Vilken ras?
Hejsan!
Jag undrar om någon vet vilken mer ras det nog är i denna kattunge! Hon heter Sally och är typ snart ½ år och är iallafall bondkatt men någon långhårig ras är det också!
Hälsningar önskar Wilma ( Jag) Luna och sally med marsvinen!
Hoppas ditt år2013 blir ett lyckat år!
Kolla in : Storahoppridskolan.n.nu
Det finns gott om långhåriga huskatter, det är inte bara förpassat till speciella raser :) Visst, någonstans borde det väll finnas specifika raser i henne, rent genetiskt, men så länge hon inte är en korsning eller att någon noterat alla förfäder så är det i princip omöjligt att säga.
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
AA okej tänkte mest att det var kul och veta om det fanns någon som det skulle kunna vara men okej!
En långhårig huskatt, behöver inte finnas någon ras i henne bara för attt hon är långhårig. Långhår är recessivt så hennes föräldrar kan lika gärna vara korthårig med bär långhår
Uppfödaren sa att det var någon lnghårig hankatt som var pappan till kissarna!
Katter är inte kattungar när de är 1 år.
I can't drown my demons, they know how to swim.
Såg uppfödaen de? eller tog kanske uppfödaren det förgivet då kattungarna blev långhåriga?
Sa uppfödaren vad de var för färg på honom? Hur såg mamman ut? nyf
#5 Jag läste också fel först, men det står ½, alltså 6 månader :)
/Rebecca
Jaha trodde det stod 1 och ett halvt
I can't drown my demons, they know how to swim.
TS, om uppfödaren uttalat sig om pappan så är det väll bara att kontakta hen och fråga?
Jag tror nästan att det är en av de värre sakerna med huskattsavel (ingenting är direkt bra), att man inte behåller kontakten eller som köpare inte känner att man kan ta kontakt på en gång utan att tveka om det är något man undrar.
/Rebecca
Det var bara sally som blev långhårig resten blev korthåriga!
#10 Var mamman långhårig?
2 långhåriga får bara långhårig avkommor
2 korthåriga får bara korthårig avkommor
1 långhårig och 1 korthårig får bara korthårig avkommor (men bär långhår)
2 korthåriga (som bär långhår) kan få korthåriga och långhåriga avkommor
Mamman är korthårig och pappan är nog långhårig!
Hon har både långa och korta hår
Glömde sista utfallet:
2 korthåriga (som bär långhår) kan få långhåriga och korthåriga avkommor. Sedan om mamman är utekatt kan de vara flera pappor till kullen
Pappan behöver inte vara raskatt, bara för att han är långhårig.
Nej Nej #14!
Men då ljög nog uppfödaren vilket tyvärr är väldigt vanligt när det gäller huskatter :( Synd att det är så. Lite svårt att se men jag tycker inte att katten ser långhårig ut, utan mer semilånghårig kanske. Jättesöt oavsett dock 
www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Många tror att långhåriga katter måste ha raskatt i sig eftersom det finns långhåriga raser och att bondkatter vanligast är korthåriga. Det de missat eller inte tänkt på är att alla katter ju var bondkatter från början innan man började avla fram specifika raser. Långhårsanlaget är en mutation: bondkatter började födas med lång päls och folk började avla på dessa katter till diverse olika utseenden som blev raser så småningom. (Vissa kattgrupper höll sig på ett visst område och utvecklade av sig själva de rastypiska utseendena, till exempel Turkisk Van, Maine Coon, m.fl.) Men det är fortfarande bondkatten som är grund till alla raser innan denna kontrollerade avel började. Det finns alltså gott om långhåriga bondkatter (huskatter som man säger idag) utan rasinblandning.
#16 Mamman går ju lös så hon kan ju ha blivitparad av vem som helst!
#17 Hon är väldigt lurvig och så men hon har ju både långa och korta hårstrån!

#18 Långhåriga huskatter finns i alla möjliga varianter - spretig och gles päls, jättefluff, bara lite krage och fluffig svans, fluffig kropp men tunnhårig svans, ganska korta hår med långa spretiga hår över/utanpå… Alla varianter. Huskatter/bondkatter blir som de blir eftersom aveln inte är kontrollerad som inom rasaveln där man avlar enligt rasstandarder. Huskatter har ingen rasstandard, folk låter dem para sig hej vilt. Därmed kan de även se ut hur som helst.
#18 Precis, och då är det väl konstigt att uppfödaren säger sig veta att pappan är långhårig? Uppfödaren har ju ingen aning i så fall utan tror att det måste vara så för att hon har längre hår på vissa ställen.
Jag säger återigen inget om att det inte är möjligt, men det är inte troligt och uppfödaren är inte seriös alls som låter sin kisse springa runt och paras med vem som helst.
www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter