Idé att omplacera eller ska jag fortsätta stå ut?
Jag har en liten kissemiss pojke som är lite orolig när jag åker hemifrån. Han har någon slags separationsångest misstänker jag. Så fort jag är borta över natten så kissar han någonstans och ibland (väldigt sällan!) även när jag är hemma när han inte får gå ut, tex vintertid då de inte vill eller kan gå ut pga all snö. Han är inte ensam utan har sällskap av en äldre katt. Själv är han 6 år gammal nu.
Han är kastrerad och har ingen UVI eller liknande utan det är psykologiskt.
Nu är det så att jag har en 5årig dotter som snart börjar skolan och jag vet hur hemskt det är att komma till skolan och lukta kattkiss… Och min soffa är totalförstörd kan jag tala om… Det börjar bli lite jobbigt att inte ens kunna ha mattor på golvet eftersom han kissar på dom…
Jag har stått ut med det hela sedan jag räddade honom som kattunge. Hans mamma svalt ihjäl och han och hans syskon bodde under en farstutrapp och skulle bli dödade om ingen tog dom eller så skulle de frysa ihjäl.
Avlivning är inget alternativ just nu. Så därför undrar jag om det är någon idé att föröka omplacera en sån här katt!?
Han skulle trivas jätte bra hos en barnfamilj med kattlucka eller någon äldre som är hemma jämt (Oxå kattlucka). Han ÄLSKAR barn och blir gärna klappad på och har inget emot att bli sliten i pälsen, man får bara inte bära honom, vuxen som barn… Vi övar på det!
Han är en bra jägare och skulle kanske platsa hos någon på landet!
Men är det ens någon idé? Vill någon ha en sån här katt?
Hoppas på svar! Tack på förhand!
Ska väl även tillägga att han har massa bra sidor oxå! Han är kelsjuk, älskar att sova bredvid en i sängen, busig som attan och väldigt glad i övrigt!
Först och främst måste jag fråga hur hans nuvarande toalettsituation ser ut?
Hur många lådor?
Vilken typ av lådor? (stora, små, med eller utan huv, lucka?)
Var är lådorna placerade?
Vad är det för sorts sand? (märke och sort).
Hur tjockt lager av sand är det?
Hur ofta rensas lådorna från kissklumpar och avföring?
Sajtvärd Katter iFokus
Det finns två lådor, båda stora och en med "tak". En i hallen och en i badrummet. Kattsanden är just nu "MissCat" eftersom den funkat bäst, icke klumpbildande. Det är mycket sand, ca 3-4 cm och de rengörs från bajs dagligen och kiss 1 ggr i veckan, byter sand helt 1-2 ggr i månaden. Sommartid kissar och bajsar de mest ute så då är det mer sällan.
När jag är borta är det mamma eller lillebror som kommer och gör rent!
#3 Katter är oftast väldigt petiga med sin toalett och av det du beskriver är toalettsituationen allt annat än optimal för en katt (ännu mindre eftersom det är två katter som delar på den).
Till två katter bör man helst ha minst 3 stora lådor som är utan huv (och alltid utan lucka).
Sanden bör vara lerbaserad, finkornig, klumpbildande och oparfymerad. Det är den typ av sand som är behagligast för katter och lättast att hålla ren.
Det ska alltid vara ett så tjockt lager att sanden är grävvänlig och så att kissklumpar inte riskerar att tränga ner och fastna i botten av lådan.
Att rensa lådan tillräckligt ofta från både kiss och bajs är oftast A och O när det gäller felkissande katter. För att hålla en acceptabel hygien i lådan bör man rensa bort avföring och kissklumpar minst varje morgon och kväll. Märker man att någon katt har bajsat däremellan tar man bort det på en gång.
Det är inte rätt att döma ut en felkissande katt utan att först ge den tillgång till bra toalettförhållanden.
Sajtvärd Katter iFokus
Exempel på sand som motsvarar katters naturliga behov är Extreme Classic eller EverClean (de oparfymerade varianterna) som finns i djuraffärer eller Pussi Kompakt som finns i vanliga mataffärer.
