Skonmat
Då har jag köpt lammfärs (1kg) och tänkte blanda med egengjord morotspure. Frågan jag hade var hur ska jag blanda, 50/50 eller hur stor del morot osv? Sen hur mkt ska jag ge och hur ofta per dag? Jobbar 07:45-15:00. Det är 2 katter på 4,3-4,5kg, juniorer, kastrerade.
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo
Om de ska äta skonkost gissar jag att de är/har varit dåliga i magen. Det är då bra med små måltider. En råkad matsked åt gången kan vara tillräckligt. Proportionerna morotspuré och färs brukar jag inte vara så jättenoga med. 1 tsk morotspuré/måltig kanske.
Du kan mata katterna innan du går till jobbet och sedan ställa fram fryst mat åt den, då kan de äta senare när maten har tinat upp. Sedan får du ge dem flera små måltider när du kommit hem.
De bör äta runt 100 g mat var per dag, men allt hänger på hälsan. Är de fortfarande dåliga i magen kanske de inte klarar av att äta 100 g mat per dag.
Ja det har ju vart lite fram och tillbaka med det där och nu i helgen verkade ena blivit lite stressad av utställningen. Därför tänkte jag köra skonkost ett tag för att lugna ner magarna och se om jag kan få en förbättring mot hur det har vart..
Jag tänkte blanda 1kg köttfärs med en del morot idag och sen lägga allting i portionspåsar i frysen och lite i kylen som jag kan ge dom. Därför jag tänkte om det fanns något mått att gå efter, exempelvis 10-20% morot på 1kg köttfärs.
Tänkte mata katterna 1 gång på morgonen men det jag fundera över var om de klarar sig till dess att jag är hemma runt 15:00 eller om jag ska lägga fram något, vill ju inte att det står framme och blir dåligt och så äter dom
då får det ju lite motsatt effekt.
Är det 100g? pratade med en annan och hen sa 300-400g mat per dag per katt? De äter cirka 3 skålar torrfoder per dag (står alltid framme)..
100g var är ju stor skillnad mot 300-400g var, isåfall räcker ju 1kg till 5 dagar och inte 1-2 dagar..
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo
300-400 g så ligger du väldigt högt i fodergiva. Jag brukar rekommendera att man börjar med 3% av kroppsvikten men katter som har varit dåliga i magen är det bättre att ge lite för lite än för mycket mat. Ska man då räkna mer exakt blir 3% av din minsta katts kroppsvikt 129 g/dag.
Sedan kan man såklart öka mängden om man märker att de klarar av det och de inte är överviktiga. Men som sagt, bättre att börja försiktigt.