Lite tips?
I sommras/höstas fick jag hem en liten kattpojke som sällskap till min flicka på snart 4 år. Trots att hon tidigare har varit rätt negativ till andra katter har det gått relativt bra. Hon blir irriterad på honom ibland, men för det mesta så är dom vänner och äter, sover och myser tillsammans.
Men det känns som att i takt med att han blir äldre så börjar det skära sig mer och mer mellan dom. Metallica, som den vuxna honan heter, verkar bli allt mer irriterad på honom allt oftare. Hon säger visserligen ifrån mer också, istället för att bara flytta på sig när han är irriterande, men jag är ändå orolig. Hon har börjat bli lite mager… Eller tja, inte mager, hon har fortfarande ok hull, men det märks att hon har tappat i vikt. Jag tror att hon känner sig lite väl stressad av att aldrig riktigt få vara ifred för honom. Han börjar visserligen lugna ner sig och lyssna mer på mig och henne, men hon är ju ändå stressad.
Sen är det Silas, lillkatten. Han ser mina gnagare som mat, poch är en erfaren jägare, så jag måste ha honom instängd i köket när jag pysslar med mössen. Tidigare har det inte varit något problem. Men med tiden har han blivit mer och mer stressad av det. Han skriker högt och ger sig inte fören jag släpper ut honom. Nu har han även börjat bajsa under köksbordet, även om han bara är instängd i några minuter.
Jag skulle behöva lite tips vad jag ska göra. Jag ska ställa en kattlåda där han skiter, och beställa hem Feliway som jag tänkte sätta i köket. Jag har tid bokad för kastrering av Silas den 23:e. (Jag vet, det borde ha gjorts tidigare. Det fanns pengar undanlagda till det, men veterinären ville inte kastrera före 6 månader. Sen har hela vintern varit en ekonomisk katastrof då jag fick låna ut pengar till syrran som riskerade att bli vräkt och sen fått lägga ut massa pengar på läkarbesök och medicin när jag fick reumatism diagnostiserat.
) Finns det något mer jag kan göra för att katterna ska må bättre?
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Pysslar du med mössen i ett enskilt rum? Testa att stänga dörren där och låta katten gå fritt i lägenheten/huset. Sen vet jag inte hur din katt är, men jag tror inte att det är några problem att pyssla med mössen framför katten sålänge du håller i musen. Min ena hona är väldigt jaktglad och sitter ofta utanför min bur med ökenråttor och glor med stora ögon. När jag leker/pysslar med råttan utanför buren sitter hon bara en bit ifrån och tittar. Jag tänker att när jag, som är matten, håller i musen så är det "förbjudet" för katten att jaga den. Hon har aldrig gjort något försök att ta den men det kan såklart vara olika från katt till katt. Men testa att bara stänga om dig i rummet med mössen så katten kan gå fri. Han kan ju bli lite rädd av att få vara instängd iom att han är såpass liten.
Sen kan problemet hävas om han blir kastrerad då hanar brukar bli relativt lugnare då. Så gör det så snabbt du kan :)
Sen katterna emellan hade jag hållt lite koll på dom. Har dom gemensam matskål eller varsinn? Obsarvera dom när dom äter och se hur de ser ut, deras beteenden, om dom kan äta i lugnan ro eller om dom blir provocerade (att den andra katten vill gå och äta ur den andres matskål)
Har inte så mycket mer att ge då jag aldrig haft det problemet med mina. Det kan ju ligga i att honan växte upp med dig ensam ett tag och att den andra katten blir äldre och börjar ta mer kontroll. Men som sagt obsarvera deras beteenden, gemenskap och hur dom är tillsammans. Om honan tappar vikt hade jag även gjort en koll hos veterinären så hon inte har mask.
Jag måste ha honom instängd i köket då jag även passar på att fylla på mössens mat och vatten när jag pysslar med dom. Det blir en del vändor till badrumet då jag har hela 12 burar med möss. Han är helt omöjlig att ha i närheten då. Han har trängt sig förbi mig och dykit rakt ner i burarna för att ta möss, och försökt ta dom ur händerna på mig. Han är inte rädd för att vara instängd, utan vill bara att jag ska ge *** i att utestänga honom från mössen. När jag öppnar dörren så skjuter han som en missil ut i vardagsrummet för att kolla om jag glömt stänga någon bur (vilket jag såklart aldrig har.) Han har aldrig lyckats ta någon av mina möss. Men han växte upp under en veranda och var tvungen att lära sig att jaga för att överleva.
Dom har gemensam matskål, men jag borde kanske ge henne en egen. Dom har fri tillgång, men när jag fyller på så brukar hon vänta tills han har ätit klart. Ibland om matskålen varit tom ett tag kan dom äta tillsammans utan problem.
Metallica hade en storebror förut som var hennes allt. Han dog tyvärr när hon var 1. När hon var 2 flyttade vi hemifrån och hon blev ensamkatt i ganska precis ett år. Så större delen av livet har hon haft kattsällskap, vilket funkat ganska bra så länge det inte varit honor.
Jag ska åka med henne till veterinär om hon fortsätter tappa vikt. Som det är just nu tror jag bara att det är stress.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Okej men jag tycker att du ska inskaffa så katterna kan ha varsinn matskål. Det underlättar då de får en "egen" och lär sig att ha sin egen mat. En katt ska kunna avstå från matdags och ändå veta att när hon blir hungrig så har hon sin mat orörd.
Har du testat att stänga in katterna tillsammans i köket? Vet inte hur länge detta pågått, men tror han vänjer sig & lugnar sig med tiden. Testa att schasa in honom på toaletten innan du stänger in honom om inte bajsningen upphör. För du vill väll inte ha en kattoa permament under köksbordet? Eller du kanske syftar på en tillfällig just för de här stunderna?
Fast dom har alltid mat, det är något dom vet. Dom brukar säga till att dom vill ha påfyllt redan när dom bara ätit upp hälften av maten. Det är bara om jag varit borta lite längre än jag borde som det kan vara nästan eller helt tomt. Men aldrig så att dom varit särskilt hungriga, dom äter bara några tuggor när jag fyller på som för att kolla att där finns mat. Men jag ska köpa en till matskål till dom, så kanske hon mår lite bättre iaf. Tack för det tipset. 
Det hjälper inte att hon är hos honom i köket. Snarare tvärtom, han stressar upp henne och dom börjar bråka. Men jag kan ha en stängd kattlåda permanent under köksbordet. Jag använder det ändå bara som avlastningsplats och äter aldrig där.
//Lamina
Då är det kastrering & vänjning med tiden som gäller för honom :) Hoppas allt går bra!

Hur reagerar han om du släpper in honom i rummet när han tror att du pysslar med mössen (men du har alla mössen tryggt inlåsta) och någon annan person sitter beredd med vattensprutor eller nåt som blåser luft hårt, nåt ofarligt som kan skrämma honom? Eller då och då sätta alla möss i transporter och gömma om det är möjligt och låta katten få undersöka de tomma burarna tills han tröttnat? Gång på gång tills han tröttnat alltså. Måste du in i badrummet så ofta? Är det vatten du ska byta och skräp som ska slängas kan du väl ta med dig sopsäck, vattenkanna och hink in med en gång för att kunna stänga in dig själv med mössen istället för att stänga in katten i köket?