Sajtvärd Katter iFokus
#4 jag har provat massa sorter av Kattsand och som jag sa så har den här fungerat bäst….. Tro mig jag har provat klumpbildande och lerbaserade, inte populärt…
Jag har inte plats för 3 lådor och eftersom de är utekatter så går de inte på låda så ofta förutom när det är sträng vinter.
Och som jag sa så är det tjockt lager sand….
Och jag rensar varje kväll men ser jag någon bajsklump mitt på dagen eller morgonen tar jag självklart bort den då!
Jag känner mina katter, jag har haft dom i 10 och 6 år… jag tror inte det beror på lådan direkt och om det gjorde det skulle det inte enbart vara när jag åkte bort som han kissade utanför utan hela tiden… Eller misstar jag mig? När jagåker bort får de daglig tillsyn som sagt och lådan rengjord HELT då… Eftersom jag inte vill att han kissar utanför, men det gör han ju ändå!
Folk är ganska snabba på att dömma på iFokus har jag märkt… ingen är perfekt… Jag KAN inte skrubba lådan 7 ggr om dagen, jag har ett jobb och ett barn att sköta utöver mina katter… och jag VET att det inte är lådan det är fel på… Men tack för ditt svar!

Hurdan relation har han med den äldre katten? Får han ut det han vill av sin kompis? Alltså leker och myser de ihop och så? De gånger han kissat fel när ni varit hemma, har han blivit åsidosatt, nekad uppmärksamhet eller annat son kan ha gjort honom frustrerad? Om det nu inte är att han "inte kan" gå ut pga snön, vill säga. Det är många katter som har separationsångest och mår dåligt av att bli lämnade. Absolut kan han omplaceras till någon barnfamilj med t.ex. en långtidssjukskriven familjenedlem som är hemma typ jämt eller en pensionär. Miljöbyte är ofta en fungerande lösning för en protestkissande katt.
#7 För länge sedan hade jag också Miss Cat i lådorna och jag vet hur snabb den sanden blir ofräsch och hur den luktar även om man försöker ta bort kisset så gott det går flera gånger per dag. Du har två katter och tar bort kisset en gång i veckan… Du kan aldrig övertyga mig om att en katt skulle tycka att det är att föredra framför en mjuk, finkornig, klumpbildande sand som rensas från både avföring och kiss morgon och kväll.
Sajtvärd Katter iFokus
#8 De kramas och gosar och busar! Inga problem där! Det är nog det att han inte kan gå ut. När det snöar såmkt att altanen blir ett berg med snö så går ingen av dem ut.. Då kande gå varandra lite på nerverna kanske, men annars aldrig något bråk… jag föröker aktivera båda katterna med tonvis av leksaker under de perioder då de inte kan gå ut. Han ÄLSKAR studsbollar och sin lilla pipande kyckling! ^_^ och min dotter leker med honom mycket, han är lite som en hund! :D
Jag tror därför att barnfamilj hade varit utmärkt! Eftersom han gillar att leka så mkt. men är det svårt då? Om man säger att han kissar kanske ingen vill ha honom menar jag.. Jag tar ju gärna tillbaka honom om det inte funkar!!
#9 Välkommen till min familj där ingen är som de ska.. nej mina katter gillar inte "finsand" mellan tassarna och Jag tycker missCat är den som luktat minst av de jag testat hittils. Några dyrare mer FANCY märken har jag inte provat utan är nöjd med denna sort och katterna är nöjd! SÅ ÄR DET BARA!! Kan ju tillägga att mina katter inte kissar i barnens sandlåda ute heller utan föredrar jord eller gräs när de kissar och bajsar.. Ooh… Weird va?
Testa att ha jord i lådan då! :D
Ne men visst om du inte tror att det finns något annat du kan göra för din katt där hemma så är väl omplacering ett bra alternativ. Det är kanske lite svårt att hitta ett hem till en 6 år gammal katt men vad vet jag. Give it a try. Men om jag satt i samma sits så skulle jag testa ALLT innan jag gjorde det. Min gamla katt kissade fel p.g.a. att jag hade en låda med tak och lucka. Sen efter det var det svårt för honom att komma på att kissa på samma låda utan lock för att den va läskig så jag fick köpa en ny. Asså katterna kan vara lite konstiga ibland!
