Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 923 ggr
Linnslins
0

Kattpest

En kollega berättade idag om en katt som hade blivit sjuk och kräkts men enligt vet var det lugnt. I julhelgen blev katten sämre och var tvungen att avlivas, på grund av kattpest. Katten var hos en kattvakt som även har två egna katter. Dessa blev också sjuka och var tvungna att avlivas idag. Jag frågade om inte katterna var vaccinerade för kattpest är väl det man brukar vaccinerade mot liksom. Men hon sa att det här var en annan variant av sjukdomen som enbart utställningskatter fick vaccin mot. Kan någon förklara vad hon snackar om. Har hon missat nått eller har jag missat nått?

mitzerl
0

Jag har aldrig hört talas om att det skulle finnas olika typer av kattpest och att bara utställningskatter skulle få vaccineras mot alla typer. Det låter ju väldigt orättvist isåfall. Utställningskatter är ju inte mer värda än andra katter. Och dessutom kan väl nästan alla katter ställas ut om ägaren vill det.

Jag tror att de fått något om bakfoten. Eller att de skämdes över att de inte vaccinerat och försökt hitta på en förklaring.

AgnetaB
0

Fy vad hemskt o även kattvaktens kissar!  Var alla katter utekatter? Hoppas någon kan svara för nyfiken även jag.

annzoo
0

var katterna unga och ovaccinerade? ute eller innekatter? var symtomen endas kräkning?

"Det parvovirus som orsakar sjukdomen kattpest finns spritt över världen. Det finns vacciner som ger ett mycket bra skydd mot sjukdomen. Alla katter i Sverige vaccineras dock inte och kattpest är därför tyvärr inte en helt ovanlig sjukdom i vårt land. Större utbrott ses framförallt i ovaccinerade kattbesättningar samt i områden där många katter är ovaccinerade. Alla katter som inte är immuna mot just kattens parvovirus kan dock anses löpa risk för att infekteras"

"Symtom till följd av en infektion med kattens parvovirus ses vanligen inom 4-5 dagar. Hur sjuk en infekterad katt blir varierar. Många vuxna katter blir inte alls sjuka. Andra får feber och blir allmänt trötta, ofta under cirka tre dagars tid, för att sedan tillfriskna helt.

De katter som insjuknar kan dock bli mycket dåliga och dödligheten är speciellt hos unga katter hög. Sjukdomsförloppet kan vara mycket snabbt. En del katter dör inom några timmar efter det att de första symtomen ses."

Silvestris
0

Det finns bara en typ av kattpest och den skyddar alla kattpestvaccin mot. Hon måste ha missförstått något.

Det låter mest troligt att katterna varit ovaccinerade för vaccinet ger mycket gott skydd (förutsatt att man vaccinerar med rekommenderade intervall).

Linnslins
0

Som jag trodde då. Jag frågade inte så mycket eftersom vi satt i personalrummet och jag var rätt trött. Jag har ju heller ingen större koll eftersom jag frågade er. Får jag möjlighet så ska jag fråga henne lite mer idag för jag undrar verkligen vad som hände egentligen. Det är bara att visa sig lite ovetande så brukar man få höra. Hon tycker om att veta allt :p Skönt i alla fall att jag som kattägare inte har missat något viktigt!