mat finns tyvärr inte här. Inte ICAs heller. Men jag ska försöka hitta något som passar.
Har ändå funderat på om blötmat skulle varit bättre att ge, p.g.a vattenmängden och så (har läst mycket om det också), så jag kanske provar enbart blötmat som nästa. Nu är ju alla katter olika, men vilket märke (blötmat) skulle ni instinktivt föredra av dessa:
- Whiskas
- Kitekat
- Latz
- Friskies
Eventuellt (men helst inte) dyrare märken från djuraffären/nätet:
- Natures:menu
- Applaws
- Royal Canin
De märken som du skriver 'helst inte' om är de som är bättre. Ofta är det så att zoobutikens mat är dyrare, men eftersom den också ofta mättar bättre så går det åt litet mindre och då blir det inte så stor skillnad. Jag har märkt det framför allt när det gäller torrfoder, men det borde vara samma sak med blötmaten.
Och hur man än räknar så blir det dyrare att åka med kisse till veterinären även om den är försäkrad. 
Medarbetare Hittekatter iFokus
Du kan beställa via nätet Bozita, Mjau, Porta21 ifrån http//www.zooplus.dk ändra dk till .se om du vill ta fr sverige men ibland är danmark billigare de har även Kattsand 30 kg till ett pris. Beställer du över 350 kr så är det fraktfritt.
Funkar beställa fr Finland oxå.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Kan tipsa om att på zooplus.com fins ett blötmatsmärke vid namn animonda carny som har ett bra pris och bra innehåll. ingen spannmål eller andra konstigheter. köpte ett par nurkar när jag handlade där senast och katterna här ger den godkänt så länge man har i extra vatten ( dom vill ha bitar i sås, annars får det vara!)
skickar med en länk:
http://www.zooplus.com/shop/cats/canned_cat_food_pouches/anomonda_carny/127129
#7 Det fodret finns även på zooplus.se och zooplus.dk
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Jag beställer själv bara från .com eftersom det är mycket som är dyrare från .se så därför jag rekomenderade den sidan. :)
(och så har jag min savings plan på zooplus.com)
Porta 21 kattungeblötmat innehåller ris som känns onödigt i o f men kan ha skonsam effekt på känsliga magar. Men ta det överdrivet lugnt vid byte av matsort. Mjuknat är bättre men vill du ge torrisar kan jag rekommendera "James Wellbeloved" finns på zoobutik och är skonsamt och gott. Se till att han dricker ordentligt om du bara ger torrt. Tipsar om fontän. Lycka till!
När min ena katt var liten testa vi nästan all blötmat och torrfoder från djuraffären men den ända som funka var ProPlan Delicate för kattungar. Hennes mage blev genast mycket bättre.
Även vänner med kattungar som har dålig mage har blivit hjälpta av detta trorrfodret.
Inte det bästa fodret om man ska se till köttinnehållet, men det funka bäst för oss.
Idag äter hon mjau blötmat och får ProPlan Delicate för vuxna katter som godis för att magen mår bäst av det.
Oj så många bra tips! Tack allihopa! :)
Jag tror att jag ska testa Natures:menu kitten, som finns på djuraffären här i stan. Verkar vara "billigast av dom dyra" och är ändå lätt att få tag på. Här kommer innehållslistan som jag hittade på nätet, hur ser det ut tycker ni?
_Chicken min. 71%. Minerals. Various sugars.
_Protein: 12.0%, Oil: 7.0%, Fibre: 0.2%, Ash: 2.5%, Moisture: 81.0%. Vit.A: 2000 I.U./Kg, Vit.D3: 200 I.U./Kg, e Vit.E (alfatocoferol): 16mg/Kg. Taurin: 300 mg/Kg.
#12 det innehåller socker ju så det är inte så bra däremot. men såklart mycket bättre än whiskas eller friskies tex..men ja tycker du borde göra som en sa o beställa bozita tex från nätet de blir inte dyrt när du köper 16 styck (ett flak)på en gång.
sockret är ju inte bra, men mycket bätte en en hel del annat, så om du känner att det blir lättast för dig att få tag i så tycker jag du kan köra på det tills katten är stabil på blötmat, under tiden kan du ju botanisera sig bland utbudet på internet.
men i längden skulle jag nog rekomendera att ge mat utan tillsatt socker. animonda carny,bozita, mjau är dom sorter som jag håller koll på som jag vet är bra. finns helt säkert fler om man letar runt lite.