De har inga problem med lådan med lock så länge luckan är borta! 6 åringen vågar inte gå in när luckan är där så jag tog bort den. Den andra älsdre katten är knäpp och gillar att sitta inne i buren och i lådor och i garderober.. ;)
jag har nog provat allt, har rådfrågat veterinärer och annat djurfolk och alla säger att han inte kommer sluta kissa. Men om man kunde prova att omplacera och det funkar så vore det ju toppen! och som sagt så tar jag gärna tillbaka honom om det inte funkar, hellre att man avlivar honom.
Hittills har jag provat: Felliway, "anti-kiss-spray", citronskal, vitpeppar, plastpåsar, byta Kattsand otaliga gånger, byta lådor, flytta på lådor, kattmynta-spray, byta foder, aktiverings leksaker, radion på låg volym när jag är borta, kattställningar, klösbrädor överallt… Säkert fler saker… Det enda som funkat hittils är kiss-sprayen till viss mån och att plocka undan allt som ev kan bli kissat på. Men soffan är det ju värre med, den går ju inte att plocka undan…
Undrar om man ska testa jord!?! haha!
Det kan väl vara ett bra alternativ att skaffa fler lådor om du har möjlighet och dessutom se till att tvätta de saker som är kissade på ordentligt med ättika tror jag det ska vara… Och sen om han inte slutar så kan man stänga in katten i ett rum med en låda så att han hela tiden är i samma rum och har närhet till sin låda. Det fick vi göra med en av våra katter när vi flyttade för han var för rädd för att våga gå till lådan (gammal hittekatt som är rädd för det mesta). Så när vi inte var hemma så var han på toaletten och så hade de andra katterna en egen toa i vardagsrummet. Så svårt med sånt här, men vår katt fick ordning på sitt kissande så fort han kände sig modigare i lägenheten.
Min ena katt Charlie älskade att sätta sig i vår säng. Han var väldigt skygg när vi fick hem honom. Idag kissar han inte utanför lådan. Vi till större kattlådor med huv (sånna som passar bamsekatter som main cool, fast vår är en smal och slank oriental). Vi började med två olika sorters sand båda klumpbildande för att se vilken han föredrog. Vi skurade lådan med kloren en gång i veckan. Pluggade in feliway i uttaget ( superbra!!!). Och sist men inte minst fick han en kattkmpis som var lika livlig som han. Då han tidigare hade sin sexåriga kompis här som inte var lika villig till bus. Detta har hjälpt oss jättemycket.
Sorry för felstavning.. T9.
#14 jag har ingen aning om vart jag skulle ställa låda nr 3 isåfall… har ingen plats. och bor i en tvåa och de enda rum som går att stänga är dotterns sovrum och toletten och det verkar inte så snällt att stänga in honom där…
han har ju bättrat sig, förut kissade han JÄMT överallt. han hettsåt och slet av sig tussar med päls och var väldigt väldigt skygg. men med massa års terapi och träning har han blivit en bättre katt! Vågar sig fram när främlingar är här och gosar med folk, sliter inte päls lika mycket längre och det är bara kissandet kvar nu! och som sagt så älskar han barn! Mer än vuxna faktiskt.. haha! Min kompis 1,5 åring ställde sig och slet honom i pälsen förut och han bara njöööt! xD
Ingen begär att du skall skrubba lådan sju gånger om dagen. Men att plocka bort kiss och bajs två gånger om dagen borde väl inte vara för jobbigt?
