Närdå?
Jag har gått och funderat på denna fråga väldigt länge nu…
När blir en kattunge till en "inte" kattunge, tonåring etc? Vid vilken ålder?
Tack på förhand! :-)
katten blir väll ungkatt vid 6 månader och räknas som vuxen efter ett år. om jag har förstått det rätt..
det bror helt på ras…..
Vi ska skaffa en kattunge, bondkatt med inslag av norsk skogskatt och 25% siames hos några av dem. Men tack så mycket för svar! :-)
#3 Ren bondkatt/huskatt då alltså :)
Runt året tror jag de räknas som vuxna, de flesta raser.
Maine coon mfl som växer lite långsammare osv räknas som vuxna senare.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
# 3 Jag skulle råda er att tänka om lite innan ni skaffar denna katt. Backyardbreeders (BYB) är inget man skall gynna, tycker jag. Bättre att köpa katt från ett seriöst katthem istället. Då gör man en god gärning samtidigt som katten också är vaccinerad och id-märkt.
Men vid ca 1 år år brukar huskatter räknas som "vuxna". Vid ca 6 mån. är de "tonåringar".
#4 Ok, tack så mycket!! :-D Då är 7 månader inte så farligt, antar jag… 
#5 Vem säger att katten är BYB? katten kan ju vara vaccinerad, kollad osv även om den inte kommer från katthem?
Men håller med, bättre att ta dem på katthem i första hand, så de får nya hem :)
#7 Nä, förvisso. Det har du ju rätt i. Eftersom det stod om procentsatser så tog jag nästan för givet att det var BYB, katthem brukar inte prata om rasprocent på huskatter. Sen fick jag uppfattningen att det var en kull, vilket också gav BYB-misstanke.
Men om katten ändå kommer från ett katthem så ber jag förstås ts om ursäkt.
#8 Nej det brukar dem ju inte, men huvudsaken är om allting är gjorts rätt tycker jag :)
Men jag tycker med att man bör ta från katthem i första hand :)
#6 Hur menar du med "inte så farligt?"
#8 Ägaren är seriös och katterna är avmaskade, vaccinerade och ID-märkta. :-) Ta det lungt!