Matbur :-)
Ett litet tips till hund & kattägare som inte vill ha katten ätandes på köksbänken när hunden/hundarna inte vill lämna kattmaten ifred… Jag har en labbetik och en chäferhanne…båda är mycket matglada, så när vi bestämde oss för att skaffa en kattunge fick vi bekymmer… Vi vill inte ha katten på köksbänkar eller bord och eftersom hon inte tömde foderskålen efter varje utfodring så slutade det alltid med att hundarna tuggade i sig kattmaten så fort vi gick och la oss eller åkte hemifrån. Så kom vi på lösningen på problemet! Vi köpte en stålbur (transportbur till småhundar) och monterade bort "dörren" på den. Eftersom öppningen är för liten för mina stora hundar att ta sig igenom så får katten numera ha sin mat ifred och hon går mer än gärna in i sin matbur och äter :-)
Kanske låter hemskt…men Kiwii (katten) är nöjd, Ghandi (schäfern, som för övrigt inte tål fisk) håller sig frisk och Wilma (labbetjejen) lägger inte på sig onödiga kilon. Samtidigt som det blir billigare för matte och husse som inte ständigt måste fylla på kattmatslagret :-)
Låter väl som en jättebra ide om katten accepterar att äta inuti buren! :) Min katt hade aldrig vågat de då han avskyr trånga utrymmen. Men det låter ju som en jättebra lösning om man har stora hundar och katt!
Jättesmart :)
Vi gör likadant med våra katter, men bland annat för att den ena katten äter upp den andras mat hela tiden, och för att de ska koppla buren med nåt positivt när vi ska åka :)
"Religion is our first and worst attempt to make sense of things"
- Christopher Hitchens
“We keep on being told that religion, whatever its imperfections, at least instills morality. On every side, there is conclusive evidence that the contrary is the case and that faith causes people to be more mean, more selfish, and perhaps above all, more stupid.”
― Christopher Hitchens
#3 Jag har en annan transportbur för resor…en i plast ;)
Någon som har några andra bra ideer på hur man kan lösa utfodringsproblem utan att låta katten vara på bänkar och bord?
Jag vet att jag kommer att ha STORA problem med att ha framme kattmatt till min kommande kattunge med min hund… Hon äter allt som ligger framme såfort jag stänger ytterdörren! Jag har kommit på en smart lösning att ha i köket! Så att kissekatt kan komma in och ut men så att en "utsvulten" grand danois ej kan komma in ;-) Lägger upp bild på det sen när jag kommer hem! Går inte via mobilen!
Medarbetare på Hundar.ifokus
Det går via mobilen men du måste skriva någon kommentar med ;)
#7: Hm, provade precis men det går iallafall inte med min Iphone :/
Men men, nu sitter jag vid datorn.
Jag tog ett helt vanligt kompostgaller och knippsade av några rutor i botten så att det blev som en kattlucka. Detta fungerar givetvis inte för hundar som är lika stora som katten själv eftersom då kan hunden också ta sig igenom.
Min hund är superrädd för kompostgaller, efter att hon en gång råkade välta ner ett galler när hon var yngre så blev hon skrämd av ljudet. Så hon håller sig på ca 1 meters avstånd från det. Eftersom köket är så litet och jag inte är där så ofta förutom när jag lagar mat, såblir det som ett eget litet rum att dra sig tillbaka till för katten. Jag ska sätta in en bädd där också =)
#8 Sådär har vi haft till våra katter, speciellt för den ena som inte hoppar över. Vill dock lägga ett varningens ord om man har mellanstora hundar, våran ena hund(15kg 44cm) har en gång tagit sig igenom hålet, det var mindre än det du gjort, och två gånger senare har hon fastnat i hålet. Sån tur var har vi varit hemma dom gångerna och nu har vi tagit bort gallret med hålet.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
#10, ja jag kan tänka mig att det blir problem med små hundar :/ Hoppas inte att hon skadade sig bara!
Min hund väger ca 55 kg och är 78 cm i manken, så det är helt omöjligt att hon skulle kunna ta sig igenom. Hon är högre än själva gallret.
:-) tack för bilden! Smart tycker jag…problemet för oss är att vi har öppen planlösning…
#12, ja då är det svårare ;) men va bra att buren fungerar bra för er. hoppas min lösning fungerar bra för mig =)
Öppen planlösning är det värsta som finns när man har djur… (speciellt kattungar!)
#11 Nej såntur så blev hon inte skadad. Fast hunden som fastnade är ju inte direkt liten (eller jämfört med Klenod är hon väl det :P), betydligt större än katter. Hålet jag gjorde var tre rutor högt och tre rutor brett så det var ju inte så stort heller.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
#14 Jag tycker att det fungerar bra med öppen planlösning :)