Om du har klumpbildande sand så blir det mycket lättare att plocka bort kisset och sanden håller sig fräsch längre. Annars kan ju en peeweelåda vara en idé, då är det ännu lättare att hålla rent. Om katten acceperar pellets.
http://www.swecat.com/peewee-kattlada
Här är en länk med lite tips och råd kring felkisserier:
http://www.kattstatus.se/sida19.html
Ja, jag skrev detta inlägg med risk för att du kanske blir arg på mig också nu…
Vi bor också i en tvåa.. Och klart man kan få plats med en låda till? Hall, badrum/toa, vardagsrum, sovrum… Klädkammare om man har det? Går nog att trycka in en till. Alternativt köpa större lådor och ha två st.
Pellets funkade inte heller, har provat det med… Ingen av katterna gillade detta! jag sa ju att jag gjorde det.. Eller ja inte kisset då varje dag.. och de gillar inte klumpbildade sand heller, jag tror de inte gillar att få sanden mellan trampdynorna! kanske har jag bortskämda eller kräsna katter eller så är de helt enkelt lika knasiga som sin matte!
Tack för länktipset! Jag blir inte arg, bara irriterad att du inte gav upp lådsnacket när jag sa att det inte var lådorna det var fel på! ^_^
Fast den där peewee lådan låter ju genial! MÅSTE man ha pellets i den? haha! Jo det måste man ju… Attans…
Villig att testa feliway?
Pellets fastnar ju inte mellan trampbynorna.
Peewee lådan är gjord för pellets ja :)
#21 Jag har testat felliway, utan resultat… :( men det har funkat för min mammas katt!
#22 Nä men ingen av dom ville gå på lådan alls med pellets.. Allt annat har varit OK men inte helt nöjda med det… men pellets totalvägrade båda två! Äldsta katten höll sig tills han fick gå ut!!
#19 missade detta inlägg…. Jag sover i vardagsrummet så där vill jag gärna inte ha en låda… Köket.. nja jo kanske under köksbodet då möjligtvis! och jag har redan två stora lådor! Jag har en tredje i förrådet som ersattes av den med tack…
Jag har haft blandat icke klumpbildande Kattsand + pellets till mina kattungar nu. Det har alla 8 katter här accepterat :)
#25 Hmm det har jag iof inte provat!! Men känns dumt att köpa en stor påse pellets och så funkar det inte… Kanske grannen vill ha den då!? haha! jag ska nog testa det faktiskt!! Tack! :D
Det finns ju olika sorters pellets annars. Dels finns ju de vanliga som heter Toa-Lätt och köps i stora gula papperspåsar, dels finns ju också lite grövre pellets som man köper i djuraffärerna, som är lite parfymerade.
Man kan ju göra inbyggda lådor annars. Typ HOL-låda från IKEA som man sågar ett ingångshål i och som annars fungerar som sittmöbel eller annnat. Det är ett sätt att kunna få plats med fler lådor.
Men om du prövat alla sorters sand, pellets och liknande som finns och de inte ens accepterar Everclean eller Classic (som annars brukar funka på kräsna katter) så skulle jag rekommendera att försöka plocka bort kiss lite oftare än en gång i veckan.
Hoppas du inte blir arg om jag frågar om veterinären gjort ultraljud på katten och därigenom konstaterat att den inte har UVI? En del veterinärer bara tittar på katten och klämmer lite och sen kommer med en slutsats, utan att göra en ordentlig utredning. Har det gjorts en ordentlig UVI-utredning så har jag inget mer att säga om den saken förstås.
#27 Jag har inte provat alla märken! men kanske sorter… Hmm.. jag ska iaf fundera på det där med att blanda pellets och sand!
Nä han är bara klämd på, men hade han haft UVI hade han väl haft ont och det hade väl blivit värre efter 6 år?
Många misstar sig angående att katterna är nöjda med lådan på grund av att dem är väldigt renliga djur. Dem väljer att gå på lådan de flesta av gångerna för att sedan göra det utanför. Om du sticker ner näsan där katterna har dem och luktar varje dag från det att du byter tills nästa gång. Så kanske du kan förstå vad det är dem känner. Om du inte känner något under hela den veckan så är det en sand du kan fortsätta med. Men om du känner den minsta antydan till ammoniak kan det trots att du tycker dem är "nöjda" med den sanden vara missnöjda. Det är fleratalet sandsorter som döljer lukten för oss. Men inte för katten när den väl sätter sin lilla nos som har bättre luktsinne än oss i sanden innan dem börjar gräva.