Finns inte Mjau? De burkarna som finns i mataffärerna här har numera text både på svenska och finska, så det känns konstigt att de inte skulle finnas i Finland alls…
Däremot kan det ju mycket väl vara så att det är ovanligt och inte går att hitta just där du bor.
Good news! Jag hittade till slut Mjaus mat i min lilla närbutik. :) Hade bara tittat i de större affärerna, och där fanns det inte. Men nu är det alltså Mjau som gäller.
Bra för dig o din kisse!
Jag har tyvärr fortfarande problem med min stackars kisse. Han var bra i magen när jag bara gav skonkost, men i morse blandade jag i en halv tesked av Mjau-maten, och genst blev det värre. Avföringen är ljust senapsfärgad, men håller i alla fall ihop lite bättre än den gjorde när han var som sämst. Dock luktar det riktigt hemskt. Han sprang precis och drog rumpan längs golvet igen, så helt nöjd verkar han ju inte vara… Vad ska jag göra? Hur ska jag kunna vänja in ett foder när han blir lös i magen av bara en halv tesked?

#18 Jag tror att du har för bråttom.Ger du Mjauburkar eller tetror?
Du har inte funderat på att barfa katten? Klarar han rå lammfärs så kan du ju göra en komplett måltid på lamm. på barf.ifokus finns massa bra info.
Hoppas det löser sig!
Jag ger Mjau tetror, det enda som fanns här i butik.. Lamm i sås. Menar du då att jag ska låta honom äta bara skonkost i flera dagar innan? Typ 3-5 dagar? Ska prova det i så fall.
Ska kika på barf, är inte så insatt så jag ska läsa på lite.

När min Måsen hade magproblem åt han skonkost i ett par veckor innan jag ens började fundera på att skola över honom på vanlig kattmat.
Ahaa, okej. Då kanske det är där felet ligger.. Läste någonstans att det inte var bra att ge skonkost för länge p.g.a att det skulle innehålla för lite näring (och som okunnig suger jag ju åt mig all info som en svamp…) men om det inte stämmer/inte spelar så stor roll är det ju lugnt. Jag ska ha honom på skonkost en längre tid nu då och hoppas att det löser sig!

