Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1066 ggr
natha-mjau
0

Husse.se

Kikade precis in på denna hemsidan som är helt ny för mig och kikade på deras kattmat.
Vad tror ni om den?

http://www.husse.se/kattfoder-och-produkter/torrfoder-fr-katter/?produkt=86

INGREDIENSER:

Kött och animaliska biprodukter, spannmål, vegetabiliska biprodukter, olja och fetter, grönsaker, mineraler, fisk och fiskprodukter, jäst.

BERIKNINGSMEDEL:

Vitamin A 30 000 IE/kg; Vitamin D 1 500 IE/kg; Vitamin E 100 mg/kg; Koppar (koppar (II) sulfat) 15 mg/kg; Magnesium 0,08 % Taurin 1000 mg/kg. Innehåller EG-godkända antioxidanter.

NÄRINGSANALYS:

Råproteiner 32 %, råfett 16 %, råmineraler 8.0 %, råfibrer 2,5 %, kalcium 1.4 %, fosfor 1.0 %

Jag har inte hunnit sätta mig in riktigt vad kattmat ska innehålla för att vara av bästa kvalite,
Är denna 'bra' eller duglig? Funderade på att testa o beställa nämnligen :)

Mymlan
2

Hade hellre kört på ett foder utan spannmål och fisk.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

natha-mjau
0

#1 självklart.
Är detta ett dåligt foder ?

natha-mjau
0

Eller detta

http://www.husse.se/kattfoder-och-produkter/torrfoder-fr-katter/?produkt=672

SAMMANSÄTTNING:

Kyckling, vete, majs, majsgluten, ris, lax, animaliskt fett, mineraler, ägg, cellulosa, betmassa, jäst, laxolja, kolinklorid, FOS, lecitin, yucca.

ANALYTISKA BESTÅNDSDELAR:

Protein 29.5%, fettinnehåll  9.5%, råaska 7.5%, växttråd 4.0%, kalcium 1.0%, fosfor 0.9%, taurin 0.2%.

TILLSATSER:

Näringstillsatser:

vitamin A: 30000 IE/kg,
vitamin D3: 1500 IE/kg,
vitamin E: 150 mg/kg,
E1 (järn) 75 mg/kg,
E2 (jod) 2 mg/kg,
E4 (koppar) 10 mg/kg,
E5 (mangan) 86 mg/kg,
E6 (zink) 98 mg/kg,
E8 (selen) 0.3 mg/kg,
L-karnitin 40 mg/kg;
Antioxidanter.

Thaeri
1

Det första är något lågt i protein och fett, plus att "spannmål" inte säger något alls ifall det finns några vegetabiliska proteinkällor eller inte. Så nej, det fodret hade jag inte valt.

Foder två är skräp rent ut sagt – av de fem första ingredienserna är hela fyra vegetabilier, och det innehåller dessutom gluten vilket är en sorts vegetabiliska proteiner. Dessutom är den totala proteinhalten för låg och fetthalten rent katastrofal! Ärligt talat, det är ungefär lika vettigt att utfodra kor med ett sådant foder som katter.

Thaeri
0

Tillägg: jag skulle gärna vilja veta vad magnesiumhalten är också, den bör inte ligga över 0,10 % i torrsubstans i ett torrofder.

yve2
0

Jag kan säga att mina katter gillar det, men vissa av dem tål det inte då det innehåller både kyckling & spannmål

It's a cat's world… adjust! :)

natha-mjau
0

okej tack ! duger de att blanda ut med ett bättre foder eller är det helt katastrof ?

Thaeri
0

Foder nummer ett… kanske att man kan blanda ut det med bättre foder, men jag skulle ändå inte göra det utan bara ge av det bättre fodret. Foder nummer två hade aldrig någonsin kommit innanför tröskeln här.