Det är många i fokus som har erfarenhet kring just katter som kissar fel. Även gett råd till många som vänt sig hit och de tips har oftast fungerat. Så du har inget att förlora på att testa allt du inte testat innan 
Undrar hur du tvättar där kissen har kissat? Om du bara gör rent med rengöringsmedle kommer det för katten att forstsätta lukta toalett men du känner inget. Du måste nutralisera ammoniakdoften så katten inte går tillbaka. Och det billigaste sättet är med ättika.
Fler lådor är verkligen på sin plats (utan tak helst) när du ska försöka lösa det. Gärna ha olika sand i alla lådorna och se vilken dem väljer. Du skriver att du inte testat dyrare märken på Kattsand för du är nöjd med Miss Cat. Kanske det är så att katterna trots allt inte är det
Även placering av lådor är viktig. Dem kanske inte alls vill ha den i badrummet eller där vi tycker dem ska vara.
Kan du stänga de utsatta rummen/lägga över plast när du går hemifrån är det också bra.
En sista frågan, hur många år har han kissat 6 år? Kissar han under sommaren när han får gå ut? Är det lika eller mer på vintern? Är det sen han kom till er får du tänka på att det beteendet kan ha blivit befäst. Och då krävs det mer av dig för att bryta hans beteende. Finns många bra tips och råd att söka på nätet.
#26 Katter visar sällan att de har ont. Jag skulle rekommendera att gå till veterinär igen och be dem göra en ordentlig uvi-utredning.
TS> du skriver att du inte tetat de dyrare märkena Kattsand, å jag tar för givet att du varkän provat Extreme Classic eller Ever Clean…
Gör det
Du har tydligen bestämt dig för att det inte är sanden om är problemet, men jag tycker det verkar vara glasklart att det är just det…
Du kan inte dissa en klumpbildande sand bara för att du testat en… Det går inte ens att jämföra de billiga sorterna med en riktig sand!!

Jag har några lådor med sand och några lådor med träpellets i för jag har illrar också och de funkar bäst på trä-pellets.
Men det har blivit så att illrarna går på sanden (och leker i den, suck) och katterna verkar föredra trä-pelletsen.
Inte så dyrt att testa, kostar ca 50kr för 16kg på byggvaruhus. Funkar det inte så har man inte förlorat så mycket pengar.
Men mina katter verkar föredra det. Fast jag hade helst velat att de gjorde tvärtom. Men varför skulle de någon gång göra det lätt för matte.
Om du envisas med att använda Miss Cat måste du åtminstone rensa bort även den kissiga sanden dagligen! Två gånger per dag (morgon och kväll) är en bra rutin + att man rensar när man märker att någon har bajsat. Du måste också fylla på sanden dagligen så att det alltid är en bra och tjock sandnivå i lådorna. (vilket är ganska oekonomiskt jämfört med en klumpbildande sand som visserligen är dyrare i inköp men betydligt drygare).
Du skriver att du "provat allt, frågat veterinärer och djurfolk och att alla säger samma sak", men när man föreslår en så självklar sak som att förbättra lådförhållandena verkar du inte vara det minsta mottaglig.
Om du vänder dig till en kattbeteenderådgivare kommer du garanterat få förklarat för dig hur avgörande toalettförhållandena är när man har en känslig och felkissande katt.
Pellets och PeeWee är ingenting för känsliga katter, så det skulle jag inte rekommendera.