#23 Jag gav min Mås ren BARF kost i flera veckor innan jag kunde börja ge honom burkmat igen.Vad ger du för skonkost och hur gammal är katten?
Jag har gett lammfärs och morotspuré, det verkade vara ganska "vanligt" efter vad jag läst på nätet. Funkar gör det ju, för han blir bra i magen av det och han verkar tycka om det också. Kan jag byta ut färsen mot något annat kött ibland, så det inte blir för enformigt kanske? Tar glatt emot alla tips. :) Idag är han exakt 4 månader gammal.
Lammfärs sägs ju vara väldigt skonsamt för magen, men jag han nötfärs, äggula och mortlat äggskal när jag skonkostade och det fungerade utmärkt! en eller två dagar efter att jag satte in det blev magen fin igen.
#26 Okej, då har jag några alternativ i alla fall. Är det okej att ge kyckling? Rå/kokt/stekt?
Tror i alla fall att jag kör på lammfärs och puré minst en vecka nu, för han har hemsk flytande senapsfärgad avföring som inte alls ser bra ut. I övrigt är han pigg och lekfull .
Allt kött ska ges rått, även kyckling. Kycklingvingar är väldigt bra, bra mat, bra sysselsättning och bra för tänderna.
# 28 Tack för tipset! De äldre tanterna vid katthemmet där jag hjälper till (och därifrån jag adopterade min kisse) envisas med att alltid koka både fisk och kyckling innan det ges till katterna, men skönt att höra att rått är helt okej.
Fisk ska man inte ge alls då många katter är allergiska mot fisk och dessutom innehåller fisk ett ämne (har glömt vad det heter) som gör att katten inte kan ta upp B-vitamin.
#30 ämnet du söker helter tiaminas och det bryter ner tiamin som är en B-vitamin.
Piatra:
Om du har ägg hemma skulle jag rekomendera att ge katten lite äggula, det är mycket nyttigheter i det och äggskalet kan du krossa och ha i maten. skalet innehåller kalcium som kan hjälpa till att få avföringen lite fastare.
vill du ge vitan så koka den först, gulan ges rå. annars kan du ju göra maränger! ^_^
#31 Ahh, så var det ja, tack. 
Hej allihopa, nu har det gått 2 månader sedan jag startade tråden. Jag kanske borde starta en ny, men jag provar här först.
Jag har fortfarande problem med min stackars kisse, som nu är ett halvår gammal. Jag har äntligen hittat en sorts mat som hans mage tål, nämligen Mjaus blötmat med lammfärs. Jag provade först Mjaus blötmat för kattungar (Lamm i sås), men det gick inte alls. En halv tesked av den maten (blandat med skonkosten, som han fick i nästan en hel månad) så blev han sämre igen. Samma sak hände med den med oxkött. Lammfärs-sorten funkar bäst, men nu verkar det som om han börjat bli lös av den med.
Jag tar gårdagen som exempel: direkt efter att han åt (5-10 minuter efter) gick han på lådan och bajsade halvlöst, d.v.s inte flytande men inte helt fast heller. Två timmar senare var det dags igen, och då var det mer löst än fast. Ytterligare några timmar senare var det riktigt mörkbrunt, trögflytande och rann ut över sanden. Allt detta av ett mål mat! Jag förstår inte vad som är fel nu. Katthemmet har ett kosttillskott (Canikur) de brukar ge sina diarrékatter som jag ska få prova. Om inte det heller hjälper, så då vet jag ärligt talat inte vad jag ska göra förutom att gå till veterinären..
Gå till veterinären direkt!
Har inte läst tråden nu men kolla, det kan ju bero på annat än vad han äter, nån slags tarmbakterie eller vad som helst…
Stackars kissen… Ge honom en kram från mig och mina kissar!
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
#34 Ja det kanske hade varit bäst ändå.. Dock var han veterinärgranskad när jag fick honom, så i så fall är det något han fått efter det. I övrigt har han alltid varit pigg och lekfull, det är bara magen som inte riktigt vill. :/
Din kisse kan även ha foderallergi. Ibland kan dem få sår som kliar, kräkas eller lös avföring. Då han verkar klara lamm är det bara att du ger honom det om hans mage är bra på det. Om du sen vill hitta det han är allergisk emot kan du provocera med rena proteiner. Men först ska han vara helt bra i magen under 8veckor. Om han tål lamm mjau så ge endast det i 8veckor. Kika här hur det ska göras http://www.doggyrapport.se/doggyrapport/04/rapport0104.pdf
Goda nyheter! Canikur verkar ha hjälpt. Han har aldrig bajsat så fasta, fina korvar som nu. :)
Min lille misse var likadan som liten, en total katastrof! Och precis som du viste jag inte vad jag skulle göra och letade på nätet efter tips och ideer. Jag testade allt möjligt. Det som tillslut fungerade vad kokt nötfärs i små portioner ofta. Det gjorde att magen lugnade sig och hamnade i fas. Han åt bara det ganska länge, ett par tre veckor innan jag började fasa in vanligt kattfoder. Jag fasade över till eukanubas kattungetorrfoder och han åt bara torrfoder länge (eftersom det fingerade) innan jag vågade mig på att testa att ge honom något mer som tex blötmat. Nu när han är vuxen äter han Nutrams torrfoder samt blötmat och fungerar jättefint i magen =) Oroa dig inte för att de "bättre" fodren är dyrare per kilo, de är vanligen mycket drygare än budgetfodren.
#37 Hoppas att det ser lika fint ut när du slutar med Canikur. Annars är det kanske ett alternativ att titta på foderallergi.

Är det inte väldigt vanligt att katter blir lösa i magen av industrifoder? Jag har haft många katter som blivit det och andra katter som blir halvlösa. Det har inte varit fel på kattena (eftersom de tålt kött) utan det har varit fel på maten. Om det är vanligt att katter blir lösa i magen av maten så är det förstås inte bra mat för katter.
Om skonkosten fungerar bra så varför inte fortsätta med den fast sluta kalla den skonkost plus börja lägga till annat nödvändigt?
Jag vet inte vad Canikur är för medel och om det är något man fortsätter ge länge? Eller om det var en kort kur och den hjälpte? Men om katten blir lös i magen igen av maten så verkar det bättre att ge katten riktig kattmat (rått kött mm). Finns ingen anledning att envisas med att ge katter industrimat när de inte tål den, tycker jag.
"Every point of view is a view from a point."
#40 Ja, jag kommer nog att helt lägga om hans kost om han blir sämre igen efter Canikur.
Så här står det om Canikur Maintenance, som jag ger nu: "Dietiskt fodertillskott speciellt utvecklat till hund/katt för att återställa tarmfunktionen vid akut, okomplicerad diarré. Canikur består av växtfibrer och mineraler som binder oönskat innehåll i tarmen och som därefter försvinner tillsammans med avföringen. Canikur är ett fodertillskott och ersätter inte djurets normala foder."
Har minskat dosen nu och ska sluta ge det helt i övermorgon, så då får vi se. Håll tummarna :)