Ovänner
Mina två honkatter här hemma (systrar) har levt ihop i större delen av sina liv, och har nu börjat bråka med varandra. De är 3,5 år gamla. Det började innan de blev med kattungar, den ena är mer dominant än den andra och jagar henne och sånt. Under tiden de hade kattungarna var de bästa kompisar och tog hand om dem tillsammans. Men nu när alla kattungar flyttat och det är lugnt och som vanligt här hemma så börjar de igen. Den ena jagar den andra tills de ryker ihop och tassarna går som trumpinnar mot varandra. Men så helt plötsligt kan man hitta dem sittandes och tvätta varandra… Vad händer mellan dem egentligen? Känns som om det beror på del att båda är okastrerade än, det skall göras nu under våren innan de får gå ut, och sen att de kanske är understimulerade? För så länge de hade kattungarna att sysselsätta sig med så var allt lugnt. Vad tror ni? Finns det någon chans att de kommer gå ihop igen? Vad kan man som människa göra för att de ska funka tillsammans? Tack på förhand! Med vänlig hälsning, Camilla Bilden är på Buffy och Cordelia förra julen. Nu kan de knappt sitta i samma rum.
Skulle kastrera så fort som möjligt ifall det är det som skapar problemet mellan dom.
Hur aktiverar du dom eftersom du funderar över om dom kan vara understimulerade?

-Kolla upp så att de är friska och inte har ont.
-Kastrera om de inte ska gå i kontrollerad avel.
Stolt ägare till tre La permer
Håller med. Kastrera nu istället. Finns ingen anledning att vänta.
De var hos veterinär i samband med kattungarna och de var båda friska. Ska kastrera så fort som möjligt men ekonomin tillåter inte denna månad pga jul och så. Det är just det att jag inte aktiverat dem mer än är ute i sele en stund ca en gång om dagen. Har försökt aktivera dem genom lek och bus men inget som intresserar dem, de kollar mer på mig som om jag är dum i huvudet som tror att de ska leka med mig, typ ;) de är väldigt mat glada så finns det nåt jag kan aktivera dem med hjälp av mat el så?
Eftersom de är matglada så kanske foderlabyrinter eller andra foderaktiveringar vara en bra idé. Klickerträning (som är kul både för dig och katt) och gömma foder på olika ställen kan oxå fungera, låt dem få använda huvudet ofta och klura ut saker, de behöver inte hoppa, springa och leka för att bli aktiverade om de inte vill.
Ja det var bra idéer! Att jag inte tänkt på det innan ;)