Sajtvärd Katter iFokus
Jag använde mjau's Kattsand till en början (väldigt bra) finns i alla välsorterade mataffärer (tror jag?) tror den är i samma prisklass som miss cat…har gått över till EverClean extra strong, kostar lite mer men räcker faktiskt mycket längre och den fungerar bra på min tjej. Jag har bara en låda till min tjej, ett hus som jag faktiskt har stående i vårat sovrum. Jag tömmer det 2-3 gånger om dagen på både kiss och bajs (tar max 5 minuter) brukar få hjälp av kissen då, som mer än gärna sitter bredvid när lådan blir ren och sedan kontrollerat resultatet innan hon går iväg… Eftersom jag har två stora hundar (som ääälskar kattbajs) kan jag inte ha mer än en låda i huset…och eftersom att hundarna inte får vara på andra våning, där kattlådan finns, så fungerar det toppen. Anledningen till att lådan har hamnat i sovrummet är egentligen av två skäl…dels för att, om jag hade haft den på toaletten, är det lätt att missa att dörren måste stå öppen alltid (särskilt när man har barn hemma). Sedan är det av den enkla anledningen att det inte slarvas med lådan om den står i sovrummet eftersom man inte vill sova i kiss och bajslukt…dessutom var det toppen i början egtersom vi hade full koll på att det faktiskt funkade med kissens toalettvanor 😊 Min katt har aldrig varken kissat eller bajsat utanför lådan…det "värsta" som har hänt är att det har fastnat bajs i rumpan på henne och att hon då "åkt kana" över golvet (vilket kletat lite bajsrester på golvet), samt att hon under en kort period började hämta torra bajskulor och kissklumpar som hon bar omkring på och lekte med… Det var för mig ett tecken på att jag behövde tömma lådan oftare och aktivera min kisse mer. Efter att jag började med det upphörde det beteendet helt och hållet… Om du ändå tömmer lådan på bajs flera gånger om dagen, varför inte tömma på kiss samtidigt? 😊
Skulle även vilja tillägga jag inte upplever att 3-4 cm Kattsand i lådan är särskilt mycket när rekommendationerna är att det bör vara minst 7 cm sand i lådan… Mitt råd skulle vara att köpa klumpbildande sand och att rensa lådan flera gånger varje dag (på både kiss och bajs), tömma lådan helt en gång i månaden och skura då samtidigt lådan ordentligt samt fylla på med ny ren sand. bra klumpbildande Kattsand blir billigare i längden och håller lådan fräschare för kissen ;-)

Jag vet att andra redan sagt det här helt eller delvis, men jag tänkte sammanfatta det i ett inlägg 
Om katten är kastrerad och frisk och ändå kissar utanför så är det med 99 % säkerhet något med lådan den inte gillar. Och då är det något med renhet, underlag, mängd av underlag, utformning eller antal som är fel och det kan mycket väl vara en kombination av allihop.
Att en katt är nöjd med en sand som MissCat, ett lager på bara 3-4 cm, i en lådor med huv och som rensas på kissand en ynka gång i veckan det känns helt osannolikt. Tolerera det för att den inte har något annat val: ja, men nöjd? Nej.
Och det här säger jag absolut inte för att klanka ner på dig eller så, utan för att informera då det går emot allt som kattens instinkter säger åt den hur en låda ska vara. Vilket borde betyda att när du testat saker som annan sand att det inte var tillräckligt med bara det. Hade du ungefär samma mängd som du har av din nuvarande sand till exempel, då kan jag förstå varför det inte gick, klumpbildande sand blir inte alls kul om lagret är för tunt.
Det första rådet man brukar ge till folk är liksom att byta ut lådorna med huv eller låga kanter till plastbackar och fylla upp dem med 15 cm finkornig klumpbildande sand ungefär, och sen aldrig låta det lagret gå under 10 cm. Och så rensa lådan på kissklumpar och bajs minst morgon och kväll, torka av det som eventuellt fastnat mot kanterna samtidigt som man rensar, och så skura ur lådan en gång i månaden minst.
Sen är det ju det här med antalet lådor, det brukar man som du sett också få råd om att ställa fram fler om man har en katt som går utanför, men har du svårt att hitta plats är det viktiga att se till att göra något åt hygienen, mängden och den instängda lukten (utformningen) först, det kan mycket väl räcka.
