Klippa klor & päls
Vi haft bestämt att vi ska ringa runt till stans veterinärer i veckan för att kolla vad de tar för att raka av det mesta av pälsen och klippa klorna på äldsta katten. I samband med detta behöver han även få lugnande, annars hade vi kunnat göra det själva. Är det något speciellt vi borde tänka på när vi väljer vem som ska få ta sig an vår kisse? Tips på nån i Sundsvall som ni tycker vi borde välja? Anledningen till att vi måste raka honom mitt i vintern är alla tovor som vi inte kan klippa bort själva då katten blir riktigt sur och rycker till, vill inte råka klippa honom i skinnet ju. Dessutom sitter tovorna så tätt inpå skinnet att det är svårt att komma åt jag tror säkert att han har ont av dem också. Och klorna på stackarn får vi absolut inte röra. Då skäller han och hugger så både jag och sambon blir för rädda för att klara av det.
Du verkar ha tänkt på det mesta redan, se till att hitta någon veterinär som känns pålitlig och trygg så går nog allt bra. vet tyvärr inge veterinär i sundsvall.
#1 Jag är alltid orolig att missa något viktigt när det gäller sånt. Ringde till ett ställe idag och de tog 620 för att göra en lejonklippning. Då ger de alltid lugnande och kloklippning kan man få gratis när de ändå håller på. Är det ett rimligt pris?
Det låter billigt och bra enligt mig,, är van vid stockholmspriser, veterinärer där kan tydligen vara ordentligt mycke dyrarare, lejonklippning kostar tex 2000 ungefär.
Men du kan ju försöka googla på klinikerna, men brukar kunna hitta någon information om dom är bra eller inte.
Det är alltså nästan billigare för dig att komma upp till Sundsvall för att klippa din katt. Resa inräknad :p Jag ska kolla runt lite till. Vill ju ha en veterinär som är både bra i pris och trevliga.
Står och väljer mellan veterinärhuset södra berget och alnö veterinärmottagning. Södra berget är en större mottagning som tar 620 kr för klippning med lugnande och då erbjuder de gratis kloklipp. Alnö är en mindre mottagning med två anställda. De tar 700 kr och sa "äh, kloklippning kan vi bjuda på". Båda verkar trevliga på telefon så vi får väl se. Svårt att hitta andras omdöme. För det är ju ändå det som är viktigast, att de är trevliga och har ett lugn och god hand med katten.
Jag anv mig av en liten nagelsax då jag måste klippa bort ev tovor på Tovan 13 år.. Kommer lättare under tovan med sådan.. Vanlig hushålls sax anv oxå men mest anv jag lilla nagelsaxen eller kallas de sysax de där små pluttsaxarna.. Aldrig råkat klippa henne i skinnet med sådan sax större risk med de stora saxarna..
Enda nackdel man blir mer trött i handen av klippa med den lilla..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Tror tyvärr inte det skulle fungera att göra det själv. Tovorna är för många och sitter för tätt inpå huden. Förut har vi klarat det själva men inte nu. Katten kommer rycka till oavsett och risken är att han säger till utan förvarning och då sitter nog minst en klo fast i min hand. Dessutom känner han väl av att vi blir rädda. Det känns tragiskt att vi inte ens kan klippa klorna på vår egen katt men det går verkligen inte längre :( Och med så vassa klor så kan vi inte klippa tovor. Men nu när vi får bort all trasig päls så kan vi förmodligen hålla efter bättre så han inte får så många igen. Och hur vi ska få klippa klorna själva igen vet jag inte. Så fort vi nuddar tassen så blir han ilsken och rycker undan så just nu känns det hopplöst att ens träna honom. :(
Jag bor själv i Sundsvall och dem veterinärer som tilltalat mig mest och gjort mycket för mig så är det Veterinärhuset på Södra! :)
Hur gammal är kissen din?
Okej, bra att veta :) Vi lurar nog på att ta alnö då vi bor i Johannedal. Nära och lätt att hitta. Men vi får väl se. Ska fundera till imorgon. Har du hört något om hur de är ute på Alnö?
#9 Tyvärr inte, bor rätt så långt ifrån Alnö så Veterinärhuset blir närmast för mig :)
Okej. Jag får helt enkelt fundera lite. Är sugen på södra för de var trevliga och billiga men för katten känns det skonsamt med en lite klinik och kort resa.
#11 Jag är glad i veterinärhuset och ringer ocj åker alltid dit om det händer något. Bland annat så känner de till min katt på grund av hans namn: Dooleys så de blir lika glad då de hör att han kommer på återbesök av vaccination! :p
Aww. Alltid kul att bli igenkänd. Vi brukar lämna katterna på katthotell när vi åker bort och hon har stenkoll på våra katter :) Det ger sån trygghet. Lutar åt södra om vi hittar dit :p
#13 Åker jag bort följer de antingen med eller så får mina föräldrar passa mina pojkar, då får de även hundsällskap och min föredetta kisse får umgås med lite katter hon också ;p
Vi har sällan möjlighet att ta med dem och har ingen bekant de kan bo hos. Pappa är allergisk och kan bara vara här några timmar sen får han problem när han kommer hem. Ska va bara bort över helgen så kan ju nån komma hit och fixa med dem men är det fler dagar så får de också åka bort. :-) Men jag måste säga att det går över förväntan att skicka iväg dem några dagar sådär. Yngsta kissen verkar älska det medan den äldre blir lite tjurig första timmen sådär. Han vill gärna utforska i lugn och ro utan att vi är där och håller på. Men när vi åkt så blir han go och låter sig gärna kammas av ägaren :p
#15 Hehe brukar ju bli så! De vill ju egentligen helst vara med matte och husse ist för att vara hos någon okänd :p