löst bajs!
Min katt har jättelöst bajs och jag vet inte vad det beror på? d vad brukar det vara för problem? jättetacksam för svar!

magsjuka
ätit något man inte ska äta
mask
tål inte maten
stress.
Stolt ägare till tre La permer
Tror att #1 har fått med det mesta i sitt inlägg faktiskt…
han var utan torrfoder i 2 dagar innan vi han köpa nytt kan det vara orsaken?
vad kan man göra åt alla dom här sakerna #1
var han utan mat, eller utan torrfoder??
Dricker han ordentligt?
såklart har han alltid mat! han fick då blötmat, ja han dricker bra (men bara ur ett glas;D)

Hur gammal är katten?Är det en vuxen katt så fast honom i 12 timmar och ge sen mat i små portioner.Diarsyl finns att köpa på apoteket dyrt men bra.Ges enligt förpackningen stoppar upp och ger bra magbaciller.
Man ska vara snabb när katten blir lös i magen,ju längre den får gå med lös mage ju längre tid tar det att bli bra.
han är fyra månaders kattunge! jag har lite smått panik,vad kostar Diarsyl?

Minns inte runt 150-200.
Din katts mage reagerade på den snabba övergången till en helt annan sorts mat. kattungar är extra känsliga men alla katter reagerar om man byter foder över en dag och ger ett annat. speciellt om torrfodret är ett med spannmål och blötfodret är bra med mycket protein och näring, tex mjau..din mage skulle också regera om du gick från snabbmat till LCHF t.e.x:)
Du behöver inte ha panik. det går över men kan ta någon vecka eller mer om du har otur. med skonkost + ev diarsanyl så går det snabbare. men ge exakt samma som innan katten fick dålig mage, samma mängd torrfoder + blötmat varje dag!
#9 tack så jättemycket!!! han har ju haft RC men snart kommer det nya fodret Eukanuba som han ska byta till men då kan jag ju vänta! vi har bara haft honom i 2 veckor och han har fått saker han aldrig fått för t.ex oxfilé,skinka,katt godis som jag såg på innehålls förteckningen innehållde:kött och animaliska derivat (4% lamm, 12% nötkött, 8% kyckling),spannmål,socker. vilket kanske inte är så bra! så jag hoppas det blir bra snart!!!
fresten kan det beropå att han har haft RC babycat 24 och när vi köpte nytt fans det bara RC babycat 36 kan det vara orsaken?
NO prob:) OK, tyvärr så RC är inte direkt bra föda för en katt även om det märket har ett väldigt bra rykte om sig bland vissa uppfödare och veterinärer t.e.x. pga deras starka marknadsföring. De dyrare märkena behöver inte vara bäst. och torrfoder är absolut inte bättre än blötfoder, tvärtom! Man måste läsa på själv som jag gjorde när jag skaffade katt om vad för mat som är bra och vad katter verkligen behöver. De är köttätare och behöver stora delar protein och fett samt mineraler, kalcium fosfor och taurin. Men står det spannmål eller socker i innehållsförteckningen så är det något din katt absolut inte behöver eller kan tillgodogöra sig av, inte heller kolhydrater.
Eukanuba är lite bättre än RC, men om du väl ska börja föra över till en annan mat senare skulle jag gå över till en bra blötmat som mjau eller bozita, som är mycket mer likt kattens naturliga föda och dessutom billigare. Eller ge barf, vore det bästa av allt, men det är inte alla som vill helt utfordra sina katter på olika rå mat och det är noga att katten får allt den behöver i näring så att ge blötmat är lättare.
Men börja med att i flera veckor nu ge samma RC mat och blötfoder kattungen är van med från uppfödaren och ge inte något godis eller annat som han kan reagera på tills hans mage är i balans. Jag vet inte skillnaden på de två RC sorterna men en del katter är väldigt känsliga och kan reagera på små saker. Jag tror dock inte det är stora orsaken utan det är att du gav just blötmat under flera dagar mycket mer än katten fått innan, vilket var av ett helt annat foder. Övergång från torrfoder till blötfoder kan ta en månad!
Efter att din katts mage blivit bra, så börja långsamt med överföring av annat foder. Börja första veckan att ge 25% ny mat, 75% det gamla, vecka 2 50% ny mat, 50% av det gamla, vecka 3 75% ny, 25% gamla, och fortsätt tills du märker att katten vant sig till det nya. det tog en månad ca för mig men kan ta längre för vissa katter. Lycka till hör av dig hur det går me kissen:)
och jag glömde säga..börja först överföringen några veckor efter att kattens mage varit i balans. Inte på en gång. utan låt magen få vila sig ordentligt.
#11 #12 tack så jättemycket du annar inte hur mycket du hjälper mig :)
Han har fått Whiskas blötmat men mjau kanske är bättre?
Ja Mjau är mycket bättre än Whiskas, Bozita är också ett väldigt bra blötfoder.
Min unge blev bra efter att fått diarsanyl.
Även filmjölk alt. ngn form av andra acidofilusmjölker har ja hört att kattungar fått hjälp av. Har ingen erfarenhet själv.
/L
Som #14 skrev mjau är mycket bättre! eller bozita. t.o.m ica´s egna blötmat är bättre än whiskas. men jag ger min katt mjau de i konserv, kalkon. ge inte lax för fisk är högallergent.
Ja filmjölk, eller morotspure ska vara bra, annan skonkost finns ju man kan ge rå lammfärs etc..
just nu får han det han alltid har fått så att magen inte blir sämre och så får han kokt torsk mellan kl 16-17! jag hoppas att det blir bättre snart! :3
Det låter bra ju:) pröva diarsanyl annars. kram