Varför inte testa? Du har absolut inget att förlora, och alla katterna bör uppskatta förändringen och inte bara den som kissar utanför 
Edit: Jag kan även tipsa om att bygga in lådorna i varsin sådan här om plats finns. Jättebra sätt att få undan dem (och alltså möjliga att ställa i vanliga rum) utan att det blir för instängt för känsliga kattnosar, och är det en plastbackar med höga kanter man har i blir det verkligen minimalt med sand på golvet om man har en bra matta mellan lådan och ingångshålet, mycket mindre än jag någonsin fått med en huvlåda 
Och visst kostar de en del, men med tanke på att man behöver byta ut kattlådor med några års mellanrum och plastbackar är sjukt mycket billigare än huvlådor så går det allra minst jämt upp i längden.
*undrar om inte TS har fått tillfälligt skrivförbud efter sin tråd "skärp er"
Jag har bara snabbscannat igenom svaren då jag sitter på jobbet (och borde jobba…) men då jag lite "brinner" för katter med kissproblem försöker jag ge ett snabbt men utförligt svar.
Jag har själv en katt som haft långvariga kissproblem, och åtskilliga gånger kissat i min soffa. Jag skulle kunna skriva hyllmeter om alla åtgärder jag gjort men jag börjar med de viktigaste.
Du säger att din katt inte har UVI. Hur vet du det? Jag var till två veterinärer som tittade och klämde på henne och sa att hon var frisk. Först när jag kom till ett djursjukhus med kattexperter som tog urinprov och ultraljud så kunde diagnos ställas. Hon hade massor av blod i urinen men i övrigt fina urinvägar. Hon fick därför diagnosen FIC, vilket innebär att när hon blir stressad så får hon ont i sina urinvägar och svårt att hålla sig. Vilket gör att hon kan få svårt att hinna till kattlådan och dessutom lätt förknippar den med smärta.
När du beskriver att din katt kissar utanför lådan när du inte är hemma tänker jag direkt att det är en situation som stressar henne -> hon får urinträningar och smärta -> hon kissar utanför lådan.
För att råda bot på detta behöver man göra tre saker:
1) Få bort smärtan. Min katt har ätit Metacam ganska länge, i snart två månader, för att försöka råda bot på den kroniska inflammation som hon har (hon gick nog obehandlad med smärta i 1,5 år, hos två ägare, innan felet hittades).
2) Göra lådbesöket så bekvämt som möjligt för katten, då den kan ha negativa associationer med lådan i dagsläget. Det gör man enklast genom kattlådetestet. Det är mer komplicerat när man har två katter, men det bör gå. Man behöver tre lådor (i ditt fall antagligen fyra) och tre sorters Kattsand. Lådorna ska stå på samma ställe. I första steget ska lådorna se likadana ut (med eller utan huv) och innehålla tre sorters Kattsand. Helst, som alla säger, ska den vara klumpbildande, luktfri och finkornig. Men låt gärna en låda innehålla den vanliga kattsanden för att få en referens. Låt dem stå så i någon vecka och håll koll på i vilken utsträckning katten/katterna går på vilken låda.
När katten har valt Kattsand ska alla tre lådorna fyllas med den Kattsand katten valt. Sedan kan du designa om dem lite olika, med eller utan tak osv. Ha det så i någon vecka och notera vilken låda katterna väljer. De ska fortfarande stå på samma ställe.
I steg tre placerar du ut lådorna i olika ställen av lägenheten. Iakta vilka som katterna väljer under ca en vecka. Därefter kan du ta bort den låda som används minst/ inte alls och behålla de tre som katterna valt.
Det ska vara ett tjockt lager Kattsand, minst 10 cm har jag till min katt.
3) Minska stressen. Fundera över vad i omgivningen som gör katten stressad och försök åtgärda det. Jag, som liksom du har en katt som inte tycker om att vara för mycket ensam, kan helt enkelt inte lämna min katt ensam över natten. När jag åker bort ordnar jag kattvakt som kan ta hand om katten hemma hos sig.
Min katt äter för tillfället även lugnande tabletter för att bli kvitt den kroniska stressen.
Min katt har varit felkissningsfri i flera månader tack vare de åtgärder jag har gjort. Och jag rekomenderar dig starkt att besöka en duktig veterinär. Om du bor i Stockholmstrakten kan jag rekomendera Alban i Danderyd.
Det kan dock ta en stund att få bukt med problemet, och under tiden kan du skydda din soffa med inkontinensskydd. Det finns att köpa till säng på Jysk för ett par hundralappar. Lägg ett 90 cm brett skydd i soffan (eller två om du har stor soffa) och en fin filt uppepå.. Lägg ett skydd på sängen (med sängens mått) och ett fint lättvättat överkast uppepå.
Lycka till!

Tycker det är så otroligt tråkigt att någon går in och ber om råd och sen blir förbannad för att hon får råd.
Hur tänkte man från början då?
Hur kul är det att sitta i andra ända och faktiskt varit med om samma problem (som många här har och fått löst) och då delar med sig av vad som gjorde att det löste sig för de och deras katter.
Hur kul är det att då få skit för att de tar sig tid att sätta sig ner och försöka hjälpa nån annan.
Sånt här får en ju att aldrig vilja svara i en tråd där någon ber om hjälp. Men då heter det ju att man är hemsk som inte hjälper till istället.
Man kan aldrig vinna.
Tipset är väl att om man ber om råd så får man väl ta emot dem också. Annars kan man väl lösa sina egna problem då.
Jag använder missCat här hemma för tillfället till mina två katter. Har två lådor inne på toa och en väldigt stor på övervåningen. Jag tar bort bajs 2-3 ggr om dagen, bytet all sand varannan till var tredje dag beroende på hur mycket de kissat. För mig går det åt 2 påsar varje gång och fyller på med all sand i påsarna. Och tycker inte missCat håller lukten borta något vidare ändå. Så finns det någon här som kan tipsa om någon annan Kattsand? Som blir i ungefär samma prisklass? Även om påsen är dyrare kan den ju hålla längre. Så tänk "månads pris" :)

#40 Köp klumpbildande sand så behöver du inte kasta all sand var tredje dag.Innan jag började köpa Olivers på pall så använde jag Pussy compact.En påse kostar under 100 kronor och en påse räcker ungefär en månad till en katt.
Kattutan men stolt Plåtis ägare
Okej. Har inte gillat klumpbildande sand för de jag testat har klumpat sig så dåligt då klumparna ramlat isär när man tar bort dem. Men är pussys bra? Eller finns det ett bättre märke? Kan beställa från animail och har granngården här så det behöver inte vara just sådant som finns i livsmedels butiker.

Pussi kompakt har superbra klumpar. Nackdelen med den sanden är att den liksom luktar lera. Men that's it, enligt mig. Annars är den skitbra, lätt i klass med svindyra Everclean om man kollar klumparnas hårdhet.
När jag gjorde kattlådetestet föredrog min katt extreme classic gold opardymerad. Everclean är också ett bra märke, jag gillar båda. Tar bort bajs och fasta klumpar ca 2 ggr om dagen och byter sand kanske var 6e vecka. Har då en katt och två lådor. Fyller en låda med 10kg och en sådan säck kostar kring 160 kr. Mao kanske 250 kr i månaden.
Jag har miss cat(blandat med coops egna) nu för kattungarna ska ha ej klumpbildande (har everclen till de vuxna) o luktar pink,hua o går åt massa sand för allt blandar sig. Nu har de slutat äta sanden tack o lov o väljer helst de lådor med everclean. miss cat har också stora grova sandkorn så den lådan som bara har det används aldrig.Bra test!
Vilken klumpbildande sand som passar ens egna katt bäst vet man först efter man provat. En sort behöver inta passa alla. Allt handlar om samma sättningen på kattens urin. En Kattsand jag köpte fungerade bara på en av mina katter. Och den jag använder idag fungerar på båda. Man kan köpa en dyr och blanda med en billigare. Dels får du ner kostnaden och sanden håller sig fortfarande fräsch. Tänk bara på att ha mer utav den bättre när du blandar.